Hur få bukt med alkoholproblem?
Har en sambo sen 4,5 år, vi har haft det lite upp och ner, bråkat mycket och varit osams..
Det största problemet vi har är att han har problem med alkohol, jag skulle inte kalla honom alkoholist men han har problem. Om vi är borta på fest eller umgås med fler människor än vi +2 st till har han svårt att känna sin gräns och dricker för mycket så att han inte har riktigt koll på sig själv. I och med detta problem har ett stort kontrollbehov vuxit fram hos mig och jag har insett, med min och andras hjälp, att jag kan vara tjatig och ta för stort ansvar för honom och där med låtit honom släppa ansvaret för sig själv.
Jag jobbar med detta problem och har kommit rätt långt men det blir svårt att låta bli att "tjata" när han inte får bukt med sitt problem.
Han vill bättra sig men vet inte hur han ska göra, jag vill inte att han slutar dricka helt men jag vill att han ska ta det lugnare för han kan bli otrevlig mot mig om jag ex. påpekar att han druckit lite för mycket den här kvällen.
Han har aldrig skadat mig men kan "gå på mig", komma obehagligt nära på ett bryskt sätt, slå näven i väggen, kasta telefon eller dylikt i golvet. Det blir ofta bråk när han har druckit då jag inte tolererar sånt beteende men jag har märkt att jag ibland kan locka fram beteendet genom att klaga på honom.
Dagen efter är han alltid ångerfull men minns nästan aldrig vad som hänt efter att vi har kommit hem, det är oftast när vi är själva som problemet uppstår. Tidigare har det uppstått när vi är bland folk men då beror det på att jag redan på festen har börjat "klaga" på honom.
Vi vill ha barn och försöker bli gravida och jag har ställt som krav att vi inte kan ha det så här när jag är gravid och definitivt inte när vi har fått barn. Det finns inget alternativ, vi måste få bukt med det här problemet för det förstår förhålladet.
Han säger att han heller inte vill vara så här, att han inte vill göra mig illa och att han vill/ska bättra sig men att han inte vet hur.. Jag vet inte hur han/vi ska hantera det här, annars är han en lugn och stabil människa men alkoholen förändrar honom..
Tacksam för lite hjälp då jag känner att vi har fastnat..