• MammaEngland

ADHD - "Ett konstant spring i själen"

Dagligen stöter jag på personer med förutfattade meningar kring ADHD. "stökiga, bråkiga ungar som inte kan sitta still" eller "narkomaner och struliga personer".
    Jag anser mig inte tillhöra någon av de kategorierna. Betyder det då att min diagnos är fel? Nej. Det betyder att samhällets syn på diagnosen är väldigt väldigt skev.

Jag tänkte skriva ner hur ADHD yttrar sig hos mig. För liksom allt annat finns det olika besvär, olika symtom och olika grader hos olika personer.

När jag var liten hade jag mycket överskottsenergi. Skolgången har alltid varit svår. De saker jag tycker är intressanta har jag höga betyg i, de andra har jag inget betyg i alls. Jag har alltid haft svårt att hitta motivation att göra sådant som påfrestar hjärnan för mycket. Det känns som om tankarna först snurrar i topphastighet för att sedan börja tjuta, ryka och tillslut kollapsa. Vissa tankar verkar helt enkelt vara för komplicerade för mig att ta in. Det tar bara stopp.

All överskottsenergi som tidigare syntes lång väg har nu, i vuxen ålder, krypit sig in under skinnet på mig. Det är svårt för andra att ta del och se den nu för tiden. Men den finns där, och att ha den inombords är mycket svårare än att kunna "leva" ut den genom att springa några varv runt huset, eller snurra som en galning till musik på radion.
    All energi har omvandlats till rastlöshet, ångest och en ständig känsla av att vilja ha spänning. Så fort något blir tråkigt så försöker jag hela tiden hitta nya sätt, nya vägar att få lite spänning i vardagen. Ett ständigt sökande efter något som ger en "kick".

Jag känner mig aldrig någonsin helt lugn inombords. Ibland misstänker jag att en hel myrfarm har byggt en stack i min kropp, så mycket som det kryper och "rör" sig där inne!

Många med ADHD hamnar snett i livet. En stor del av oss tar till spriten eller tyngre droger. Ämnena i drogen ger "kicken" som jag beskriver ovan. Jag har haft tur ändå. Tobak, alkohol och droger har aldrig satt klorna om mig. Däremot har jag skapat beroenden i form av andra saker istället. Beroende problematiken har funnits i mitt liv länge, och kan liksom en kameleont ändra skepnad efter behov. Jag byter "beroende" då och då, men själva behovet av ett beroende finns alltid kvar i bakgrunden.
    Nu när jag fått medicin mot min ADHD har detta behov minskat radikalt, men jag tänker ändå på mig själv som en "nykter aloholist" som när som helst kan slinta tillbaka..

Liksom skolåren har arbetslivet varit minst sagt tufft för mig. Jag klarar helt enkelt inte av att behålla ett jobb. Och mitt funktionshinder gör att jag inte kan fungera som er andra, att bara "ge sig fan" på att klara det. Jag har en kemisk obalans i hjärnan som gör att jag fungerar annorlunda än er. Jag är inte lat. Jag har bara inte samma förutsättningar som andra.

Det är inte bara rastlösheten och ångesten som är jobbig. Utan även det faktum att jag ligger så otroligt mycket efter rent utbildningsmässigt än er "andra". Jag är inte allmänbildad, och viktiga saker som ni bär med er från skolåldern har jag inte med i min ryggsäck.
    Jag försökte plugga upp betygen för ett tag sedan. Men klarade fortfarande inte av att ta in all information som behövdes, under långa teoretiska lektioner.

Lägg även till att jag har svårt med tider, svårt att få viktiga saker gjorda, svårt att komma ihåg saker och ting, svårt att organisera, planera och utföra, svårt i kontakten med människor, svårt att lyssna aktivt i samtal....

Somliga tror att mediciner löser alla problem. Riktigt så är det inte. Concerta som jag äter dagligen förbättrar aktiviteten i hjärnan och förbättrar koncentrationen och minskar impulsivt beteende.
    Det är allt. Concerta är alltså inget svar på alla mina problem. Jag önskar det fanns en tablett jag kunde ta för att bli som er andra, men det finns inte.

