• Glosan

Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten

Han är född i januari så är ju tidig på året. Dagis tycker han är så redig och stor och kapabel och alldeles för stor för att gå kvar på dagis. Vi tycker det är bäst om han följer sin egen ålder och väntar. Problemet är att han kommer bli lite ensam nästa år på dagis då det inte kommer finnas nga killar i hans ålder. Han leker gärna med tjejer oxå, men han är oerhört energisk och fysisk så jag tror han kommer bli lite ensam ändå, han kommer behöva ha ngn killkompis oxå.
    Han ser äldre ut än vad han är och har alltid bara lekt med äldra barn. Men en efter en har de börjat i skolan, och till sommaren försvinner nu hans bästis. 
    Så, vad ska vi göra? För och nackdelar med att börja skolan för tidigt repsektive att vänta önskas tack.  

• Svar på tråden Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten
  • ventilera mera
    Glosan skrev 2012-04-16 20:18:11 följande:
    TAck för alla era synpunkter o funderingar!
     Det är verkligen ursvårt.. Vi försöker att tänka långsiktigt, men det är så svårt när vi samtidigt själva är lite oroliga för hur det blir nästa år på dagis.

Vi tror dock att vi skall låta honom vänta tills hans åldergrupp börjar skolan. Tänker att ett trist år på dagis kanske man kan stå ut med och istället få dra nytta av fördelarna som det kanske kan innebära att vara äldst i en klass (mot annars yngst). Min mamma tycker dock attt man borde låta honom börja skolan för att på så sätt ta vara på hans drivenhet o nyfikenhet o vetgirighet och att det därför kan vara riktigt dumt att låta honom vänta för då kanske man tar död på mkt av det där. Kan det bli så tror ni? 

Sedan kan man ju fundera över om han alltid kommer vara tidig för sin ålder eller inte, men det är ju omöjligt att veta. Han är ju nu både född väldigt tidigt på året OCH tidig för sin ålder. Om det fortsätter ju så så skulle han ju absolut passa bättre bland de som är ett år äldre.. och de är ju max ett år äldre, och som minst två veckor äldre bara eftersom han är född så tidigt i januari.

Sedan kan man ju oxå beklaga att dagis är så "rädda" för utmaningen det blir att hålla honom intresserad o trivas. De har ingen pedagogik alls där utan bara lek.

Usch vad svårt det är..       
    Jag är lite i din situation jag med. Jag har en mogen och duktig femåring som fyller i början av året, och hans kompisar försvinner från förskolan nu i höst. Personalen hos oss säger dock att de tycker att jag inte ska ta ifrån honom fördelen att få vara äldre och mer mogen i klassen när han väl börjar skolan när det är dags för hans årskull. De har en förberedande "skolgrupp" med alla femåringar på förskolan och nu när han är en av få 07:or nästa år så kommer ju han att få massor av utmaningar och mycket personaltid under de här skolgruppstillfällena och har ju i så fall lysande förutsättningar när det väl är dags "på riktigt".
  • Kattdamen

Låt honom vara kvar på förskolan, han vill ju det själv.

Han har ju kompisar, det kvittar om de råkar vara flickor.

En kopp te, tack.
  • ventilera mera
    ventilera mera skrev 2012-04-19 13:25:17 följande:
    Jag är lite i din situation jag med. Jag har en mogen och duktig femåring som fyller i början av året, och hans kompisar försvinner från förskolan nu i höst. Personalen hos oss säger dock att de tycker att jag inte ska ta ifrån honom fördelen att få vara äldre och mer mogen i klassen när han väl börjar skolan när det är dags för hans årskull. De har en förberedande "skolgrupp" med alla femåringar på förskolan och nu när han är en av få 07:or nästa år så kommer ju han att få massor av utmaningar och mycket personaltid under de här skolgruppstillfällena och har ju i så fall lysande förutsättningar när det väl är dags "på riktigt".
    ...och jag håller alltså med dem. Jag är själv född sent på året men hade som tur var lätt för mig så just mognaden och sånt hade jag aldrig problem med. Däremot har jag alltid varit yngst av mina kompisar och kommer fortfarande ihåg hur tråkigt det var.

Jag kommer om några år att ha motsatta problemet f.ö, då min yngre son bestämde sig för att komma i december istället för januari, det funderar jag en del på, huruvida det är en bra ide att dra på skolstarten ett år för att han inte ska vara mycket yngre än de flesta andra.
  • Tutilure
    ereois skrev 2012-04-18 22:38:00 följande:
    Ett sidospår till TS, hoppas det är ok.
    Hur motiverade kommunen det? Förutsatt att det rör sig om kommunal skola. Skollagens kapitel 11 säger 

Tidigare skolstart

11 § Om ett barns vårdnadshavare begär det hos hemkommunen, ska barnet redan höstterminen det kalenderår då barnet fyller sex år jämställas med skolpliktiga barn i fråga om rätten att börja skolan.

