• SaJoH

Ni som gjort många ultraljud - se hit!

Hej Jag har pga utvidgade njurbäcken hos fostret gjort 8 ultraljud samt 2 st pga dåliga rörelser hos baby, alltså 10 sammanlagt under hela grav hittills (är i vecka 31). Nu läste jag några utrredningar om ultraljud och att det ev kan vara riskfyllt för barnet. Påverlan på centrala nervsystemet, autism om annat hemskt.. Ni som gjort många ultraljud och fött barnet - har ni fått helt friska barn utan teckan på tex autism eller andra problem? Tacksam för kommentarer!! Sara

• Svar på tråden Ni som gjort många ultraljud - se hit!
  • Twin Dad

Vi gjorde ultraljud varannan vecka från vecka 18 eftersom det var enäggstvillingar men tunn skiljevägg. Vi har idag två fullt friska 16 månaders:)

• SL87

Jag är i vecka 36 nu och har gjort cirka 10-12 ultraljud (både utanpå magen och vaginalt) Jag frågade min doktor om det kunde vara farligt och hon sa att om dom hade trott att det fanns en risk hade dom aldrig gjort så många!

Det här är dock anledningen till att familjeliv är en kass sida, man blir fan rädd vad man än läser!
    Jag tror dock inte du behöver oroa dig för att om det skulle vara farligt skulle de aldrig göra så många!

• mère de R

Vi gjorde ca 10 ultraljud pga blödningar och för att barnet var ett änglasyskon så vi var extra oroliga. Barnet är idag fullt frisk 2 åring. Jag frågade min läkare om risker vid många UL och han att det inte finns någon forskning som visar att det skulle vara farligt för barnet. Det enda man hade hittat är en ökning av vänsterhända barn!!

Lycka till! 

• Ziindlaa

I vissa länder är det väl rutin med ul flera gånger under graviditeten..

• MissNora

Jag gjorde nog 12 ul genom graviditeten och har en 18-månaders som är pigg, frisk, tidig i utvecklingen och har inhandla skador efter det där.

• stresss

Jag har gjort hur många som helst på två barn (är vanligt i det landet) och dom är friska.

Finns ingen forskning som visar att ultraljud skulle öka riskerna, bara rykten

• GulTussilago

Har oxå hört det dör med att det har fötts fler vänsterhänta sedan de började med ultraljud. Så på något sett påverkar det ju. Men nyttan överväger de små risker som finns. Men eftersom risker ju finns (även om de är små) så är det ju dumt att göra onödiga ultraljud. Extrakoller som tillväxtultraljyd och annat genom sjukvården kan ju knappast räknas som onödiga. Om däremot alla gravida skulle göra ultraljud varje dag under hela graviditeten hade man kanske sett fler 'skador'

• finallly

Gjorde nog ca 10 ultraljud.
    Dotterns har precis börjat småspringa lite och kryper inte alls längre. 13 mån. Säger många ord och ibland någon 3 ord mening, har precis lärt sig slänga blöjorna i sophinken.

Varken jag eller min man, vår släkt och våra vänner eller BVC har någonsin uppmärksammat att något inte står rätt till.

• GulTussilago

www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2179/ Säkerhet Fostrets säkerhet är givetvis en av de viktigaste frågorna när det gäller rutinmässig ultraljudsundersökning. Eftersom alla foster exponeras för ultraljud, vore det ytterst allvarligt om detta medförde skador. Forskningen visar inga negativa effekter av den rutinmässiga undersökningen på barnens tillväxt, nervsystemets utveckling och funktion, språkutveckling, syn eller hörsel.   Enligt analyser av vissa undergrupper i randomiserade studier liksom svenska registerdata, är vänsterhänthet eller avsaknad av sidopreferens något vanligare hos barn som har undersökts med rutinmässigt ultraljud i fosterlivet. Men det underlag som finns räcker inte för att dra en säker slutsats, skriver SBU.  

• Swedesota

Där vi bor i Spanien får man göra 3D ultraljud vid varje mvc besök. Vi gjorde totalt 7 st här i Spanien och fick göra ytterligare 4-5 st ultraljud när jag åkte hem till Sverige då lillen inte vänt sig rätt... Jag var också lite orolig men ut kom en frisk liten pojke .

• vixtoria

I Italien gör de flesta ett ul i månaden med start vecka 6.

Med ett av barnen gjorde jag cirka 12 ul, han är helt normal.

Med de andra barnen gjorde jag 3 respektive 6 ul, de är också helt normala.

• SaJoH

Tack för alla kommentarer! Känns mycket bättre nu. FL är verkligen full av en massa suspekt information emellanåt. En skön vår till er alla!

• smultron78

Med sonen gjorde vi 7 ultraljud pga han föddes med gomsplat... är klassens ljus idag!
    Så NEJ lyssna inte på allt... men klart man suger åt sig allt negativa när man är gravid..

Lycka till!

• missmoneypenny

Jag gick till en privat arnmorska som gjorde ultraljud sr gång, tror ag hade en bra bit över 10 st totalt. Har idag en perfekt 1.5 åring och ör mu gravid med nummer två och kommer gå till samma arnmorska denna dången också Oroa dig nte!

• Wolf

Jag har gjort många VUL och UL under mina gravidteter p.g.a diverse saker.
    Med första sonen blev det sammanlagt 10 VUL och UL, med andra barnet blev det 12 VUL och UL och det är inget fel på någon av barnen hur friska, smarta som andra barn i deras ålder. de är precis som vanliga barn.

Och i dag ska jag kolla för 9:e gången denna graviditet och jag vet att jag kommer kolla ännu fler gånger innan vi bebisen är här. Men jag är inte orolig.
    Jag tror inte du behöver vara det heller.    

v.21
  • stikkem
    jordgubbe0812 skrev 2012-04-18 11:29:05 följande:

Som övriga skriver.

Däremot är jag tveksam till de hjärtljudmätare man kan ha hemma.

Doppler, hogenergi-apparater. Inom sjukvarden anvands inte doppler i forsta trimestern alls just pga den hoga energin aven om det inte finns pavisade skador (an).

Galet att saljs i butik sa kreti och pleti kan leka sjalv!
  • Tramses

Jag gjorde massor med ul när jag väntade sonen och han är en kärnfrisk liten kille på snart två år! Hoppas att du kan komma över din oro. Du ska se att allt kommer att hå jättebra.

Svar på tråden Ni som gjort många ultraljud - se hit!