• Anonym (förstår inte)

ska vi sluta ha sex nu?

Finns säkert fler såna här trådar..hoppas nån svarar ändå..
    Min pojkvän/sambo har ju inget sexuellt behov övht verkar det som..
    Varje kväll stannar han vid tven till jag somnar... skulle han ligga i sängen är det mobilen som hägrar.. jag har tjatat, gråtit, försökt prata m honom men han bara går eller vänder sig. Han knappt rör mig längre.. ibland kan han fjäska m någon puss m stängd mun och undrar vad det är med mig..han säger att jag ser så ledsen ut...
    ja, jag är knäckt pga min älskade sambo inte rör mig på ett sexuellt sätt längre. han är bara 29 så åldern är det då knappast fel på.
    Ibland tror jag han har någon annan men han nekar och jag köper det... nått annat är jävligt fel och han pratar inte med mig...

• Svar på tråden ska vi sluta ha sex nu?
  • Anonym (känner likadant)

Jag har samma problem som du :( Min sambo är 27 o han skyller sin minskade sexlust på sin ålder o det kan jag bli lite arg över pga om han är sån här vid 27 års ålder hur sjutton kommer det bli när han är 40 om han skyller på åldern nu. Jag har också frågat honom om varför det har blivit så här. Vi har varit ett par i snart 3 år. Då svarar han bara att han inte vet. Jag har även frågat honom om han inte tänder på mig längre eller om han inte har lika stort "behov" av att ha sex med mig o då har svaret blivit att han tänder visst på mig men att han inte har något behov av sex :( Vi kunde ha sex hur ofta som helst i början. Han rör inte heller vid mig på samma sätt som han har gjort, någon enstaka puss när vi går o lägger oss o på morgonen men inget mer :(

Jag kan inte ge dig något direkt tips eftersom jag är i samma situation. Man blir bara så jäkla ledsen eftersom man älskar ju de verkligen. Vi får bara hoppas att det löser sig för oss. Vi får försöka prata med de om o om igen antar jag.

• GranitBerg

Jag är ledsen, men min samlade erfarenhet från egna och andras förhållanden, och att jag läst mycket på forum som detta, gör att min gissning är att de helt enkelt inte är kära längre, och därför inte vill ha sex, och undviker närhet och närgångna frågor. Jag har hört sååå många beskriva just detta, och såg min egen fru bete sig likadant. Det kan naturligtvis finnas andra orsaker också, stress av alla di slag tex, på jobbet, inom familjen...

Hur tråkigt och jobbigt det än är, tror jag att det enda raka ni kan göra är att ta upp det, på riktigt allvar. Och konstatera att det egentligen inte är enbart sexet som är problemet, utan känslan av att inte vara älskad och åtrådd i största allmänhet, och att om trenden fortsätter är det stor risk att förhållandet kommer dö. För så är det ju, precis som ni redan beskriver, hur det känns inom er.

Det finns i grova drag två utgångar av ett sådant samtal:
    1) Han inser allvaret, och ni försöker tillsamman bättra på det hela.
    2) Han inser själv (vilket han kanske inte gjort än, man är bra på att förneka sånt) att kärleken och lusten är borta, och ni delar på er.

Alternativ 3, "Inget händer" tar jag inte med som ett riktigt alternativ - även om det är det troligaste... Viktigt är väl att inte få samtalet till ett ultimatum, utan poängtera att er vilja och önskan är att det ska vara bra med er partner, som ni älskar.

Fortsätter detta utan ändring känner ni er mindre och mindre värda, ni riskerar att bli osams med er partner, och förhållandet kommer ta slut. Till slut - även om det tar ett antal år till. Det är vad jag befarar. Och ni får det jobbigare efteråt för att ni redan känner er värdelösa.

Så hur hemskt det än är, så är det enda raka att ta upp det så fort som möjligt, ta tjuren vid hornen, visa allvarlighetsgraden i det hela. Och inte låta åren gå - som så många av oss andra gjorde, i onödan...