Kommunen har med andra ord inte rätt att säga nej. En friskola kan jag däremot tänka mig att de kan säga ifrån, är det fullt så är det fullt...

Förskoleklass är en egen skolform och omfattas inte av skolplikten.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Glosan

Återigen - stort tack för alla era svar! Det betyder mkt att kunna ventilera lite!
    Först och främst, privata skolan säger blankt nej till för tidig skolstart. Jag vet inte om de har rätt att säga så engentligen, eller ej, men de är väldigt bestämda.
    Den kommunala skolan säger att de är vana vid att hela tiden ta emot barn mitt i terminerna, pga flytt och annat, så de kommer ordna det även för oss om vi så vill. Vi bor på en mkt liten ort och de kändes väldigt tillmötesgående.

Så, det är då pedagogerna på dagis som har varit på oss VÄLDIGT mkt. Vi har iofs varit lite otydliga, vi har ju själva funderat i dessa banor, men när vi slutligen sa att han skall gå kvar på dagis så var ed på oss en efter en och undrade varför då, och han är ju såå stor, och han är ju för stor för att gå kvar här, och han kommer få sååå tråkigt osv osv. Kändes som en övertalningskampanj.. Vi blev lite besvärade, det är ju inte så att han är alldeles unik här, utan bara en vanlig kille som är iofs väldigt framåt och lite tidig. Men känslomässigt är han definitivt "bara" 5. 

Ngn undrade över pedagogiken på dagis. Vi upplever den som mestadels fri lek. Jag frågar sonen ibland om de får lära sig typ räkna/klockan/bokstäver men då svarar han att nej, det är barnen själva som pratar om sånt. De vuxna finns med, men låter barnen få ha så stort inflytande över dagen som det går. Däremot är de i skogen, har projekt med bild, odla, djur o natur osv. Men inte särskilt uppstyrt, utan mer efter lust så att säga.    

• Tutilure
    Glosan skrev 2012-04-19 21:44:41 följande:
    Återigen - stort tack för alla era svar! Det betyder mkt att kunna ventilera lite!
    Först och främst, privata skolan säger blankt nej till för tidig skolstart. Jag vet inte om de har rätt att säga så engentligen, eller ej, men de är väldigt bestämda.
    Den kommunala skolan säger att de är vana vid att hela tiden ta emot barn mitt i terminerna, pga flytt och annat, så de kommer ordna det även för oss om vi så vill. Vi bor på en mkt liten ort och de kändes väldigt tillmötesgående.

Så, det är då pedagogerna på dagis som har varit på oss VÄLDIGT mkt. Vi har iofs varit lite otydliga, vi har ju själva funderat i dessa banor, men när vi slutligen sa att han skall gå kvar på dagis så var ed på oss en efter en och undrade varför då, och han är ju såå stor, och han är ju för stor för att gå kvar här, och han kommer få sååå tråkigt osv osv. Kändes som en övertalningskampanj.. Vi blev lite besvärade, det är ju inte så att han är alldeles unik här, utan bara en vanlig kille som är iofs väldigt framåt och lite tidig. Men känslomässigt är han definitivt "bara" 5. 

Ngn undrade över pedagogiken på dagis. Vi upplever den som mestadels fri lek. Jag frågar sonen ibland om de får lära sig typ räkna/klockan/bokstäver men då svarar han att nej, det är barnen själva som pratar om sånt. De vuxna finns med, men låter barnen få ha så stort inflytande över dagen som det går. Däremot är de i skogen, har projekt med bild, odla, djur o natur osv. Men inte särskilt uppstyrt, utan mer efter lust så att säga.    

Det låter som ett klokt val. Det är den känslomässiga mognaden som viktig.

På min sons förskola har de en 5-årsgrupp där de jobbar lite med matte och läsa/skriva. De har sådana aktiviteter för hela gruppen också men de kan hålla det på en lite annan nivå med de äldre barnen.

