• zest

Aktivera en 1,5 åring som inte tycker om att sitta still på flyget

Hejsan,

Då var det snart dags för årets Sverige besök denna gång har min lilla pärla hunnit bli 1.5 år vid restillfället.

Hon är väldigt aktiv och tycker verkligen inte om att sitta still, så jag undrar finns det någon som har några bra tips på hur jag kan aktivera henne på planet?

Som tur är kommer vi att byta flyg så hon hinner förhoppningsvis springa av sig lite, men jag fasar ändå för hur jag ska kunna få henne att vara "stilla" (sittades i mitt eller mannes knä) i flera timmar.

Tacksam för alla tips!!

• Svar på tråden Aktivera en 1,5 åring som inte tycker om att sitta still på flyget
  • Solen11

Har ni en Ipad? Bra att ha med ngn film eller bildspel med roliga bilder. Finns oxå pekböcker att ladda ner.

• LilleLena

hur många timmar gäller det då?
    förra året när vår son var 1,5 ...åkte vi planet i 3,5 timmar...så har vi försökt att få upp sonen tidigare på morgonen,håller han vaken tills vi ska åka,så sover han mestadels på planet :)
    Men det beror ju såklart vilken tid man ska flyga :)   

• zest

Hejsan,

Först sträckan är ca 2 timmar sedan är nästa "leg" 2 timmar med. Vårat plan går inte förrän 14,55, men ska försöka gå upp lite tidigare ändå eftersom vi måste ta oss till flygplatsen med.

Vad skönt att han sov den mesta tiden :) Hur var det att ha honom i knäet så länge? Min dotter är ganska lång tycker jag så lite orolig för om hon kommer till ro...

• LilleLena
    zest skrev 2012-04-12 10:29:59 följande:
    Hejsan,

Först sträckan är ca 2 timmar sedan är nästa "leg" 2 timmar med. Vårat plan går inte förrän 14,55, men ska försöka gå upp lite tidigare ändå eftersom vi måste ta oss till flygplatsen med.

Vad skönt att han sov den mesta tiden :) Hur var det att ha honom i knäet så länge? Min dotter är ganska lång tycker jag så lite orolig för om hon kommer till ro...
    Går det att hålla honom vaken så gör det :)
    Kanske inte sover hela tiden men kanske den första flygturen iallafall :)
    erkänner att det faktiskt var lite trångt att ha honom i knät sovandes, men så är det ju på flygplanen tyvärr,trångt :)
    Han vaknade ju till lite då o då för att det var svårt o ligga still o inte kunna vända sej som man vill..
    Sedan funkar väl lite nya leksaker,lite snacks på planet     
    Sedan får man faktiskt gå upp o gå i gången...folk brukar faktiskt vara riktigt trevliga på flygen,iaf som vi har upplevt...det är många som vill skojja o gulla med barnen! speciellt flygvärdinnorna!
    Förra året när vi flög och vår son var rastlös,så tog flygvärdinnan honom en stund  
  • Anne69

Jag tycker att du ska tänka om.....inte aktivera utan lugna ner. Ingen gläds åt prilliga ungar på planet. 
    Sen händer det ju så mkt på ett plan som man kan titta på. Man ska spänna fast säkerhetsbältet, starta, fika och landa......och kanske rita lite eller leka med något gosedjur.

Min yngsta brukar ta med en nalle som hon "lär" att flyga så hon håller på o pysslar om nallen, visar hur man gör med säkerhetsbältet osv. Sen har vi alltid en telefon med så att de kan spela lite spel.

Sen blir det förstås stökigt eftersom du ska honom i knäet, men eftersom ni reser mitt på dan så kan ni ha tur och få en extra plats. Personalen brukar prioritera plats till så pass stora barn som inte har egen plats. Då blir allt mkt lättare.   

• zest

Hejsan,

Tack för era svar, visste inte att man fick promenra runt, vad bra det kommer vi nog att göra :) Det vorde skönt om vi fick lite mer plats får hoppas på tur :) Blir första gången med Brussel Airlines så hoppas på det bästa.

Svar på tråden Aktivera en 1,5 åring som inte tycker om att sitta still på flyget