• Anonym
    GranitBerg skrev 2012-04-12 10:19:27 följande:
    Jag är ledsen, men min samlade erfarenhet från egna och andras förhållanden, och att jag läst mycket på forum som detta, gör att min gissning är att de helt enkelt inte är kära längre, och därför inte vill ha sex, och undviker närhet och närgångna frågor. Jag har hört sååå många beskriva just detta, och såg min egen fru bete sig likadant. Det kan naturligtvis finnas andra orsaker också, stress av alla di slag tex, på jobbet, inom familjen...

Hur tråkigt och jobbigt det än är, tror jag att det enda raka ni kan göra är att ta upp det, på riktigt allvar. Och konstatera att det egentligen inte är enbart sexet som är problemet, utan känslan av att inte vara älskad och åtrådd i största allmänhet, och att om trenden fortsätter är det stor risk att förhållandet kommer dö. För så är det ju, precis som ni redan beskriver, hur det känns inom er.

Det finns i grova drag två utgångar av ett sådant samtal:
    1) Han inser allvaret, och ni försöker tillsamman bättra på det hela.
    2) Han inser själv (vilket han kanske inte gjort än, man är bra på att förneka sånt) att kärleken och lusten är borta, och ni delar på er.

Alternativ 3, "Inget händer" tar jag inte med som ett riktigt alternativ - även om det är det troligaste... Viktigt är väl att inte få samtalet till ett ultimatum, utan poängtera att er vilja och önskan är att det ska vara bra med er partner, som ni älskar.

Fortsätter detta utan ändring känner ni er mindre och mindre värda, ni riskerar att bli osams med er partner, och förhållandet kommer ta slut. Till slut - även om det tar ett antal år till. Det är vad jag befarar. Och ni får det jobbigare efteråt för att ni redan känner er värdelösa.

Så hur hemskt det än är, så är det enda raka att ta upp det så fort som möjligt, ta tjuren vid hornen, visa allvarlighetsgraden i det hela. Och inte låta åren gå - som så många av oss andra gjorde, i onödan...
    Håller helt med här. Men vill lägga in ett möjligt men kanske inte så troligt alternativ till. Det är att han har tröttnat på det sexet ni har. Han kanske saknar något som han känner att han inte vågar ta upp eller har försökt men det har inte tagits emot positivt. Det kan vara allt ifrån att sexet alltid följer samma mönster till att han saknar en viss sak som han vill att ni gör. Om det är så kan det finnas en chans att han väljer minsta motståndets lag och hellre väljer att uppleva det via porren på nätet - för jag köper inte att han inte har någon lust. Inte under en sån lång tid. Ursäkten att det har med åldern att göra är i mina ögon bara en ursäkt eller undanflykt. Om ni hade varit 60+ så hade jag kanske kunnat tro det.
  • Anonym (förstår inte)

tack för riktigt bra svar... från er alla..
    Som det är nu blir vi ovänner såfort jag närmar mig samtalet..han blir så elak..

Tycker det är rent ut sagt elakt av männen (i vissa fall kvinnor såklart) att bara "bestämma" att vi ska vi inte ligga mera!
    Fan man är väl två och måste kunna prata om det... vad har han för rätt att kräva av mig att jag inte ska få nått?? Isf har jag då nån rätt att skaffa mig en KK eller vaddå???
    Förlåt men blir så jäkla förbannad att man blir behandlad såhär...
    Ibland klämmer han fram ett "jag älskar dig" å verkar tro att det ska kompensera allt...
    Vill ju skaffa syskon, hur ska dom bli till då????  

• Anonym
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-04-12 13:40:51 följande:
    tack för riktigt bra svar... från er alla..
    Som det är nu blir vi ovänner såfort jag närmar mig samtalet..han blir så elak..

Tycker det är rent ut sagt elakt av männen (i vissa fall kvinnor såklart) att bara "bestämma" att vi ska vi inte ligga mera!
    Fan man är väl två och måste kunna prata om det... vad har han för rätt att kräva av mig att jag inte ska få nått?? Isf har jag då nån rätt att skaffa mig en KK eller vaddå???
    Förlåt men blir så jäkla förbannad att man blir behandlad såhär...
    Ibland klämmer han fram ett "jag älskar dig" å verkar tro att det ska kompensera allt...
    Vill ju skaffa syskon, hur ska dom bli till då????  

