• Oppochner

Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?

Har nu varit på åtskilliga samtal med min BM och med BM på förlossningen. Gråtit och bearbetat tanken på att föda. Det är mitt första barn. Det börjar kännas lite bättre. Men jag har alltid varit rädd för det här med att föda. Dom börjar väl tröttna på mig för nu vill dom att jag pratar med en läkare om att jag ska få på börja en vaginalförlossning och känna efter men hela tiden ha kejsarsnitt som alternativ väg ut. Känner mig väldigt skeptisk till kejsarsnitt. Vet inte varför. Har därför två frågor till er:

1. Under tiden ni födde era barn, skulle ni tagit chansen att "komma undan" med ett snitt om det erbjudits?

2. Så här i efterhand, vad skulle ni valt? Snitt eller Vaginalt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?
  • Bästkusten

Fick en liten bristning med första barnet. Efter 4 dagar gick stygnen upp då min kropp tydligen stötte bort dom. Läkte av sig själv. "Mellangården" är lite kortare, plus att delar av slidväggen och den sk mödomshinnan "hänger ut". Med andra barnet hände inte nått! Jag har inget ont av något idag och min nuvarande sambo tycker att jag är jättefin (som att han skulle säga att jag inte var det, haha)

1. Jag skulle inte valt snitt under tiden. Skulle snarare blivit besviken om jag var tvungen att göra snitt av någon anledning.

2. Väntar mitt tredje barn och har inte en tanke på snitt!

Jag tycker faktiskt att det är tråkigt att folk väljer snitt.. Man missar en grym upplevelse.

Jag har tre kompisar som fått göra snitt (ofrivilligt) med ett av två barn. Två av de med första barnet och en av de med det andra. Alla är överens om att de absolut skulle välja vaginalt framför snitt.

• Halländsk jänta

Fick lyckligt nog testa att ha värkar och krystvärkar men efter ett par timmar tröttnade min kropp på att försöka krysta så blev akut snitt .. Jag hade aldrig valt kejsarsnitt, det var jobbigt med alla värkar och sånt men jag förlorade (enligt mig) dem första stunden med mitt barn ..

• FraYo

Har aldrig velat "komma undan" när ja låg där. Ingen bedövning eller liknande. Blev trött o sa att ja inte orkade mer men när nästa värk kom så krystade kroppen sj :).

Lätt vaginalt igen :)

• fordprefectgirl

Är/var förlossningsrädd men valde till slut vaginal förlossning då detta ska vara bättre för barnet. Hade en relativt bra graviditet med i stort sett inga fysiska krämpor. Förlossningsrädslan har kommit av vänner som berättat hur deras förlossningar var samt av ett medicinskt  ingrepp i underlivet i känslig ålder. Har flera vänner som av en eller annan anledning fått kjesarsnitt och nu efter min vaginala förlossning tittar jag avundsjukt på deras återhämtning som har varit så mycket bättre än min.
     Själva förlossningen var inte så farlig, visst det gjorde skitont (hade bara lustgas, det hanns inte med något annat), men man fick kraft av adrenalinet och diverse hormon som gjorde så att man fixade det. Det gjorde mycket att jag även hade en kanonBM.

Efterspelet av den vaginala förlossningen hade jag inte önskat någon.

Foglossning och eftervärkar efter förlossningen - kan givetvis även drabba de som tagit snitt men om det är planerat ska inte smärtan vara lika illa när allt drar ihop sig igen.

Inkontinens - drabbar alla tilll viss del vad det verkar (men det är bara till att knipa så ofta man får tillfälle).

Värk - överallt. Inte bara i snippan (göra nr 1 gör svinont och har man tur såkan man göra nummer 2 utan laxermedel) utan även i svanskota, rygg och mage.

Allt är, som många skrivit tidigare, givetvis individuellt men låt ingen styra dig utan känn efter själv hur du vill ha det. Ingen har rätt att neka dig snitt även om de kanske försöker göra detta gällande. Stå på dig om det är ett snitt du vill ha.   

Det är ingen mening att planera, det blir ändå aldrig som man tänkt sig...men det är ju alltid bra att ha en plan att avvika
  • mylittleponny
    Bästkusten skrev 2012-08-17 20:06:39 följande:
    Fick en liten bristning med första barnet. Efter 4 dagar gick stygnen upp då min kropp tydligen stötte bort dom. Läkte av sig själv. "Mellangården" är lite kortare, plus att delar av slidväggen och den sk mödomshinnan "hänger ut". Med andra barnet hände inte nått! Jag har inget ont av något idag och min nuvarande sambo tycker att jag är jättefin (som att han skulle säga att jag inte var det, haha)

1. Jag skulle inte valt snitt under tiden. Skulle snarare blivit besviken om jag var tvungen att göra snitt av någon anledning.

2. Väntar mitt tredje barn och har inte en tanke på snitt!

Jag tycker faktiskt att det är tråkigt att folk väljer snitt.. Man missar en grym upplevelse.

Jag har tre kompisar som fått göra snitt (ofrivilligt) med ett av två barn. Två av de med första barnet och en av de med det andra. Alla är överens om att de absolut skulle välja vaginalt framför snitt.

Du hade rätt i en sak... " man missar en grym upplevelse.."

Min förlossning var allt annat än bra, så ja det var en GRYM upplevelse.. Fast på ett helt annat vis än du tror.

