• Blivande mamma 74

Vad ska barnet heta i efternam?

Jag och mitt ofödda barns pappa separerades för drygt 3 månader sen. Det var och är fortfarande mycket smärtsamt eftersom det var hans beslut och han kastade ut mig trots att jag saknade bostad (hade några månader innan sagt upp en hyresrätt för att flytta ihop med honom). Snart närmar sig förlossningen och han har under den här tiden inte hört av sig förutom ett par ggr via sms då han hade velat diskutera prakiska saker gällande den tiden vi var tillsammans och mot slutet av smset har även frågat hur det blir med omvårdnaden. Han fick då veta att jag kommer att ha ensamvårdnad och sen dess har han inte haft någon alls kontakt med mig.

För mig har alltid varit självklart att mitt barn ska få sitt pappas efternam men nu är jag tveksam. Vi var inte gifta och då kommer barnet automatiskt få mitt efternamn.
    Ena sidan har han ju betett sig mycket omänskligt mot mig och det känns inte helt rätt att döpa barnet efter hans efternamn å andra sidan då när vi gemensamt beslutade att skaffa barn var vi kära i varandra och barnet är trots allt vårt kärleksbarn, så jag vet inte vad som är rätt eller fel. Finns det nackdelar om barnet får pappas efternamn när mamma har ensamvårdnad?

• Svar på tråden Vad ska barnet heta i efternam?
  • Johan70
    Erica80 skrev 2012-04-13 12:46:39 följande:
    Du tänker nog på personer som är gifta..
    Jag känner INGEN som ha gett barnen pappans namn om dom "bara" varit sambos, förutom mig själv
    Nej, jag tänker på traditionen. Det skrev jag ju. Fram till för några decennier sedan fick barn nästan alltid pappans efternamn eller ett patronymikon ("son-namn") baserat på pappans förnamn, det var bara om pappan t.ex. var okänd som de fick mammans efternamn och det hade inget att göra med om föräldrarna var gifta eller inte (även om det också, men av helt andra skäl, var mindre vanligt med ogifta föräldrar på den tiden).
  • HASP
    Jag känner INGEN som ha gett barnen pappans namn om dom "bara" varit sambos, förutom mig själv
    Min son har också pappans efternamn fastän vi inte är gifta. Men du har rätt i att de flesta verkar låta barnen få mammans efternamn, tror det är lättast så kanske? Vi tänkte att det är lika bra att han får pappans efternamn direkt eftersom vi planerar att gifta oss nån gång i framtiden och då kommer jag också att ta det efternamnet.
  • Erica80
    HASP skrev 2012-04-13 14:31:27 följande:
    Min son har också pappans efternamn fastän vi inte är gifta. Men du har rätt i att de flesta verkar låta barnen få mammans efternamn, tror det är lättast så kanske? Vi tänkte att det är lika bra att han får pappans efternamn direkt eftersom vi planerar att gifta oss nån gång i framtiden och då kommer jag också att ta det efternamnet.
    Precis så tänkte vi oxå
  • Erica80
    Johan70 skrev 2012-04-13 13:00:42 följande:
    Nej, jag tänker på traditionen. Det skrev jag ju. Fram till för några decennier sedan fick barn nästan alltid pappans efternamn eller ett patronymikon ("son-namn") baserat på pappans förnamn, det var bara om pappan t.ex. var okänd som de fick mammans efternamn och det hade inget att göra med om föräldrarna var gifta eller inte (även om det också, men av helt andra skäl, var mindre vanligt med ogifta föräldrar på den tiden).
    En gammal tradition då eftersom att det inte följs idag.. Precis som du skriver: Fram till några decennier sedan..
    Det är ingen tradition som används idag, traditionen idag är tvärt om..
    Eller finns det nån tidsgräns innan något blir tradition? Hur många år ska det gå?
  • MajaVira
    Jag känner nästan ingen som gett barnet mammans namn om de inte varit gifta, så kanske är beroende på var man bor?

De enda barn jag vet som fick mammans namn är ett liknande fall som TS, där pappan inte ville veta av barnet.
  • Johan70
    Erica80 skrev 2012-04-13 14:50:45 följande:
    En gammal tradition då eftersom att det inte följs idag.. Precis som du skriver: Fram till några decennier sedan..
    Det är ingen tradition som används idag, traditionen idag är tvärt om..
    Eller finns det nån tidsgräns innan något blir tradition? Hur många år ska det gå?
    Jag har inte påstått att den följs numera, men eftersom den är flerhundraårig, tidigare har gällt allmänt i hela landet och går igen i många länder så tycker jag att den förtjänar att kallas tradition betydligt mer än det som eventuellt är det vanligaste i delar av Sverige sedan på sin höjd några decennier tillbaka.