Jag känner mig många gånger malplacerad i vårat samhälle. Jag klarar inte av de krav som ställs på människorna som lever här. Jag önskar det fanns en plats där jag (och alla andra med neuropsykiska funktionshinder) fick leva efter vår egna förmåga. 
  • Svar på tråden ADHD - "Ett konstant spring i själen"
  • Liafiaa
    LMT skrev 2012-04-19 15:11:19 följande:
    Så då har jag varit på mitt första möte. Idag var det bara en allmänläkare jag träffade, han gjorde sin st-tjänst på psyk. Min riktiga läkare får jag träffa först den 12 juli, usch vilken väntan!!

Förstår din frustration!

Jag är inte klar med min utredning ännu. Här har vi över två års väntetid!

Men du har iallafall startat den!
  • LMT

Oj, så lång tid! Var bor du? Ja det är skönt att det är igång, men hur lång tid tar den och hur går det till? Alltså tålamod och att inte veta exakt hur det går till är inte mina starka sidor hahaha.

• Helpful

Dock finns det ADHD människor som är farliga:

a) jag var tillsammans med en tjej som hade en kusin som har ADHD. Denna kusin har 1 barn, är alkoholist ("Dricker som en svamp" som tjejen sa  och hans smeknamn blev "Svampen") är överaktiv, är heeelt ogenerad när det gäller att hålla belastningsregistret rent, gör saker på impuls och tycker det är ok att låna en cykel (tex. om det är varm och han inte orkar gå), och han är väldigt farig. Jag har träffat honom en gång och han stirrade på mig likt en kille stirrar när han får syn på två stora bröst om sommaren!>.< Han ville låna pengar och det var ett KONSTANT tjatande om detta
    b) en annan kille med ADHD ville sticka sin kniv i mig för att han blev "irriterad"...

Så oavsett alla kampanjer för hur snälla och ofarliga folk med ADHD är så är jag rädd för dom! Jag tror att ADHD personer behöver mycket stöd och en "fast hand" i kombination med medicin så trooor jag det kan bli BÄTTRE!

• MammaEngland
    Helpful skrev 2012-05-04 18:36:25 följande:

a) jag var tillsammans med en tjej som hade en kusin som har ADHD. Denna kusin har 1 barn, är alkoholist ("Dricker som en svamp" som tjejen sa  och hans smeknamn blev "Svampen") är överaktiv, är heeelt ogenerad när det gäller att hålla belastningsregistret rent, gör saker på impuls och tycker det är ok att låna en cykel (tex. om det är varm och han inte orkar gå), och han är väldigt farig. Jag har träffat honom en gång och han stirrade på mig likt en kille stirrar när han får syn på två stora bröst om sommaren!>.< Han ville låna pengar och det var ett KONSTANT tjatande om detta
    b) en annan kille med ADHD ville sticka sin kniv i mig för att han blev "irriterad"...

Så oavsett alla kampanjer för hur snälla och ofarliga folk med ADHD är så är jag rädd för dom! Jag tror att ADHD personer behöver mycket stöd och en "fast hand" i kombination med medicin så trooor jag det kan bli BÄTTRE!
    Många med ADHD har även andra diagnoser som Borderline och Aspbeger...  
  • Helpful
    MammaEngland skrev 2012-05-09 08:46:52 följande:
    Många med ADHD har även andra diagnoser som Borderline och Aspbeger...  
    Jovisst, men jag blir ju inte mindre rädd för det.
  • Liafiaa
    LMT skrev 2012-04-19 20:09:45 följande:
    Oj, så lång tid! Var bor du? Ja det är skönt att det är igång, men hur lång tid tar den och hur går det till? Alltså tålamod och att inte veta exakt hur det går till är inte mina starka sidor hahaha.

Gävleborgslän.

Första mötet prata vi bara. Så om det är samma möte som jag hade blir det lungt.
  • tusshh

bra skrivet ts - känner igen de där mer än ja vill erkänna ...  har en kompis som hittade en skitbra simulator/funktion där man kan se utt klassrum ur olika filter -  ADHD, dyslexi och aspergers..

skickar med länken till den så kan ni kolla å se va ni tycker...   www.hi.se/kognitionsportal/program/publish/

• LMT

Jag har varit på första mötet, och då pratade vi bara lite. Ny har jag fått hem en massa papper att fylla i. Bland annat ett med en massa påstående. Jag är lite osäker, jag ska väl svara utifrån mitt perspektiv på dem och inte hur andra upplever mig? Jag är ju proffs på att inte visa hur jag verkligen känner utåt...när det är kaos inom mig.

• Liafiaa
    LMT skrev 2012-05-10 12:30:42 följande:
    Jag har varit på första mötet, och då pratade vi bara lite. Ny har jag fått hem en massa papper att fylla i. Bland annat ett med en massa påstående. Jag är lite osäker, jag ska väl svara utifrån mitt perspektiv på dem och inte hur andra upplever mig? Jag är ju proffs på att inte visa hur jag verkligen känner utåt...när det är kaos inom mig.

Precis så kände jag också! Vägrar typ erkänna hur det egentligen är.
  • LMT

Så ska jag svara ur mitt perspektiv? Det är ju jag som måste leva i min kropp haha

• J3ss
    Liafiaa skrev 2012-05-13 11:05:03 följande:
    Precis så kände jag också! Vägrar typ erkänna hur det egentligen är.

När man väl har erkänt för sig själv de är då man kan börja göra något åt de.. :) jag vägrade erkänna att jag hade de.. Inte äns för mig själv..

Men när jag väl gjorde de och tog kontakt med Psyk och fick de på pappret blev de som ett rus i kroppen så jäkla glad i veta bad som var "fel" ( eftersom jag alltid känt mig annorlunda) och jag känner igen mig så jäkla väl i de mammaenglad skriver! :)

jag gick på kbt kognitiv beteende terapi! Riktigt bra.. Dock kändes de tok "töntigt" i början! Men allt för att få struktur i vardagen.. Som jag inte har hehe bla så har jag jätte svårt o göra en sak i taget.. Tex i dammsuga.. Kommer in i sovrummet ser att jag måste bädda sängen, släpper dammsugaren bäddar sängen sen plocka av bordet vika filten.. Sen dammsuga i köket kommer på att jag kanske ska plocka fram mat ur frysen så de får tina.. Fortsätter dammsuga just ja jag skulle baka se. Har jag bakpulver.. Oj lite disk fixa disk vatten.. Sen åter gå tillbaka till dammsugaren o fortsätta..

På ett sett är det bra i vara så.. Man är väldigt effektiv.. Men jobbigt ibland eftersom de normalt kanske tar 20 min i dammsuga.. Men med allt annat omkring blir det över en timme.. Haha men så kan de vara..

En sak för er som också har adhd/add ni är unika och kom ihåg att dom som har denna diagnos att de finns mkt positivt också och inte bara haka upp sig på de negativa... De vi har medför att vi bl.a. Kan koncentrera oss på flera saker samtidigt och de kan inte någon utan adhd lära sig... Och de negativa med adhd kan man alltid träna sig till så att allt blir lättare :)

Oj blev lite långt..
  • understimulerad
    MammaEngland skrev 2012-04-16 09:57:31 följande:
    Dagligen stöter jag på personer med förutfattade meningar kring ADHD. "stökiga, bråkiga ungar som inte kan sitta still" eller "narkomaner och struliga personer".
    Jag anser mig inte tillhöra någon av de kategorierna. Betyder det då att min diagnos är fel? Nej. Det betyder att samhällets syn på diagnosen är väldigt väldigt skev.

Jag tänkte skriva ner hur ADHD yttrar sig hos mig. För liksom allt annat finns det olika besvär, olika symtom och olika grader hos olika personer.
    När jag var liten hade jag mycket överskottsenergi. Skolgången har alltid varit svår. De saker jag tycker är intressanta har jag höga betyg i, de andra har jag inget betyg i alls. Jag har alltid haft svårt att hitta motivation att göra sådant som påfrestar hjärnan för mycket. Det känns som om tankarna först snurrar i topphastighet för att sedan börja tjuta, ryka och tillslut kollapsa. Vissa tankar verkar helt enkelt vara för komplicerade för mig att ta in. Det tar bara stopp.