Det kan inte vara så att han helt enkelt är stressad eller deprimerad och därav inte har någon lust?
    Jag har själv det problemet på grund av stress, depression och ångest plus att vi har två små barn som tar mycket energi och närhet. Min man har lust men inte jag och det är jättejobbigt för oss båda, men man kan ju inte tvinga sig  själva till att ha sex heller. Eller?
    Jag tycker du ska försöka med din sambo och be honom berätta varför han beter sig som han gör.
  • GranitBerg

Ni är uppenbarligen i ett läge nu då det inte är lämpligt att skaffa (fler) barn ihop!

Sen, rent allmänt (även om jag förstår din ilska) är det nog lämpligt att lägga undan ilskan. Om det är så att hans kärlek försvunnit, så är det antagligen inget han är lycklig över, och antagligen inget han planerat och hoppats på. Det är ett mycket vanligt feltänk hos "den som drabbas". Jag tror du/ni har mycket att vinna på ifall du tänker i banorna att han är lika olycklig över situationen som råder som du är.

• Miss A

Men jag har en fråga. Varför blir han då så arg när jag försöker prata om det.
    När jag frågar "varför har det blivit såhär mellan oss"?
    "gör jag någonting fel" "tänder du inte längre på mig" När jag försöker prata om det med honom så blir han arg o irriterad o jag vet inte hur jag ska lägga upp det o vågar nästan inte fråga. Jag vet att han kanske tycker jag är tjatig när jag frågar hela tiden men han ger ju mig inget direkt svar utan det svar som jag har fått från honom är "jag vet inte" o sen säger han inte mer :(

• Anonym (förstår inte)
    Miss A skrev 2012-04-12 14:47:54 följande:
    Men jag har en fråga. Varför blir han då så arg när jag försöker prata om det.

När jag frågar "varför har det blivit såhär mellan oss"?

"gör jag någonting fel" "tänder du inte längre på mig" När jag försöker prata om det med honom så blir han arg o irriterad o jag vet inte hur jag ska lägga upp det o vågar nästan inte fråga. Jag vet att han kanske tycker jag är tjatig när jag frågar hela tiden men han ger ju mig inget direkt svar utan det svar som jag har fått från honom är "jag vet inte" o sen säger han inte mer :(

exakt så gör min också...spelar ingen roll hur man lägger upp det. grisnit direkt!

Jag är en sexuell varelse...blir som att låta bli å vattna blommorna ju....
  • GranitBerg

Kanhända blir ha  arg för att han känner skuld, och inte vill prata om det, inte vill låtsas om problemet. Men jag gissar bara. Min exfru hävdade också att det inte fanns nåt problem, och blev sur när jag tog upp det. Sen var det för sent att göra nåt åt till slut - eller det kanske det var hela tiden.

Anonym (förstår inte) skrev 2012-04-12 14:53:25 följande:
    exakt så gör min också...spelar ingen roll hur man lägger upp det. grisnit direkt!
    Jag är en sexuell varelse...blir som att låta bli å vattna blommorna ju....
    Jag vet inte varför det är så. Jag försöker o prata o diskutera men det känns som att prata till en vägg. Jag vet inte hur länge jag orkar försöka. Jag är såå trött på det. Jag älskar honom så otroligt mycket och är lycklig med honom men han vill alltså ta ifrån mig något som jag älskar o verkligen tycker är viktigt.

Jaa det är ju ungefär så. Vattnar man de inte så dör de :( o jag tror att det är så med ett förhållande också. Vill inte den ena så kommer man ju leta efter andra sätt o jag är absolut inte typen som är otrogen men när man älskar någon så vill man inte bara lämna honom/henne för att den personen inte vill ha sex. Men jag vet inte vad jag gör om det fortsätter såhär :(

Hur länge har ni varit ett par? Hur länge har det varit så för er?
  • Anonym (förstår inte)
    GranitBerg skrev 2012-04-12 14:58:25 följande:
    Kanhända blir ha  arg för att han känner skuld, och inte vill prata om det, inte vill låtsas om problemet. Men jag gissar bara. Min exfru hävdade också att det inte fanns nåt problem, och blev sur när jag tog upp det. Sen var det för sent att göra nåt åt till slut - eller det kanske det var hela tiden.