Det låter nästan som om du inte känner till att det var på det viset?
  • Havsjungfrun
    Johan70 skrev 2012-04-13 15:00:53 följande:
    Jag har inte påstått att den följs numera, men eftersom den är flerhundraårig, tidigare har gällt allmänt i hela landet och går igen i många länder så tycker jag att den förtjänar att kallas tradition betydligt mer än det som eventuellt är det vanligaste i delar av Sverige sedan på sin höjd några decennier tillbaka.

Det låter nästan som om du inte känner till att det var på det viset?
    Tycker fortfarande att det är det vanligaste.
  • kajsaa

Förstår inte varför du skall ge barnet faderns namn när han verkar vara ett sådant kräk!

Och dessutom, om man ej anmäler ett efternamn eller är gifta får barnet automatiskt moderna namn numera. Inte faderns.

• Saragbg

Nån som vet om barnet får bådas efternamn, kan man ta bort ett sen om man vill? Vår dotter kommer få sambons efternamn men nu när jag läser detta så vill jag nog lägga till mitt med. Min son ihop m en annan pappa har mitt som efternamn och pappans som andra efternamn. Min tanke denna grav var att det kanske är enklare att bara ha 1 efternamn? Super tacksam för svar då Bf är om en vecka! :) för om vi gifter oss sen jag i sambon så försvinner väl mitt (Åberg) både från mig och båda barnen??

• mia maria

Det är inga problem att ha ensam vårdnad o låta barnet få pappans efternamn.
    Dock är det ju bara du som kan avgöra just nu; känns det okej att barnet ska ha pappans namn, efter att han har slängt ut dig, o du inte vet om han ens kommer att ha kontakt med barnet??
    Jag förstår om du vill göra det för barnets skull, men då kanske det är en bättre idé att välja ett andranamn till barnet istället, som kommer från pappans sida...?
    Annars får barnet dras med sitt efternamn unde ren lång tid framöver, efter en pappa som h*n kanske aldrig träffat.

Jag tror att båda föräldrarna, oavsett vårdnadsform, måste godkänna ett namnbyte, så isådanafall är det ju lättare för dig att byta till pappans efternamn framöver, alt lägga till hans som mellannamn.

Men i slutändan så är det ditt val, vad vi här i tråden än tycker!

• Run to the hills

Nej men WTF, klart att barnet ska ha ditt efternamn!

I min familj har vi tre efternamn. Jag har två och mannen ett. Barnen har mitt primära efternamn. Och då har jag ändå en pärla till man.

• kajsaa
    Saragbg skrev 2012-04-13 15:42:33 följande:
    Nån som vet om barnet får bådas efternamn, kan man ta bort ett sen om man vill? Vår dotter kommer få sambons efternamn men nu när jag läser detta så vill jag nog lägga till mitt med. Min son ihop m en annan pappa har mitt som efternamn och pappans som andra efternamn. Min tanke denna grav var att det kanske är enklare att bara ha 1 efternamn? Super tacksam för svar då Bf är om en vecka! :) för om vi gifter oss sen jag i sambon så försvinner väl mitt (Åberg) både från mig och båda barnen??
    Barnet får moderns efternamn om ingen anmälan om namn görs. Ditt barn kan självklart få båda eras namn.

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html
  • Blivande mamma 74

Tack för så många svar! Det känns inte ok att barnet ska få enbart hans efternamn förstås med tanke på hur har han betett sig. Jag tänker att det kanske vore bäst att barnet få välja själv och då är det kanske en ide att barnet ska få både mitt och pappas efternamn men det här oroar mig att det kan bli ett problem sen för barnt om hon väljer att ta bort pappas efternamn:

Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av

en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder eller maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html
  • Run to the hills

Sara: Nej barnen kan inte ha två EFTERnamn. Det är inte tillåtet. Men de kan ha ett namn som mellannamn. Vanligtvis säger man lite slarvigt att båda är efternamn men så är det inte.

Kan ta mig själv som exempel. Säg att jag heter Maja Hagström Pettersson efter mina föräldrar. Hagström är ett mellannamn jag har för att visa släktskap med den förälder som heter det. Pettersson är mitt riktiga efternamn och det namn jag kan ge min man vid äktenskap (eller namnbyte) och våra barn. De kan inte få heta Hagström eftersom det inte är mitt efternamn utan bara mellannamn. Om de ska heta Hagström måste JAG först byta namn så att Hagström blir mitt efternamn.

Om man vill att hela familjen ska ha samma dubbel-efternamn finns ett kryphål i namnlagen som jag kan förklara om ngn vill det.

När ni gifter er ändras inte barnens namn automatiskt.

Svar på tråden Vad ska barnet heta i efternam?