All överskottsenergi som tidigare syntes lång väg har nu, i vuxen ålder, krypit sig in under skinnet på mig. Det är svårt för andra att ta del och se den nu för tiden. Men den finns där, och att ha den inombords är mycket svårare än att kunna "leva" ut den genom att springa några varv runt huset, eller snurra som en galning till musik på radion.
    All energi har omvandlats till rastlöshet, ångest och en ständig känsla av att vilja ha spänning. Så fort något blir tråkigt så försöker jag hela tiden hitta nya sätt, nya vägar att få lite spänning i vardagen. Ett ständigt sökande efter något som ger en "kick".

Jag känner mig aldrig någonsin helt lugn inombords. Ibland misstänker jag att en hel myrfarm har byggt en stack i min kropp, så mycket som det kryper och "rör" sig där inne!

Många med ADHD hamnar snett i livet. En stor del av oss tar till spriten eller tyngre droger. Ämnena i drogen ger "kicken" som jag beskriver ovan. Jag har haft tur ändå. Tobak, alkohol och droger har aldrig satt klorna om mig. Däremot har jag skapat beroenden i form av andra saker istället. Beroende problematiken har funnits i mitt liv länge, och kan liksom en kameleont ändra skepnad efter behov. Jag byter "beroende" då och då, men själva behovet av ett beroende finns alltid kvar i bakgrunden.
    Nu när jag fått medicin mot min ADHD har detta behov minskat radikalt, men jag tänker ändå på mig själv som en "nykter aloholist" som när som helst kan slinta tillbaka..

Liksom skolåren har arbetslivet varit minst sagt tufft för mig. Jag klarar helt enkelt inte av att behålla ett jobb. Och mitt funktionshinder gör att jag inte kan fungera som er andra, att bara "ge sig fan" på att klara det. Jag har en kemisk obalans i hjärnan som gör att jag fungerar annorlunda än er. Jag är inte lat. Jag har bara inte samma förutsättningar som andra.

Det är inte bara rastlösheten och ångesten som är jobbig. Utan även det faktum att jag ligger så otroligt mycket efter rent utbildningsmässigt än er "andra". Jag är inte allmänbildad, och viktiga saker som ni bär med er från skolåldern har jag inte med i min ryggsäck.
    Jag försökte plugga upp betygen för ett tag sedan. Men klarade fortfarande inte av att ta in all information som behövdes, under långa teoretiska lektioner.

Lägg även till att jag har svårt med tider, svårt att få viktiga saker gjorda, svårt att komma ihåg saker och ting, svårt att organisera, planera och utföra, svårt i kontakten med människor, svårt att lyssna aktivt i samtal....

Somliga tror att mediciner löser alla problem. Riktigt så är det inte. Concerta som jag äter dagligen förbättrar aktiviteten i hjärnan och förbättrar koncentrationen och minskar impulsivt beteende.
    Det är allt. Concerta är alltså inget svar på alla mina problem. Jag önskar det fanns en tablett jag kunde ta för att bli som er andra, men det finns inte.

Jag känner mig många gånger malplacerad i vårat samhälle. Jag klarar inte av de krav som ställs på människorna som lever här. Jag önskar det fanns en plats där jag (och alla andra med neuropsykiska funktionshinder) fick leva efter vår egna förmåga. 
    Hej!
    Har precis fått min diagnos (ADHD) Känner igen mig i mycket du säger, sen att jag haft problem med missbruk och massa annan skit. Men så är det ju inte för alla som tur är! Själv äter jag Ritalin och tycker det funkar bra på mig. Sen tränar jag en hel del med för att rasta av sig=)  Så jag ser ljust på livet, och min stackars mamma är ju själa glad som fått stå ut med mig och alla mina grejer jag ställt till med. Men går du och talar med nån (terapi)? för att sitta och grubbla själv är inget vidare., Men hoppas du blir bättre!! 
  • understimulerad
    LMT skrev 2012-05-10 12:30:42 följande:
    Fick du med dom hem??
    Fan du ska la göra en undersökning för ADHD? Eller? NÄ, gå tillbaka och säg att dom får ställa frågorna till dig. Det gjorde dom för mig... Och stå på dig, annars händer ingenting!
    MIn utredning gick rekord fort, han orka väl inte med mig=) Nä, men jag tog inte ett nej och det ska inte du heller göra! Stå på dig=) Och hoppas det går snabbt... 
  • understimulerad