Tipsa din förskola om det.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • skruttan8

Konstig förskola, börja tidigare för att kompisarna försvinner, ggrrrr och du skriver att han är som en 5-åring känslomässigt också. Jag är emot att barn börjar ett år tidigare just för att det kan bli jobbigt för barnet socialt/känslomässigt. Att barnet är duktig teoretiskt betyder inget för hur det ska fungera i gruppen det är så mycket annat i 6-års som det fokuseras på och då är det viktigt att få hinna man att mogna. På dagis får de vara mer barn och leka av sig, jag skulle väntat.

• Glosan

Ja, eller, när jag menar känslomässigt menar jag att han är lite känslig ibland, vill inte vara alltför långt bort från oss, osjälvständig, kaxig mot oss när han är med kompisar (kanske typiskit åldern?) osv. Han är väldigt social och inte rädd att ta kontakt. Så framåt så sätt.

• pandyb

Är förskollärare, vi hade ett barn för några år sedan som var extremt klipsk, läste, räknade mm. Betydligt med framåt kunskapsmässigt än många andra som var äldre! Vi hade svårt att hitta uppgifter till honom med det material som vi hade på förskolan. Föräldrarna valde att flytta honom trots att vi inte rekommenderade det (det är väldigt sällan, vågar nästan sägs aldrig som vi rekommenderar barn att börja förskoleklass tidigare trots stora kunskaper)
    Vi fick höra av skolan att det inte gick bra, han hade börjat kissa ner sig och bajsa ner sig uppe i skolan och hade svårt med det sociala samspelet. Det hängde med honom långt upp i stadierna och lärarna upplevde honom som osäker och ostabil.
    Det är naturligtvis jättesvårt att svara på hur han hade varit om han gått kvar.

Tycker också att man som någon skrev ska tänka på t.ex fotbollslag, studenter, moped, körkort, konfirmation mm.

Förskolan skall erbjuda verksamhet son passar alla, och barn i den åldern har lätt att skapa nya kontakter. Kanske kommer han söka sig till någon på annan avdelning?
    Känslan av att får vara stor är också viktigt, många förskolor har lite extra verksamhet och grupper för de äldsta barnen. Hos oss pratas det om dessa grupper länge och barnen längtar till att få komma dit!

Som sagt vi rekommenderar väldigt få att börja förskoleklass tidigare. Barn är barn lät honom få "leka av sig" och inte bli stor för snabbt.
    Tycker faktiskt att pedagogerna verkar slapp på ditt barns förskola. Kräv att de utmanar honom och som någon annan skrev be dem berätta om sina abretsmetoder och hur de arbetar med läroplanen!

• Tygtiiger

Låt honom gå kvar på dagis. Om han är framåt och tidig för sin ålder kommer han att vara det även nästa år och då ha stor glädje av det när han börjar nollan. Jämför det med risken att han hamnar i nollan nu och är emotionellt efter de andra barnen, inte kommer in i gruppen och får en asig skolstart som hänger med hela livet.

Nej, kvar på dagis. De får väl höra sig för med andra förskolor i närheten och ha gemensam femårsverksamhet någon dag i veckan?

//tigern som har en son i förskoleklass - en son som är rasande framåt rent intellektuellt men inte alls lika begåvad socialt. Det hade varit katastrof om han börjat ett år tidigare. Nollan är inte så mycket skolarbete, det handlar mycket om att få gruppen att fungera.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • sunsed1

Hej!

Jag har en flicka som började i förskolan, 0-an då hon precis fyllt fem, hösten 2008. Än så länge har det gått utöver förväntan.

Det är dock tre viktiga saker som vi har funderat på och som vi även räknade med att vi skulle behöva hantera.

1. den sociala biten som att fungera i gruppen och att hitta vänner
    - fungerade över förväntan. Dottern har alltid lekt med äldre barn och saknade inte leken med jämnåriga. Det är nu, när hon nästan är 9 år som hon leker ibland med yngre/jämnåriga men mest för att kunna ta hand om dem.

2. att hinna med skolarbete och kunna ta ansvar tidigare än sina jämnåriga -
    -det visade sig att det är exakt vad min dotter behövde för att kunna utvecklas och må bra. Hon är och har alltid varit framåt och är van att vara bland de bästa "pluggisarna"

3. Gruppens acceptans - att kunna bemöta andras undringar varför man är yngst.
    Det har varit ett pågående projekt då det krävdes öppenhet från dotterns sida. Om det uppstod undringar klarade vi upp dem och hjälpte henne att bemöta frågvisa barn som såklart ifrågasatte hennes åldern.

- det har gått jätte bra, ingen ens funderar längre över hennes ålder i skolan eller bland vänner.

För oss var det det rätta valet just då och vi skulle göra om det.

