GranitBerg skrev 2012-04-12 10:19:27 följande:
Jag är ledsen, men min samlade erfarenhet från egna och andras förhållanden, och att jag läst mycket på forum som detta, gör att min gissning är att de helt enkelt inte är kära längre, och därför inte vill ha sex, och undviker närhet och närgångna frågor. Jag har hört sååå många beskriva just detta, och såg min egen fru bete sig likadant. Det kan naturligtvis finnas andra orsaker också, stress av alla di slag tex, på jobbet, inom familjen...
Hur tråkigt och jobbigt det än är, tror jag att det enda raka ni kan göra är att ta upp det, på riktigt allvar. Och konstatera att det egentligen inte är enbart sexet som är problemet, utan känslan av att inte vara älskad och åtrådd i största allmänhet, och att om trenden fortsätter är det stor risk att förhållandet kommer dö. För så är det ju, precis som ni redan beskriver, hur det känns inom er.
Det finns i grova drag två utgångar av ett sådant samtal:
1) Han inser allvaret, och ni försöker tillsamman bättra på det hela.
2) Han inser själv (vilket han kanske inte gjort än, man är bra på att förneka sånt) att kärleken och lusten är borta, och ni delar på er.
Alternativ 3, "Inget händer" tar jag inte med som ett riktigt alternativ - även om det är det troligaste... Viktigt är väl att inte få samtalet till ett ultimatum, utan poängtera att er vilja och önskan är att det ska vara bra med er partner, som ni älskar.
Fortsätter detta utan ändring känner ni er mindre och mindre värda, ni riskerar att bli osams med er partner, och förhållandet kommer ta slut. Till slut - även om det tar ett antal år till. Det är vad jag befarar. Och ni får det jobbigare efteråt för att ni redan känner er värdelösa.
Så hur hemskt det än är, så är det enda raka att ta upp det så fort som möjligt, ta tjuren vid hornen, visa allvarlighetsgraden i det hela. Och inte låta åren gå - som så många av oss andra gjorde, i onödan...
Håller helt med här. Men vill lägga in ett möjligt men kanske inte så troligt alternativ till. Det är att han har tröttnat på det sexet ni har. Han kanske saknar något som han känner att han inte vågar ta upp eller har försökt men det har inte tagits emot positivt. Det kan vara allt ifrån att sexet alltid följer samma mönster till att han saknar en viss sak som han vill att ni gör. Om det är så kan det finnas en chans att han väljer minsta motståndets lag och hellre väljer att uppleva det via porren på nätet - för jag köper inte att han inte har någon lust. Inte under en sån lång tid. Ursäkten att det har med åldern att göra är i mina ögon bara en ursäkt eller undanflykt. Om ni hade varit 60+ så hade jag kanske kunnat tro det.