HAHAHA, Du tror inte det kanske var han som person som du uppfyller farlig och inte att han har ADHD? Lider med dig om du springer omkring och är rädd för folk med ADHD! Har det själv, fan nu kanske jag blir rädd för mig själv!
  • LMT

De skickade papperna hem till mig, fyllde i dem och åkte dit och lämnade i förra veckan. Första gången jag var där fick jag träffa en at läkare och nu den 12 juli när jag ska dit igen så är det en överläkare som jag ska träffa...

• Little Ms Chatterbox

Jag förstår att du känner så där men egentligen så skulle din reaktion vara att båda de här personerna var blonda, alltså är jag rädd för alla blonda.
    Att de har ADHD är liksom inget egentligen att vara rädd för. En funktionnedsättning i mängden av alla andra, det är ju knappt så att du är skeptiskt inställsam till de med diabetes, låghalta eller de med epilepsi. De får göra en del uppoffringar i sitt liv, omstruktureringar, äta medicin och ha lite uppföljningar med sjukvården. De kommer ju inte drabba dig personligen mer för att deras funktionsnedsättning ser annorlunda ut. Eller inte syns utanpå alls i de flesta fall. 

Som mor till ett barn med ADHD så undrar jag ju naturligtvis vad du menar med "en fast hand"? Och tror du per automatik att de med ADHD inte har fått en fast hand och därför har utvecklat ADHD pga den slappa hanteringen? Tror du att alla som du vet har ADHD har fått en för dålig uppfostran? (personligen känner jag ju då att jag uppfattar det som personlig kritik på min uppfostringsmetod. Läs känner, inte tolkar. Anklagar ingen.) 
    Vet du hur många med ADHD som har ADHD men inte nämner det utåt? Mörkertalet är stort och om du inte vet om alla så borde du rimligtvis vara rädd för att gå ut för man vet ju inte vem den nästa knivbeväpnade ADHD:aren kommer vara. 

Jag hoppas att du jobbar med dina fördomar och försöker vara öppet inställd till alla nya människor som du möter och kan se dom som goda för deras gärningar och inte en liten etikett på diagnosen. 
  • LMT

Nu har jag kommit så långt i utredningen tt min pappa är kallad på samtal om hur jag var från 0-7 år. Nån fler vars anhörig blivit kallad under utredningen? Han skulle även få hemskickat ett formulär med frågor att fylla i.

• gipsy

Känner så väl igen mig i det ni skriver...har inte gjort någon utredning ännu men tänkte att jag skulle ta tag i det snart!
    Jag har nämligen precis kommit på vad som är "fel" med mig!!
    Anledningen till detta är att jag suttit och sökt mycket på nätet om just adhd då jag tror att min son lider av detta! Och ju mer jag läste så såg jag mig själv och mina problem!

Jag har alltid haft det struligt runt mig,alltid varit rastlös inom mej...måste alltid ha tusen projekt på gång för att till slut "gå in i väggen" och inte orka göra något alls!
    Jag har flyttat minst 15ggr på 10år och bytt partner minst lika ofta i hopp om att det är lösningen på problemen.
    Jag har börjat massor med utbildningar men aldrig slutfört.
    Jag går alltid in för allt till 100% för att sen inte orka...
    När jag vill ha något lr göra något så ska det ske NU!! Utan att tänka igenom allt,det gör jag efteråt!

Det är en del av vad jag ser som mina "problem"...jag hoppas bara att dom tar det på allvar inom vården och inte bara skrattar bort det!
    Skulle vara skönt att få ett svar på varför jag är som jag är...!

Svar på tråden ADHD - "Ett konstant spring i själen"