Även framtiden kommer nog att bli lika ljus, då hon mognar i illfart och både fysiskt och psykiskt.
    Hon skulle nog sticka ut rejält ifall vi lät henne fortsätta med sina jämnåriga.

Och körkortet och utekvällar och studenten - ja.... det får vi ta när den tiden kommer

lycka till och gör det som känns bäst för er och er lilla son

• Glosan

Tack igen för alla era svar! Vi vacklar även om vi egentligen har bestämt oss för att han skall gå kvar och sedan börja med sina jämnåriga. Det är ett litet dagis, och det kommer inte finnas nga andra han kan ta kontakt med (som svar på vad ngn undrade). Han kommer då nästa år vara äldst. Och - åldersmässigt skulle det inte vara så dramatiskt om han började ett år för tidigt - det är 2 veckor det handlar om.. hade han varit född två veckor tidigare så hade han varit född 2006. Så klart han skulle kunna smälta in bra bland den åldersgruppen. Dock känns det ju som att det vore en fördel att vara äldst i en klass, i synnerhet som han är pojke (som i regel mognar senare än tjejer), därför vi vacklar så.

Vi får försöka ställa lite högre krav på dagis, fast tror inte vi kommer ha så mkt för det tyvärr... 

• ventilera mera
    Glosan skrev 2012-04-29 22:59:24 följande:
    Tack igen för alla era svar! Vi vacklar även om vi egentligen har bestämt oss för att han skall gå kvar och sedan börja med sina jämnåriga. Det är ett litet dagis, och det kommer inte finnas nga andra han kan ta kontakt med (som svar på vad ngn undrade). Han kommer då nästa år vara äldst. Och - åldersmässigt skulle det inte vara så dramatiskt om han började ett år för tidigt - det är 2 veckor det handlar om.. hade han varit född två veckor tidigare så hade han varit född 2006. Så klart han skulle kunna smälta in bra bland den åldersgruppen. Dock känns det ju som att det vore en fördel att vara äldst i en klass, i synnerhet som han är pojke (som i regel mognar senare än tjejer), därför vi vacklar så.

Vi får försöka ställa lite högre krav på dagis, fast tror inte vi kommer ha så mkt för det tyvärr... 
    Fast om du först läser läroplanen för förskolan och har den redo och vet vad din son har rätt till så tror jag faktiskt att du kan ställa en hel del krav. Åtminstone "vår" personal på förskolan brukar hänvisa till läroplanen när de berättar vad de gör i skolgrupper och även resten av verksamheten, och där finns nog en hel del nyttigt.
  • lastchristmas

Av egen erfarenhet kan jag säga att det inte har så stor betydelse i det stora hela. Född tidigt, börjat ett år tidigare, inga problem att hänga med varken socialt eller kunskapsmässigt. Alltid umgåtts med äldre och varit lite "klok" för min ålder. Väntan på 18-årsdagen blev dock en pina

Om ni inte tror att det blir bra skulle jag vänta. Kanske att det ändå är bättre att vara äldst än yngst?

• sweetsandra

Jag funderade lite själv på det där då dottern är 5 år, född 8 jan 2007. Bara hon och 4 kompisar som blir kvar på förskolan efter sommaren och ingen av dessa 4 har hon egentligen lekt något med. Hon har lekt med de födda 2006. Men nej, det var egentligen inget svårt val att låta henne gå kvar på dagis. Tycker inte man ska skynda på deras barndom... väl i skolan så är man där i minst 15 år och det finns inget "going back" så att säga. Dessutom bättre att vara äldst än att ständigt vara yngst :)

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Äppelpaj80
    Tutilure skrev 2012-04-19 21:51:48 följande:
    Det låter som ett klokt val. Det är den känslomässiga mognaden som viktig.

På min sons förskola har de en 5-årsgrupp där de jobbar lite med matte och läsa/skriva. De har sådana aktiviteter för hela gruppen också men de kan hålla det på en lite annan nivå med de äldre barnen.

Tipsa din förskola om det.

På mina barns förskola har de hållt på med siffror och matematik redan från 3 års ålder. De har börjat med att t.ex mäta pinnar, väga saker för att se att saker har olika storlekar och tyngd. De blandar in matematiken i leken. Tycker det är bra att de börjar tidig med sådant. Nu är dotterns 5 och de håller på med kemiexperiment som en annan gjorde i 3-an typ
  • Lavish

Jag tycker ni ska ställa krav på att förskolan stimulerar honom på hans nivå och dessutom kan ni själva köpa hem lite läromaterial så att han får tillfredsställa sin vetgirighet.

Svar på tråden Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten