Glosan skrev 2012-04-19 21:44:41 följande:
Återigen - stort tack för alla era svar! Det betyder mkt att kunna ventilera lite!
Först och främst, privata skolan säger blankt nej till för tidig skolstart. Jag vet inte om de har rätt att säga så engentligen, eller ej, men de är väldigt bestämda.
Den kommunala skolan säger att de är vana vid att hela tiden ta emot barn mitt i terminerna, pga flytt och annat, så de kommer ordna det även för oss om vi så vill. Vi bor på en mkt liten ort och de kändes väldigt tillmötesgående.
Så, det är då pedagogerna på dagis som har varit på oss VÄLDIGT mkt. Vi har iofs varit lite otydliga, vi har ju själva funderat i dessa banor, men när vi slutligen sa att han skall gå kvar på dagis så var ed på oss en efter en och undrade varför då, och han är ju såå stor, och han är ju för stor för att gå kvar här, och han kommer få sååå tråkigt osv osv. Kändes som en övertalningskampanj.. Vi blev lite besvärade, det är ju inte så att han är alldeles unik här, utan bara en vanlig kille som är iofs väldigt framåt och lite tidig. Men känslomässigt är han definitivt "bara" 5.
Ngn undrade över pedagogiken på dagis. Vi upplever den som mestadels fri lek. Jag frågar sonen ibland om de får lära sig typ räkna/klockan/bokstäver men då svarar han att nej, det är barnen själva som pratar om sånt. De vuxna finns med, men låter barnen få ha så stort inflytande över dagen som det går. Däremot är de i skogen, har projekt med bild, odla, djur o natur osv. Men inte särskilt uppstyrt, utan mer efter lust så att säga.
Det låter som ett klokt val. Det är den känslomässiga mognaden som viktig.
På min sons förskola har de en 5-årsgrupp där de jobbar lite med matte och läsa/skriva. De har sådana aktiviteter för hela gruppen också men de kan hålla det på en lite annan nivå med de äldre barnen.
Tipsa din förskola om det.