• Anonym

Vem av oss vinner denna tvist??

Hallå alla hobbyjurister och experter

Vad tror ni om detta:

1 årig dotter som bott hos mig sedan hon var 6 månader
    Umgänget med pappan har varit påhälsningar nån gång i veckan + 1 övernattning i veckan

Om vi leker med tanken att vi hamnar i en tvist, inte om vårdnaden men om umgänget.

Min önskan är att dottern bor/sover hos mig och gradvis utökar umgänget med pappan som till slut hamnar på tors-sön när dottern blivit lite större
    Pappans önskan är att barnet bor varannan vecka från och med nu.

Jag och dottern bor i grannkommunen från pappan.
    Dotterns dagisplats som hon ska börja till hösten ligger alldeles vid pappans boende, hon har två äldre syskon hos pappan (15 och 17 år)
    Både jag och pappan är ostraffade och har inget i bagaget.

Kan det komma att bli så att pappan får hela boendet i slutändan om vi ej kan komma överens eftersom hon har dagis i den staden och syskon som bor där???

Jag är livrädd att mista henne helt och hållet i en kommande tvist
    Snälla hjälp

• Svar på tråden Vem av oss vinner denna tvist??
  • Anonym

Om du är på väg tillbaka till den kommun där pappan och syskonen bor, kommer det ju lösa sig bra.. Ni behöver inte ha någon tvist ... Ju bättre du och pappan samarbetar desto mer kommer du få träffa henne ... Och ju närmare ni bor varandra dessto lättare kommer det bli och din dotter kommer må bäst av ert samarbete. Jag och mitt ex ringer alltid varandra om vi behöver "barnvakt" eller inte kan vabba, eller om man behöver göra en resa på "fel" vecka. Vi firar födelsedagen ihop osv inte alltid helt lätt, men vägs helt upp av en lyckligare unge ... Och om ni kommer överens så får du stöd av en annan vuxen som älskar henne lika mycket som du, det kan vara helt ovärdeligt genom ett liv som mamma, med alla beslut som kan komma längre fram, skola, aktiviteter, sjukdommar mm Lycka till, och var glad att du har en så älskad liten flicka!

• Anonym (MMM)
    Anonym skrev 2012-04-12 08:12:48 följande:
    Det stämmer inte alls. Jag vet flera pappor som fått igenom växelvis boende för sina yngre barn när dom stämt i domstol.
    Men då förmodar jag att det inte är vv utan t ex 3-dagars-växlingar? Annars går ju domstolen helt emot de rekommendationer som finns.

I övrigt har jag inga synpunkter på om det är mamman eller pappan som har boendet - huvudsaken är att det är den förälder som barnet har knutit an mest till. 

TS - jag tror inte att en domstol tar lika stor hänsyn till syskonanknytning när det är så stor åldersskillnad mellan syskonen. Det är i alla fall min erfarenhet. Tonåringar lever ju rätt mycket sina egna liv och ska ju rätt snart flytta hemifrån. Dessutom kanske de också har en mamma de är hos ibland?

Jag tror inte att en domstol skulle döma till vv redan nu, däremot varannan helg med två övernattningar.    
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 23:46:00 följande:
    Oskriven regel?? Av vem mamman då eller? Jag är själv mamma och min minsta bor vv för vems skull, jo barnet har 2 föräldrar. Det är nog individ anpassat och jag tror ett barn mår lika bra hos sin far som hos sin mor så länge dom månar om barnet.
    Varför så bitsk?????? Jag pratar om hur tvister avgörs i domstol mellan föräldrar som inte kan komma överens. Det är faktiskt det tråden handlar om.
  • Anonym
    Anonym (MMM) skrev 2012-04-12 09:44:34 följande:
    Men då förmodar jag att det inte är vv utan t ex 3-dagars-växlingar? Annars går ju domstolen helt emot de rekommendationer som finns.

I övrigt har jag inga synpunkter på om det är mamman eller pappan som har boendet - huvudsaken är att det är den förälder som barnet har knutit an mest till. 

