Hur lägga fram 'kritik' ang uppfostran + det här med att få tid?
Jag träffar en man som har två barn från ett tidigare förhållande (äktenskap). Barnen är 8 (snart 9) och 12 år gamla. Underbara, vettiga ungar som dock - enligt mig - är bortskämda/curlade lite väl mycket. Inte kanske så mycket materiellt (de har det bra materiellt och uppskattar kanske inte alltid det, men det är barn. Och framförallt kräver de aldrig att få få och få saker) men uppmärksamhetsmässigt.
De får alltid och direkt pappans uppmärksamhet. Direkt, i alla lägen. Han släpper allt han har för händer, avbryter samtal etc. Detta påverkar såklart mig, och nej jag är inte förtjust i det.. Pappan kan också (av gammal singelvana?) ha svårt att ta hänsyn till mig när jag är där, aktiviteter är oftast utefter vad han och barnen tycker är kul och med liten hänsyn till vad jag tycker är kul. De gillar typiska 'killgrejer' som TV-spel, fyrhjulingar, radiostyrda bilar osv. Tyvärr är jag bara lindrigt intresserad av detta. Pappan 'glömmer' dock bort detta och antar lite av bara farten jag tycker det är lika roligt som de.
Kort sagt, de tre har en tillvaro DE tycker fungerar och är utmärkt, men där det inte finns så väldans mycket plats för ytterligare en person om den personen har andra/egna behov.
De två sakerna ihop har mer än en gång fått mig att känna mig osynlig och gjort mig ledsen. Jag har (försökt) prata med pappan om det men möts av väldigt mycket "men kom med förslag då" ang aktiviteter, och "ja, kanske, meeen..." ang curlandet.
Jag skulle gärna komma med aktivitetsförslag om jag hade en aning om vad barnen tyckte om. Men förutom det nämnda har jag ingen aning. Jag kan ju förslå efter eget huvud men ser inte hur någon gynnas av att jag förslår något barnen skulle se som kinesisk vattentortyr. Varken barnens och min relation (som jag tycker är mycket god med den äldsta och god med den yngsta) eller pappans och min relation skulle ju gynnas av det.
När det gäller curlandet så pappan tycker att "det ligger mycket i det du säger" och att jag inte är den första som påpekat det. Men han håller inte med, det hörs på honom. Och märks ju, för höll han med skulle han ju ändra det.
I mitt tycke ställer han på tok för höga krav på sig själv som pappa. Om han inte finns där 100% av tiden direkt för barnen får han dåligt samvete. Jag tycker ju att han finns där MER för barnen än genomsnittspappan som har varannan vecka. Han jobbar nämligen en vecka borta och är sen helt ledig barnveckan. Barnen har alltså mer av tid med sin pappa än 'genomsnittsbarnet' med vv-boende. Dessutom så om pappan skulle finnas där 90% av tiden så är han fortfarande en superpappa. Att ge mig de där sista 10% skulle göra honom till en väldigt mycket bättre pojkvän med.
Men han får dåligt samvete om han inte ger barnen 100%. Då vi pga hans arbete bara kan ses barnveckorna så är det väldigt jobbigt dock =( Att aldrig kunna prata ostört innan barnen lagt sig, för vill de något så avbryter han direkt diskussionen med mig och ägnar sig åt barnen. Även om barnen inte stör så efter en stund känner han att vi måste sluta prata för 'nu har han inte ägnat sig åt barnen på X tid'. Detta oavsett om barnen eg söker uppmärksamhet/sällskap eller roar sig själv av hjärtans lust.
HUR tar man på bästa sätt upp de här frågorna, 'mitt' sätt har ju helt klart inte varit det bästa eftersom det egentligen bara lett till 'tomt prat' och/eller konflikt? =(
Jag älskar både honom och hans barn, men situationen håller på att bli ohållbar! Ett förhållande med någon mellan kl 23 och man lägger sig, det är inte riktigt vad jag önskar mig, men det är vad jag har just nu och haft ett bra tag...