75permar skrev 2012-04-16 10:46:58 följande:
TACK!!!
Nu har jag ansökt på FB! Jag hade ingen aning om att det fanns!!!
Jag fick också kommentarer på BB att de var så ljushåriga, nu är det väldigt ljusa med rött inslag.
Kan berätta att nystagnuset nästan har vuxit bort helt, däremot finns skelningen kvar på bägge ögonen.
Mina tvillingar är enäggs.
Synen har också skata blivig något bättre. Båda mina tjejer har nu glasögon som automatisk ställer om sig till solglasögon då det är ljust ute. De har fått ett helt annat liv sedan de fick sådana glasögon, innan hade vi väldigt svårt att vara ute.
Vi har gjort väldigt många undersökningar och mina tjejer är livrädda för läkare och sjukhus så det är inte så lätt att gå vidare. De är också känsliga för höga ljud.
Nu i skolåldern har även andra problem visats sig.
Mina är också enägss! Också väldigt ljusa men med några röda inslag. :) Deras nystagmus har redan lugnat sig en hel del sen dom var bebisar och synen tycker vi utvecklas i små steg hela tiden, den är små steg som vi märker va hela tiden, helt plötsligt upptäcker dom något dom inte brytt sig om förut. :) Dom har inte låtit ögonläkare undersöka deras syn ordentligt än.. men vi hoppas att dom får glasögon snart om det behövs. Det är tänkt att dom också ska få såna som blir mörka i solljus. :)
Gruppen på FB är helt underbar! Man får så mycket tips och råd och det är så skönt att kunna prata med andra föräldrar som vet hur det är, även vuxna som själva har albinism som kan ge sin synpunkt. Barnen är i varierande åldrar så det finns tips för allt. ;)
Va bor ni?