TS - jag tror inte att en domstol tar lika stor hänsyn till syskonanknytning när det är så stor åldersskillnad mellan syskonen. Det är i alla fall min erfarenhet. Tonåringar lever ju rätt mycket sina egna liv och ska ju rätt snart flytta hemifrån. Dessutom kanske de också har en mamma de är hos ibland?

Jag tror inte att en domstol skulle döma till vv redan nu, däremot varannan helg med två övernattningar.    
    Det är både och. Socialstyrelsens rekommendationer är just rekommendationer. Domstolen tar hänsyn till den specifika situationen.

Själv anser jag att man är skyldig att låta barnet knyta an även till den andra föräldern, annars felar man och tar inte sitt ansvar som lagen skriver om.

Syskonanknytning är viktig, oavsett ålsersskillnad enligt min erfarenhet.

Varannan helg är alldeles för sällan och det skulle även en domstol anse.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 08:11:39 följande:
    Ts, du måste skilja på dina egna upplevelser och dotterns. Varför skulle hon inte klara av t.ex 2 nätter per vecka? Varför är det en bättre idé att låta domstolen besluta, över era huvuden, om vad som är bäst för flickan, istället för att ta sitt ansvar och kommunicera och (försöka) klara av att lösa en utökning av umgänget själva?

Det låter som om pappan vill ha växelvis boende inom kort. Varför skulle det vara dåligt för dottern?

Du skriver att du är rädd att förlora dottern. Du tror inte pappan har samma rädsla? Men om man bortser från det, du vet väl om att du har skyldighet att främja dottens rättighet och behov av umgänge med den andra föräldern?
    Jag säger ju det. Måste finna mig i det trots mina egna upplevelser och åsikter
    Familjerätten tyckte iaf att 2 nätter var väldigt länge för henne att vara borta från mig. Därför är det 1 natt per vecka än så länge.
    Nej det är absolut inte bättre att en domstol besluta men jag menade om det blir så att vi inte kan komma överens.

Ja dottern har velat haft v.v från 6 månader men jag tycker (och famrätt tycker att hon är alldeles för liten för det) visst kan prova men vi har provat ha henne 2 nätter hos pappan och då är hon alldeles vimsig, konstig och vet inte rikigt vart hon är och har dessutom svårt att somna på kvällen efter det.

Jag vill inte att pappan ska förlora dottern, då har du missuppfattat mig. Jag vill att dottern ska ha båda sina föräldrar men det ska ske på ett sätt som är det bästa för henne.
  • Anonym
    Anonym (MMM) skrev 2012-04-12 09:44:34 följande:

Tack för ditt svar. Ja syskonen är hos sin mamma varannan vecka
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 10:59:19 följande:
    Det är både och. Socialstyrelsens rekommendationer är just rekommendationer. Domstolen tar hänsyn till den specifika situationen.

Själv anser jag att man är skyldig att låta barnet knyta an även till den andra föräldern, annars felar man och tar inte sitt ansvar som lagen skriver om.

Syskonanknytning är viktig, oavsett ålsersskillnad enligt min erfarenhet.

Varannan helg är alldeles för sällan och det skulle även en domstol anse.
    Skulle domstolen anse att varann helg plus nån eftermiddag i veckan är för sällan? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 11:53:45 följande:
    Familjerätten tyckte iaf att 2 nätter var väldigt länge för henne att vara borta från mig. Därför är det 1 natt per vecka än så länge.
    Nej det är absolut inte bättre att en domstol besluta men jag menade om det blir så att vi inte kan komma överens.

Ja dottern har velat haft v.v från 6 månader men jag tycker (och famrätt tycker att hon är alldeles för liten för det) visst kan prova men vi har provat ha henne 2 nätter hos pappan och då är hon alldeles vimsig, konstig och vet inte rikigt vart hon är och har dessutom svårt att somna på kvällen efter det.

