• Anonym (ledsen)

Hur får man familjehem? Klarar inte av att bo hemma längre. Mamma som klankar ned

Hej!

Jag är en 17årig tjej som går gymnasiet.

Min mamma har på senaste år blivit bitter, deprimerad, överviktig, arg, frånvarande mot mig, och lagt all sin ilska på mig. Jag har haft överseende med hennes humör i år nu, och försöker att inte bekymma henne med hur jag känner när hon får utbrott på mig för att hon "inte druckit kaffe" och liknande.

Saken är att nu mår hon bättre, men är ändå hemsk mot mig. Hon säger väldigt personliga och sårande saker till mig samt påhopp. Jag klarar inte ens av att skriva dem men jag är så ledsen ;(

Funderar på att vilja skaffa familjehem. Jag blir ledsen att komma hem till kompisar och deras föräldrar är så snälla, och hur de hanterar konflikter. Min mamma har inte varit där för mig på väldigt länge på någon slags nivå, och allt hon gör är att klanka ner på mig. Jag har klarat mig själv och tagit hand om mig själv alltför länge och nu förstår jag hur mycket jag saknat, när jag ser andra föräldrar som stöttar, älskar en, bråkar, faktiskt LÖSER det, pratar, hjälper och vidare.

Vad ska jag göra? Känner mej ensam och vet inte ens hur jag ska gå till väga.

• Svar på tråden Hur får man familjehem? Klarar inte av att bo hemma längre. Mamma som klankar ned
  • Titanica

Ja prata med soc om vad du kan göra, finns olika lösningar. Du ska inte behöva må sådär.
    Jag begärde själv familjehem när jag var 14 och det gick väldigt fort.

• Anonym (ledsen)

Jo jag ska nog gå till soc imorgon. Vet inte ens vad jag ska säga? Känns som att jag startar ett krig, typ... Men vet att jag är värd ett bättre hem.

Har hört massa skräckhistorier om familjehem och soc??

Föressten, är jag för gammal för familjehem? Jag är ju 17, kommer vara 19 då jag går ut gymnasiet.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (ledsen) skrev 2012-04-15 12:45:49 följande:
    Jo jag ska nog gå till soc imorgon. Vet inte ens vad jag ska säga? Känns som att jag startar ett krig, typ... Men vet att jag är värd ett bättre hem.

Har hört massa skräckhistorier om familjehem och soc??

Föressten, är jag för gammal för familjehem? Jag är ju 17, kommer vara 19 då jag går ut gymnasiet.
    du är inte för gammal. Visst finns det skräckhistorier om soc och familjehem, men det finns många många solskenshistorier också. Det är lite trist att det bara är det negativa som kommer fram och allt positivt som görs ser man aldrig något om.

Du behöver inte ha något förberett tal utan prata bara med någon och berätta det du sagt här ovanför, det kommer inte ske något över natt utan man måste starta en utredning och det kan finnas alternativ till familjehem för dig men det är lite olika hur kommunerna arbetar och vad de har att erbjuda.

I kommunen jag arbetar har vi 22-åringar som fortfarande bor i familjehem så det beror på hur livssituationen ser ut.
  • Anonym

Åh vad jag känner igen mig :(

Ska nog också försöka ta mig här ifrån...

Hoppas allt går bra för dig!!

• Anonym

Eh ursäkta men vad har din mammas vikt med det hela att göra? 

Kan du förklara lite mer än bara "klankar ner på mig"? Känner ett par tonåringar som reagerar ungefär som du gör nu för att de blir ombedda att tex skaffa sommarjobb (säger inte att det är så med dig) eller att de inte får pengar till skidresa mm. Kan du vara lite mer specifik? 

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-03 23:45:07 följande:
    Eh ursäkta men vad har din mammas vikt med det hela att göra? 

Kan du förklara lite mer än bara "klankar ner på mig"? Känner ett par tonåringar som reagerar ungefär som du gör nu för att de blir ombedda att tex skaffa sommarjobb (säger inte att det är så med dig) eller att de inte får pengar till skidresa mm. Kan du vara lite mer specifik? 
    Hennes vikt har med det att göra att det kan vara en extra faktor att hon känner sig missnöjd mej sej själv, och är deprimerad.

Jag får inte pengar till någonting, jag sparar mitt barnbidrag så jag aldrig behöver fråga om något.

Hon kan få ett utbrott och skrika att jag är oförskämd, bortskämd, kommer bli som min pappa (som hon hatar mest i världen), att jag är hemsk och måste flytta till min pappa, att jag är en jävla unge osv.

Ofta beror detta på att hon "inte drack kaffe på morgonen", att jag pratade 10 minuter med hemtelefonen eller att jag säger att jag känner mig sårad för hur hon betett sig, då skriker hon jättemycket och säger att jag "egentligen" menar att hon är en värdelös mamma.
  • en upprörd

fan jag har samma skit fast jag e 12 år och tänker också flytta. så gör som jag gör och gå till soc.

• Lady Paraplyh
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-17 12:05:52 följande:
    Hennes vikt har med det att göra att det kan vara en extra faktor att hon känner sig missnöjd mej sej själv, och är deprimerad. Jag får inte pengar till någonting, jag sparar mitt barnbidrag så jag aldrig behöver fråga om något.Hon kan få ett utbrott och skrika att jag är oförskämd, bortskämd, kommer bli som min pappa (som hon hatar mest i världen), att jag är hemsk och måste flytta till min pappa, att jag är en jävla unge osv. Ofta beror detta på att hon "inte drack kaffe på morgonen", att jag pratade 10 minuter med hemtelefonen eller att jag säger att jag känner mig sårad för hur hon betett sig, då skriker hon jättemycket och säger att jag "egentligen" menar att hon är en värdelös mamma.

Barnbidrag? Då man är 17 år får man inte barnbidrag utan studiebidrag. Sådant har man stenkoll på i den åldern. Jag tror tråden är fejk.
Svar på tråden Hur får man familjehem? Klarar inte av att bo hemma längre. Mamma som klankar ned