Vad ska barnet heta i efternam?
Jag och mitt ofödda barns pappa separerades för drygt 3 månader sen. Det var och är fortfarande mycket smärtsamt eftersom det var hans beslut och han kastade ut mig trots att jag saknade bostad (hade några månader innan sagt upp en hyresrätt för att flytta ihop med honom). Snart närmar sig förlossningen och han har under den här tiden inte hört av sig förutom ett par ggr via sms då han hade velat diskutera prakiska saker gällande den tiden vi var tillsammans och mot slutet av smset har även frågat hur det blir med omvårdnaden. Han fick då veta att jag kommer att ha ensamvårdnad och sen dess har han inte haft någon alls kontakt med mig.
För mig har alltid varit självklart att mitt barn ska få sitt pappas efternam men nu är jag tveksam. Vi var inte gifta och då kommer barnet automatiskt få mitt efternamn.
Ena sidan har han ju betett sig mycket omänskligt mot mig och det känns inte helt rätt att döpa barnet efter hans efternamn å andra sidan då när vi gemensamt beslutade att skaffa barn var vi kära i varandra och barnet är trots allt vårt kärleksbarn, så jag vet inte vad som är rätt eller fel. Finns det nackdelar om barnet får pappas efternamn när mamma har ensamvårdnad?