För mig betyder en sån här situation en enda grej och det är början av slutet. Detta pga mitt första långa förhållande tog slut pga otrohet och han ville inte heller vara m mig längre (för att han var med tre andra)

Säger såklart inte att min nuvarande sambo gör lika men jag blor ju vettskrämd at detta beteende och han vet hur jag blev behandlad sist...varför fortsätter han då????

hur blev det för er, började hon nångång att prata?
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (känner likadant) skrev 2012-04-12 15:02:15 följande:
    Jag vet inte varför det är så. Jag försöker o prata o diskutera men det känns som att prata till en vägg. Jag vet inte hur länge jag orkar försöka. Jag är såå trött på det. Jag älskar honom så otroligt mycket och är lycklig med honom men han vill alltså ta ifrån mig något som jag älskar o verkligen tycker är viktigt.

Jaa det är ju ungefär så. Vattnar man de inte så dör de :( o jag tror att det är så med ett förhållande också. Vill inte den ena så kommer man ju leta efter andra sätt o jag är absolut inte typen som är otrogen men när man älskar någon så vill man inte bara lämna honom/henne för att den personen inte vill ha sex. Men jag vet inte vad jag gör om det fortsätter såhär :(

Hur länge har ni varit ett par? Hur länge har det varit så för er?

vi är inne på 5e året men har separerat en gång tidigre..typ i mitten..

tror dock knappast det har med detta att göra...

det har varit såhär till å från i kanske 2år men blir värre och värre..det "sjuka" i sammanhanget är att han kan ligga med mig i sömnen typ... ibland vaknar jag på natten av att han smeker mig osv sen har vi det gör härligt...ibland minns han på dagen ibland inte...säger han iaf...

men skulle han göra så nu skulle jag nog avvisa honom, ska han inte ha mig i vaket normalt tillstånd kan det vara på natten också..då slutar han ju då han är "klar"..

sista tiden är det en enda gång på tre veckor.. å då var det halvhjärtat också..... känslan av att vara ett välgörenhetsprojekt är vidrig...

ni då? hur länge har det varit såhär?:-\
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-04-12 15:10:29 följande:
    vi är inne på 5e året men har separerat en gång tidigre..typ i mitten..
    tror dock knappast det har med detta att göra...
    det har varit såhär till å från i kanske 2år men blir värre och värre..det "sjuka" i sammanhanget är att han kan ligga med mig i sömnen typ... ibland vaknar jag på natten av att han smeker mig osv sen har vi det gör härligt...ibland minns han på dagen ibland inte...säger han iaf...
    men skulle han göra så nu skulle jag nog avvisa honom, ska han inte ha mig i vaket normalt tillstånd kan det vara på natten också..då slutar han ju då han är "klar"..
    sista tiden är det en enda gång på tre veckor.. å då var det halvhjärtat också..... känslan av att vara ett välgörenhetsprojekt är vidrig...
    ni då? hur länge har det varit såhär?:-\
    Jaha men undra varför det går bra i sömnen men inte när ni båda är vakna. förstår att du tycker det, jag hade inte heller tyckt det var okej. Det känns som om han bara gör sitt o sen skiter i resten :( Har du frågat honom om just den biten? Mellan oss har det varit såhär i ungefär 1 år  till o från. Men jag blev ju gravid i slutet på juli förra året o efter det har det blivit ännu värre så jag vet inte riktigt. Lite jobbigt är det :( Det hade på något sätt varit så mycket lättare om jag t.ex visste att han inte älskade mig mer eller något i den stilen för då hade jag kunnat förstå varför han inte vill men han säger att han har samma känslor som han alltid har haft för mig. Vi har varit ett har i snart 3 år.
  • Anonym
    Anonym (känner likadant) skrev 2012-04-12 15:26:33 följande:
    Jaha men undra varför det går bra i sömnen men inte när ni båda är vakna. förstår att du tycker det, jag hade inte heller tyckt det var okej. Det känns som om han bara gör sitt o sen skiter i resten :( Har du frågat honom om just den biten? Mellan oss har det varit såhär i ungefär 1 år  till o från. Men jag blev ju gravid i slutet på juli förra året o efter det har det blivit ännu värre så jag vet inte riktigt. Lite jobbigt är det :( Det hade på något sätt varit så mycket lättare om jag t.ex visste att han inte älskade mig mer eller något i den stilen för då hade jag kunnat förstå varför han inte vill men han säger att han har samma känslor som han alltid har haft för mig. Vi har varit ett har i snart 3 år.
    Det där med sex när hon sover. Kan det vara så att han inte klarar av diskussionerna och som han känner den dominanta/krävande sidan hon har till vardags som färgar av sig på lusten till sex? Att han först måste ta sig över detta hinder innan det kan bli tal om sex? Han klarar inte av det eller orkar inte göra det. Så när hon sover så är hon helt tillgänglig utan krav, utan måsten. Trots att hon då även blir förvandlad till en "sak" och då är någon han har sex med och inte tillsammans med?
  • Anonym (förstår inte)

