• 17år och mamma

Turkiet i slutet på sommaren

Hej funderar på att åka till turkiet i slutet på sommaren och undrar vad man ska tänka på ? Vi har med oss våran dotter som då är ungefär 18 månader
    Uv dräkt har vi planerat att vi ska köpa och ha med oss.
    men ska man  ha en två delad eller en hel?
    Och ska man köpa uv skor?
    hatt eller keps ska vi köpa också.
    Och självklart ha med solskräm.
    Och badblöjor och badbyxor.

finns det något mer man ska tänka på?

Och hur är det på flygplan?
    Ska man ta med sig vällingpulver och vatten eller får man ta vatten på flyget?
    och finns de mikro på flyg?

och sen hur brukar ni flygkunniga göra med start och landning? 

• Svar på tråden Turkiet i slutet på sommaren
  • Queenie70

Skulle inte rekomendera det faktiskt. Det finns en anledning till att resorna då är billiga. Det är nämligen så sjukt varm att man knappt orkar existera. Har aldrig varit så glad att få åka hem som då vi var i turkiet i augusti. Det var bara att sitta inne i luftkonditioneringen hela dagarna, vi var blekare när vi åkte hem än när vi kom. Folk svimmade, och dog. Temperaturen låg på mellan 40 och 47 grader varenda dag. Rätt påfrestande för ett så litet barn också.

• Krans

Vi var i Turkiet augusti 2011 med vår dotter som då var 15 månader. Det fungerade kanon! Visst det var varmt men vi plaskade i poolen hela dagarna hon trivdes som fisken i vattnet. Barnpoolen hade skuggande tak så vi behövde inte använda uv dräkten. Solhatt, badblöja, armpuffar och mycket solkräm :)

• 17år och mamma

Okej men de står nu att det ska vara en 28grader när vi åker isf, mellan agusti sep och okt. 
    Vi  har ej bestämt månad än:D
    okej vad skönt hoppas de funkar super för oss också:)

• Calle

Och vi var i Turkiet i slutet av september förra året med en tvååring. Då var det precis lagom varmt; det regnade till och med en dag. Vi var i antalya. Eftersom det var sent på säsongen var inte försäljarna särskilt påträngande heller. Turkar är ganska barnvänliga (så länge inte barnen är jobbiga och skriker). Det enda riktigt dåliga tycker jag är turkarnas inställning till pengar och deras försök att lura turister ekonomiskt. Det gäller inte minst hotellpersonalen. De tvekar inte att omväxlande prata om euro och turkiska pengar för att försöka luras. Och de tvekar inte att försöka göra affärer med en tvååring. Utropen i minareterna var rätt störande också. Annars var det bra! En grej att tänka på; var försiktig med maten! Sista dagen köpte jag en kokt majskolv av en försäljare på trottoaren. Det fick jag ångra sedan på flygplanen och närmsta veckan efter. Då hade jag ändå vaccinerat mig innan. Fast samtidigt finns det många småställen, som t.ex. säljer färskpressad juice och toasts, där hygienen är mycket bra. Sådant som fortfarande är billigt i Turkiet; kollektivtrafik, taxi och livsmedel i riktiga mataffärer.

• mia maria
    Queenie70 skrev 2012-04-15 11:32:31 följande:
    Skulle inte rekomendera det faktiskt. Det finns en anledning till att resorna då är billiga. Det är nämligen så sjukt varm att man knappt orkar existera. Har aldrig varit så glad att få åka hem som då vi var i turkiet i augusti. Det var bara att sitta inne i luftkonditioneringen hela dagarna, vi var blekare när vi åkte hem än när vi kom. Folk svimmade, och dog. Temperaturen låg på mellan 40 och 47 grader varenda dag. Rätt påfrestande för ett så litet barn också.
    Aneldningen till att resorna är billiga i mitten o slutet av augusti är att skolorna börjar då
  • mia maria

Vi har varit i Turkiet i augusti två ggr, o då är det hett - men jag tycker att det är härligt! Det finns dessutom skugga i form av parasoll o liknande, o befinner man sig bara nära pool eller hav så är det ljuvligt!

Dock verkar det om ni ska åka lite senare, så i sept/okt är det oftast mer behagligt varmt, precis som i början av sommaren.
    Dock vet man aldrig med vädret; vi har haft 40 grader en hel vecka i början av juni också!

Man får ta med sig mat o vällingpulver till barn under 2 år på flyget, det är inga problem.
    Är du ändå osäker så ring eller maila flygbolaget som ni ska åka med, eller gå in på deras hemsida - där brukar det oftast stå bra info om vad som gäller för barn.

Vid start o landning sitter barnet i en vuxens knä, med ett litet bälte som är fäst i den vuxnes bälte. Personalen kan visa hur man gör om det är första gången, de brukar vara hjälpsamma.
    Mina barn har aldrig haft några problem med öronen när vi har flugit (äldsta sonen 8 år har flugit sex ggr t o r o lilla på 2½ har flugit 3 ggr t o r), men jag brukar ge näsdroppar strax innan start, har hört att det skall hjälpa.

UV-dräkt är bra att ha, det är ju främst överkroppen som lättast bränns. Tvådelat tycker jag känns mest praktiskt med tanke på blöjbyte o så, men det är väl en smaksak.
    UV-skor är för mig överkurs, men det känner man ju själv vad man vill köpa.
    Min lillkille har haft vanliga badsandaler, o den äldste kör enbart s.k foppa-tofflor!
    Bra är dock att ha något bra på fötterna åt den lilla så att hon inte halkar vid poolen, det blir ju lätt halt! Men det funkar ju både med UV-skor o badsandaler - o enbart strumpor också för den delen, men det kanske känns varmt..

Hoppas ni får en trevlig resa!

Svar på tråden Turkiet i slutet på sommaren