Jag vill inte att pappan ska förlora dottern, då har du missuppfattat mig. Jag vill att dottern ska ha båda sina föräldrar men det ska ske på ett sätt som är det bästa för henne.
    PAPPAN har velat haft v.v ska det naturligtvis vara
  • Anonym

Den enda oskrivna regeln dvs praxis som finns i Sverige vid vårdnadstvister är att barn under tre inte skall skickas fram och tillbaka mellan föräldrarna eftersom så små barn bedöms må bättre av ett fast boende (men träffa den andra föräldern ofta). Den som får boendet är inte automatiskt mamman utan den förälder som barnet bedöms vara starkast anknuten till. Eftersom det ofta är mamman som tagit ut huvuddelen av föräldraledigheten och generellt haft huvudansvaret blir det ofta hon. Men det kan lika gärna vara pappan som får boendet om det är hos honom bebisen bott från dag 1.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 12:06:57 följande:
    Den enda oskrivna regeln dvs praxis som finns i Sverige vid vårdnadstvister är att barn under tre inte skall skickas fram och tillbaka mellan föräldrarna eftersom så små barn bedöms må bättre av ett fast boende (men träffa den andra föräldern ofta). Den som får boendet är inte automatiskt mamman utan den förälder som barnet bedöms vara starkast anknuten till. Eftersom det ofta är mamman som tagit ut huvuddelen av föräldraledigheten och generellt haft huvudansvaret blir det ofta hon. Men det kan lika gärna vara pappan som får boendet om det är hos honom bebisen bott från dag 1.
    Tack för bra info
  • Ddg78

Hur kan någon av er vinna när det handlar om erat barns rätt till båda sina föräldrar? Erat barn har lika mycket rätt till både dig och sin pappa. Den som förlorar är erat barn ingen annan!!!

• Ddg78

Hur kan någon av er vinna när det handlar om erat barns rätt till båda sina föräldrar? Erat barn har lika mycket rätt till både dig och sin pappa. Den som förlorar är erat barn ingen annan!!!

• Anonym (Pip)
    Anonym skrev 2012-04-11 22:04:54 följande:
    Det finns ingen anledning att neka en pappa som vill ha halva tiden med sitt barn ... det är väldigt egoistiskt både mot barnet och pappan Sen hur ni kommer överens om att dela upp det är upp till er ... om ni vill ha kortare pass än varannan vecka osv ... Tro mig jag vet hur ont det gör att förlora halva tiden med ett barn, men för barnets skull får man bita ihop, din dotter behöver er bägge!

I min värld låter det väldigt egoistisk från föräldrarnas sida att kräva växelvis boende för ett spädbarn. Om man tycker att rättvisa är så viktigt tycker jag att föräldrarna bör flytta ihop igen.
  • Anonym
    Ddg78 skrev 2012-05-30 21:29:27 följande:
    Då ska jag förklara för dig hur man kan "vinna" alternativt "förlora" i en tvist
    Om pappan anser att barnet ska bo varannan vecka hos honom och varannan vecka hos mamman fr.om 6 månaders ålder
    Och mamman däremot anser att det bästa för barnet är att det bör bo mestadels hos mamman (som barnet i detta fall knutit an till mest) + nån övernattning och umgänge med pappan varje vecka

Om då rätten dömer att barnet skall bo, som pappan anser vara bäst för barnet, varannan vecka fr.om 6 månaders ålder
    Tadaaa då har pappan "vunnit" och mamman "förlorat"
  • Ddg78

Ur en erotisk synvinkel så kan man förlora........men det viktigaste är väl ändå att barnet har lika rätt till båda föräldrarna!!

Eller anser du att det bara är en mamma som är bättre lämpad att ta hand om ett barn?

• Anonym
    Ddg78 skrev 2012-06-02 10:28:57 följande:
    Ur en erotisk synvinkel så kan man förlora........men det viktigaste är väl ändå att barnet har lika rätt till båda föräldrarna!!

Eller anser du att det bara är en mamma som är bättre lämpad att ta hand om ett barn?

Nu märker jag att du bara tar till dig det du vill ta till dig av mitt senaste inlägg. Jag väljer att inte besvara dig på grund av förestående. Tack

Nästa!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 11:53:45 följande:

Just det det strunar många i. Ska ske på bästa sätt det struntar henne pappa i. HAn vill bara ha makten. Jag vet många som inet gillar vad jag skriver men det är så jag upplever pappan för han bryr sig inte om henne bara när han träffade henne med stödperson han ser inte ens när dottern är sjuk. Vart är hon sjuk sa han
Svar på tråden Vem av oss vinner denna tvist??