Vad bra att du läkt snabbt och enkelt, alla gör inte det.. Jag födde mitt andra barn vaginalt för 1 och ett halvt år sen sist. Och nu ska vi ta tag i mina "skador" efter förlossningen.. Jag har haft ett helvete, första barnet var en hemsk och lång förlossning! Och andra barnet var ännu värre,

Jag tror jag kunnat slippa en ""grym upplevelse" om jag bara fått godkänt på snitt, vilket jag inte fick, och idag är det bara jag som får leva med konsekvenserna av det..
  • Minnie7

Mylittleponny: Vilka skador fick du? Jag är själv op pga förlossningsskada och väntar på en till i höst.

• mylittleponny
    Minnie7 skrev 2012-08-30 19:13:49 följande:
    Mylittleponny: Vilka skador fick du? Jag är själv op pga förlossningsskada och väntar på en till i höst.
    Jag har problem med svanskotan (Coccygodyni), har fått den glapp och inflammation.. hade den varit bruten hade det varit läkt vid det här laget sa läkaren.. och dom vet inte om dom kan hjälpa mig, eller om dom måste operera bort svanskotan för att få bort smärtan.. om det hjälper vet dom inte...
    Jag har alltså problem att sitta, stå gå, träna, cykla, simma, alla sorts aktiviteter gör smärtan värre.. så frågan är om jag någonsin blir bra.. ? har nu haft ont i 1 ½ år..
  • Elli7801

Finns nog inga regler, det är så olika från förlossning till förlossning.

Jag hade en bra förlossning. Gjorde skitont förstås, men jag klarade mig med en grad 2 bristning och behövde bara krysta i 15 minuter. Därför skulle jag inte tveka att inrikta mig på vaginal förlossning nästa gång.

Det är bäst för barnet att födas vaginalt, men om barnet antas vara för stort eller om det finns andra risker med en vaginal förlossning, tror jag att man brukar planera för kejsarsnitt.

Båda gör ont på olika sätt vad jag förstår, så jag tycker inte smärtan i sig ska vara ett skäl till att man undviker att föda på naturlig väg.

Men sen när jag hör talas om tjejer som råkar ut för svanskotproblem och spruckna mellangårdar...ja det har jag absolut ingen erfarenhet av men jag kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara. Fruktansvärt...då förstår jag att man är rädd för att föda på naturlig väg

• Elli7801
    mylittleponny skrev 2012-09-06 18:59:28 följande:
    Jag har problem med svanskotan (Coccygodyni), har fått den glapp och inflammation.. hade den varit bruten hade det varit läkt vid det här laget sa läkaren.. och dom vet inte om dom kan hjälpa mig, eller om dom måste operera bort svanskotan för att få bort smärtan.. om det hjälper vet dom inte...
    Jag har alltså problem att sitta, stå gå, träna, cykla, simma, alla sorts aktiviteter gör smärtan värre.. så frågan är om jag någonsin blir bra.. ? har nu haft ont i 1 ½ år..
    Stackars dig!! Tycker absolut att man måste få välja själv om man vill föda naturligt eller med kejsarsnitt. Inte upp till någon läkare eller barnmorska...

• Housemouse

Jag hade en horribel första förlossning. Nu när jag är gravid igen så kan mitt svar bara bli "snitt" på första frågan och "vet inte" på fråga två.

• Impartial

En av mina kompisar har fött två barn vaginalt. Första gången fick hon en analsfinktur och barnet fastnade i förlossningskanalen, hade bajsa i fostervattnet och andades in det och fick lunginflammation. Kompisen fick inte hålla barnet på en vecka och den lille var mycket medtagen. Vid barn nummer två händer samma sak - måste vara otroligt låga odds för det men ändå!! Så visst finns det barn som blir medtagna av vaginal förlossning, Tycker inte man ska utgå från att det är det bästa för barnet. Min son hade 9 på Apgar efter snitt. Nu blir det snitt igen i oktober.

• Minnie7

Bara en fråga: ville hon väldigt gärna föda vaginalt igen för annars blir man väl erbjuden snitt efter sfinkterruptur? Hoppas jag iaf...

• bebbi

Har inte läst hela tråden men väntar mitt tredjebarn nu. Fick tvillingar 2010 dem kom med planerat akutsnitt alltså snitt tidigarelagt pga havandeskapsförgiftning. Mitt ks gick inte som planerat dem skulle vara klara kl 11:00 men de slutade med en svår stoppad blödning känseln tillbaka och inte kunna andas pga blodbrist... De va en mardröm.. Vill trycka på att detta är högst ovanligt men de va de som hände med mig. Peppar peppar barnen gick de kanon för.. Inga problem eller komplikationer för dem.. De va en lång och smärtsam återhämtning som ja inte önskar min värsta fiende ens.. Nu verkar de som att ja ska få föda vaginalt vilket ja verkligen ser fram emot. Ja tänker så här inför denna förlossningen: kvinnan är byggd för att föda barn vaginalt (självklart så finns de dem tillfällen då ks inte går att undvika så tur e de att de finns) ja vet att smärtan som man får gå igenom är obeskrivlig men de är något kvinnor har gått igenom alla tider och de e något som vi klarar av. Ja ser de som ett privilegium att vara en av oss som får uppleva att föda barn, många ja har pratat med säger att de är den häftigaste upplevelsen som finns. Vill bara dela med mig av vad ja känner, hade ja fått välja första gången så hade ja Aldrig valt ett kejsarsnitt. Va inte rädda se de som den bästa upplevelsen någonsin ni ska se att de kommer gå bra.. De är min inställning denna gången och det får mig att känna mig lugn :)

Svar på tråden Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?