• Sockerbit 1

Är ledsen och rädd...Dåligt KUB, nackspaltfråga och MKP...

Hej!
    Gjort KUB UL idag och fick 1:44 och är så jäkla ledsen och rädd..Ska göra MKP imorgonbitti.. Jag har suttit här och läst om många med både bättre och sämre siffror som det gått bra för men min oro gnager mig så hårt!!
    Läste också om nackspaltens bredd och någon hade fått 1,3 och en annan 4,3mm...Vad är "ok"? Vi hade 2,3 på bredaste och ett medel på 2,1...Är det mycket?
    Läkaren sa inget om det var blodprovet som drog ner siffror eller så...Men jag hade betydligt lägre risk ( Nånstans på 1:1700) på de två andra trisomerna..Eller vad det heter..Den höga risken var på DS alltså..) 
    OM man får MF efter MKP, hur lång tid tar det innan det "drar igång" liksom?? Vi kommer troligen få besked på fredag och känner att OM barnet är friskt och vi får missfall så är det tveksamt om vi vill veta för då kommer vi att ha sådana skuldkänslor!!! ...
    Vi har en pojke på 12 år sedan innan som har  svår Aspberger och ADHD och vi har  mycket jobb med att få honom att fungera. Vi har en flicka också som vi är rädda ska komma i kläm ännu mer om vi får ett barn med DS. Vi känner helt enkelt att det kommer inte att fungera, vi kommer inte att orka, det kommer bli kaos, ifall vi får ett till barn med speciella behov. Därför vi gör MKP...Men sedan då? OM vi får ett tråkigt besked...Då kommer nästa beslut! Fan..Kan det inte bara vara bra!!

Jag är 41..Det är ju det med.. (

Vet inte hur min fråga lyder men vill nog bara ha stöttning, lite tröst eller något som lugnar mig... 

• Svar på tråden Är ledsen och rädd...Dåligt KUB, nackspaltfråga och MKP...
  • gullehjärtat

Vet inte mycket om det där.. Men önskar er lycka till!

• vixtoria

Mina (normalkromosomade) barn hade större nackspalt än din, 2,3 och 2,4, och det var ändå inom normalspannet.
    Din ålder har säkert försämrat siffrorna rejält.
    Hoppas allt går bra!

• vixtoria

PS var inte orolig för missfall, det händer verkligen nästan aldrig.
    Statistiken man får läsa är baserad på gamla siffror, förr var det mer missfall efter mkp men nu har tekniken förbättrats och man har mer rutin.

• m1nn13

Försök tänka klart och logiskt och inte med hjärtat i detta läget.
    Missfallsrisken är verkligen låg.
    Ta inte ut något i förskott, försök låta bli att oroa dig innan ni har fakta.
    Lycka till!

*Kramar om*

• Bebisjuli06

Önskar er också lycka till!! Bra att ni gör mkp när ni känner som ni gör! Håller alla tummar för att allt ser fint ut!!

Kramar

• MrsC74

Hej TS
    KUB är ett knepigt test. Vi fick 1:27 för
    Trisomi 18 och 13 och 1:654 för trisomi 21 dvs Downs syndrom.
    Efter moderkaksprov så visades det sig att det var DS barnet hade. Det som vi hade låg risk för.
    Med det vill jag säga att siffrorna du fick behöver inte betyda något alls. Många jag känner har fått lägre än så med allt varit ok.

Risken för missfall är mycket låg. I själva verket lägre än de 1% man talar om.
    Men jag förstår din oro. Väntan på svaret är det värsta.

• Nea 661

Hej sockerbit!
    Förstår hur du känner det! Vi var själva på ul (nupp-test) för ca två veckor sedan och fick reslutat 1/5 riskbedömning på ds, vår bebis har en nackuppklarning på 3,6mm vilket var långt högre än det normala. Man blir ju såklart "besviken" och ivrädd, då man vill gå därifrån med det lilla kortet på bebben och sedan visa för alla.
    Vi ska nu göra fvp och det är väl mest för att kunna förbereda oss på vad som komma skall. Klart man vill åka hem med en frisk bebbe, men osynliga handikapp såsom autism, dövhet, adhd syns ju inte på sådana test. Just nupp-testet vi tog är ju bara ett sannoliktstest, jag tror kub är mer tillförliktligt då man kombinerar ul med blodprov på mamman, men bäst svar får man genom mkp el fvt.
    Det bästa är väl att försöka vända på siffrorna, ni har ju 44/1 chanser att få ett friskt barn och jag har 5/1!

Jag tänker på er, och berätta gärna hur det går. Kram

• cozmoz

hej hej
    Jag förstår precis din panik. Jag var själv på KUB i v12-13.
    allting var så  fint livlig liten krabat.....
    sen får vi siffrorna.....det var som ett slag i magen.... 1:11.

1:1700 på trisomi 13-18

jag är 39 år förresten.
    Vi valde att göra MKPomgående dagen efter...blev taget på en tisdag....på måndagen efter fick vi besked brevledes att allting var ok.....
    nackspalten var 1,9 eller 2.0 i mitt fall var  det blodprovet som jag fortfarande inte förstår so drog ner allting.

Jag hade ca 90% chans att det skulle gå bra....tänk så...du har ännu högre chans att det går bra.
    Håller tummarna för er
    kram

• Sockerbit 1

Hej alla och tack för alla svar och stöttning!!
    Ja det blev en väntan och mycket funderingar. Jag tog mkp i torsdags. Jag var så himla rädd! Vägrade att ha skärmen igång så vi såg foster och hur de stack. Jag bara låg och andades och blundade.. Visst kändes det, konstigt annars, men jag överlevde och det gick rätt snabbt.. Ett ordentligt prov fick de med sig sa de. Så det var ju bra. Åkte hem och började väntan..De skulle ringa på fredagen sa de..Ingen ringde. Vi försökte ringa spec mödravården, men de hade såklart stängt för dagen.. Helgen var full av tankar, fast vi försökte att vara positiva. Vi hade ju ändå 43 chanser att det var ok!! Men såklart så gnager ju den där 44:e i huvudet på en...
    Nu på morgonen ringde läkaren. Han bad så mycket om ursäkt att de inte ringt, men odlingen hade inte blivit klar tydligen. Sedan var ju inte de så nervösa så de gjorde ingen brådska!! (MORR...VI var ju nervösa..De kunde ringt och bara sagt att de hör av sig på måndag...Som en snygg gest??) Men i alla fall, det viktigaste, allt såg fullkomligt normalt ut!! SÅ skönt att höra!!! ÄNTLIGEN ser jag solen utanför fönstret!! De vill göra ett ordentligt UL i v 19, men det gör de tydligen på alla som har högre risk... Men alla kromosomer såg helt friska och normala ut och alla fanns där de skulle!

Mina kontorskompisar funderade nog varför jag satt och skrattade för mig själv innan.. Men det bjuder jag på!!

Tack alla!!  

Svar på tråden Är ledsen och rädd...Dåligt KUB, nackspaltfråga och MKP...