Humm.. spännande inlägg..

varför är han då så "pryd" och "gammalmodig"?

jag får inte prata om sex eller spännande sexsituationer,

inte klä mig i sexiga underkläder för hans skull, dildon är inte använd på över två år.. oralsex händer bara inte..ibland då jag ger honom frågar han varför jag gör så...

så förbannat förnedrande.. jag ska finnas där dom få gr han vill och då är det missionären å sked. kort å gott. klart pang slut. å tyst ska det vara å. inte ett pip av njutning....

Anonym (förstår inte) skrev 2012-04-12 15:52:31 följande:
    Humm.. spännande inlägg..
    varför är han då så "pryd" och "gammalmodig"?
    jag får inte prata om sex eller spännande sexsituationer,
    inte klä mig i sexiga underkläder för hans skull, dildon är inte använd på över två år.. oralsex händer bara inte..ibland då jag ger honom frågar han varför jag gör så...
    så förbannat förnedrande.. jag ska finnas där dom få gr han vill och då är det missionären å sked. kort å gott. klart pang slut. å tyst ska det vara å. inte ett pip av njutning....
    Men vännen har du tänkt på om du verkligen vill leva så? Njuta ska man väl ändå kunna göra? Vad är det för mening med själva sexet om du bara ska ligga o ta emot o sen inte göra ett enda ljud ifrån dig :/
    Jag har aldrig hört om en kille som inte vill få oralsex.. Detta kanske bara betyder att han inte har bra självförtroende. Jag vet att min sambo uppskattar om jag klär mig i sexiga underkläder o överraskar honom o sen ger honom oralsex men nu har ju det inte hänt på ett tag. Men jag vet att han tycker om det. Så jag vet inte riktigt. Jag tycker att du ska ställa ett ultimatum. Att antingen så pratar ni om det eller så behöver du en paus för att fundera lite. Bara för att höra vad han har att säga.

Men duschar ni ihop? Myser? Lagar mat o tänder ljus o bara har det allmänt mysigt?
  • GranitBerg
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-04-12 15:02:57 följande:
    För mig betyder en sån här situation en enda grej och det är början av slutet. Detta pga mitt första långa förhållande tog slut pga otrohet och han ville inte heller vara m mig längre (för att han var med tre andra)
    Säger såklart inte att min nuvarande sambo gör lika men jag blor ju vettskrämd at detta beteende och han vet hur jag blev behandlad sist...varför fortsätter han då????

hur blev det för er, började hon nångång att prata?
    Näe, vi skilde oss när jag inte pallade längre. Men det gick många år innan dess.

En sak jag undrar, när jag läser era beskrivningar: hur är era relationer i övrigt? Gällande intresse för varandra, att stötta varandra, lyssna på varandra, prata "djupt" om hur man tänker/vad man vill? Gällande att ställa upp för varandra, förståelse för varandra i största allmänhet? Om ni verkligen tänker efter? Finns det djup, äkta kärlek, sätter ni varandra i första rummet, försöker få varandra att må bra, känna sig värdefulla/vackra/whatever, känner ni er stolta över att få vara den andres partner, stolta över att få ha den andre som partner, försvarar varandra inför kompisar o släkt, osv?

Nu kanske det inte är alla som lyckas så bra i sina förhållanden att allt ovan funkar perfekt. Men det kan vara nyttigt att fundera en del på det. Jag menar att sexet, det kanske bara är ett symptom på att ni egentligen inte har ett speciellt bra förhållande. Bara det att "Han vill inte ha sex!" är en lätt grej att fokusera på, och att fråga om här.
Svar på tråden ska vi sluta ha sex nu?