• Svar på tråden Hur gammal?
  • La Lola
    Mirakel familjen skrev 2012-04-15 19:51:17 följande:
    Sonen hade en virkad dopklönning min hans mormor hade gjort. Dottern hade en hemsydd dopklönning som hennes gudmor har gjort.
    Fast det är väl traditionella kläder?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jessin

Vår son hade en dopklänning som min faster har sytt av sin bruklänning till sina barn och sedan har flera i släkten lånat den.

Flera kyrkor har dopklänningar att låna ut men då oftast till barn i åldern 2-4mån.  

• Isabelle och Casper

Dottern var ca 4,5mån och sonen kommer vara ca 5 månader. Dottern hade en hel rosa dopklänning som min styvmamma sytt. Sonen kommer nog att ha en liten kostymGlad

• Mirakel familjen
    La Lola skrev 2012-04-15 20:20:41 följande:
    Fast det är väl traditionella kläder?

Det är ju det.... Fast st känns liksom lite extra när ens när och köra har lagt ner jobb på klänningarna än om skulle köpa, hyra eller låna.
  • La Lola
    Mirakel familjen skrev 2012-04-15 21:02:35 följande:
    Det är ju det.... Fast st känns liksom lite extra när ens när och köra har lagt ner jobb på klänningarna än om skulle köpa, hyra eller låna.
    Ok....Ts undrade dock vad man hade om man inte hade traditionella dopkläder.
  • Höghus

Vi har haft traditionell dopklänning eftersom vi tycker att den fina symboliken är viktig. Men vet de som haft liten sjömanskostym eller vanlig finklänning istället.

• Vila

Dottern var 15 månader och hade på sig röda machestersnickarbyxor och gallonkläder utanpå. Vi gifte oss på fjället vid en sjö, drog med oss präst, släkt och allt och dottern döptes samtidigt. Det var dock lite dåligt väder under själva vigselakten. När dopakten ( heter det så?) började så klarnade det upp och solen kom fram. Dessutom kom en regnbåge över sjön. Sonen döptes vid 6 mån i kyrkan i linnesnickarbyxor.

• velvet

Vår dotter kommer vara 9 månader när hon döps, vi har helt enkelt inte haft tid innan. Hoppas att vi inte behöver känna oss dumma för att hon är så stor då? :(

• Kina79

Första barnet var 3,5 månad. Andra var 2,5 månader. Tredje hann vi inre riktigt med, så hon hann bli 13 månader gammal.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Mirakel familjen
    La Lola skrev 2012-04-15 21:04:39 följande:
    Ok....Ts undrade dock vad man hade om man inte hade traditionella dopkläder.

Du gjorde ju det. Vi hade korta klänningar. Oftast är de långa. Min Brorsson hade skjorta, fluga, väst och fin byxor. Han var 6 månader när han döptes.
  • La Lola
    Mirakel familjen skrev 2012-04-16 09:09:09 följande:
    Du gjorde ju det. Vi hade korta klänningar. Oftast är de långa. Min Brorsson hade skjorta, fluga, väst och fin byxor. Han var 6 månader när han döptes.
    Jaha...dopklänning för mig innebär en lång variant. Jag missförstod nog det du skrev.
Svar på tråden Hur gammal?