• NoahLeah

Hjälp, hur ska jag göra???

Här är mitt dilemma.
    Jag och barnens pappa gjorde slut i januari men bor fortfarande ihop i radhuset men det börjar bli o hållbart.
    Där vi bor är det omöjligt att få tag i lägenhet så det är bestämt att jag och barnen ska flytta ner till min hemstad Linköping och sen flyttar exet efter nästa år (ska fixa o sälja huset mm).
    Nu är saken den att jag har fått erbjudande om en billig trea (5500) i ett barnvänligt område med mycket natur  och de vill ha svar på fredag denna vecka,.
    Saken är den att jag inte fått svar på något av alla jobb/vik jag sökt men har nog gansla stor chans att få timvikariat på olika ställen (är undersköterska/skötare) men man kan ju aldrig vara säker på att få ihop tillräckjligt med pengar.
    Mina föräldrar kan ta barnen då jag inte fått förskoleplats heller, lång kö, samt hjälp av dagmamma så jag kan ju jobba dygnet runt om det är så.
    Får ju barnbidraget, underhållsstöd och ev bostadsbidrag men ändå.

Men vågar jag chansa/ta risken???
    Flytta och inte veta från månad till månad hur det ser ut eller bo kvar och må dåligt pga alla bråk mekllan mig o exet??

• Svar på tråden Hjälp, hur ska jag göra???
  • NoahLeah
    Bellsiii skrev 2012-04-11 14:41:23 följande:
    Har du ingen a kassa?
    Jo, men det är 3 månaders karens om man säger upp sig från ett arbete så måste ju ändå jobba direkt.
  • katalysator

Har du jobb där du bor nu eller? Annars riskerar du ju absolut ingenting om du flyttar...

• NoahLeah

Nu har jag fast anställning så känns lite läskigt att säga upp sig os en få börja om med timvikariat igen..men vet av erfarfenhet att det ofta leder till fast jobb. Men det är just hur jag ska göra nu, flytta ner, hanka mig fram på timmar eller stanna kvar i ett bråkigt och ledset hem.

• Tow2Mater

Eftersom det handlar om tre månader innan du kan få A-kassa, fråga om dina föräldrar kan hjälpa dig tillfälligt under den tiden. Barnbidrag, underhållsbidrag och ev bostadsbidrag borde ju täcka hyran, sen kan föräldrarna hjälpa dig med mat och annat absolut nödvändigt? Om du och exet redan har bestämt att ni båda ska flytta är det väl ingen ide att dra ut på beslutet mera, gör det. Flyttar du inte nu kanske exet ångrar sig om flytten i framtiden, och då kan du inte bara ta barnen och flytta närmare dina föräldrar (antar ni har gemensam vårdnad).

• katalysator

Ja, jag håller helt med Tow2Mater. Go for it! 

Hur lång inflyttningstid är det på lägenheten? När jag flyttat in/ut i Linköping (Stångåstaden) har det alltid varit ungefär 3 månader mellan kontraktskrivande och inflytt, och i så fall har du ju förhoppningsvis goda möjligheter att ordna med jobb redan innan ni flyttar. Eller är det flytta pang bom nästa vecka som gäller?

• Bellsiii

Eller om du har bra en bra arbetsgivare som vet om hur du har d kanske dom kan säga upp dej?

• NoahLeah

Inflyttning är 1 juli i så fall och har en månads uppsägning på nuvarande jobb. Har nog sommarvik på 4 veckor men sen vet jag inte, borde ju hitta något längre vik el fast under den tiden. Nu hänger det mest på om
    Riksbyggen godkänner mina föräldrar som borgenärer ( måste ha det när man inte har fast jobb).

• Dantes matte

Håller med tidigare - Go for it! Och välkommen tillbaka till Linköping

Det finns inget värre än ett kärlekslöst och/eller bråkigt förhållande. Förstår obehaget med att säga upp sig. Här i Linköping är det ju mycket lättare att få bostad än jobb, om man tex jämför med sthlm där det är tvärt om.

Vilka krav riksbyggen har! Stångåstaden har inte sådant vad jag vet.  

• NoahLeah

Hej och tack för svaren.
    Jag fick lägenheten och tackade ja och skickat iväg massa ansökningar och ska ner på intervju på fredag, så timvikariat kommer jag med all sannolikhet att få.
    Sen kom vi på att jag har ju 70 föräldrardagar kvar samt 22 semesterdagar som jag kan få ut i pengar...skattepengarna på det så borde det gå runt om jag lever ekonomiskt.

• katalysator

Härligt! Det låter som att det kommer gå bra för dig. Vad skönt det måste vara att ha fått lägenheten och att faktiskt känna att det är dags att gå vidare i livet, på riktigt! Lycka till! Solig

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag göra???