• Vox

Döpa barn till namn från annan kultur - bra eller dåligt?

Jag har snöat in på ovanliga namn över huvud taget och några namn från andra kulturer i synnerhet. 

Jag vet att ovanliga namn kan väcka frågeställningar och till och med irritation hos vissa människor. Men hur "konstigt" är det egentligen att döpa sitt barn till ett icke-svenskt (och inte heller anglosaxiskt eller franskinspirerat) namn? Tror ni att ett barn med ett namn som härstammar från en minoritetsgrupp kommer stöta på fördomar och kommer man tro att barnet tillhör den minoretsgruppen? Vad skulle ni tänka om ni hörde någon som hette ett uppenbart asiatiskt namn? Det finns ju så många vackra namn över hela världen, det är så synd att man måste begränsa sig för att passa in... eller?  

Ni som redan har döpt era barn till utländska namn, hur resonerade ni och vilka reaktioner har i fått?  

• Svar på tråden Döpa barn till namn från annan kultur - bra eller dåligt?
  • Julietta

Jag vet en Chen (väldigt kinesiskt) fastän föräldrarna inte är asiater, fint namn tycker jag. Tycker också Fatima är så himla fint, det hade jag absolut kunnat döpa en dotter till om det inte hade varit så väldigt religions förknippat. I övrigt så tycker jag att man döper sina barn till precis det man vill (så länge det blir godkänt) :)

• Vox
    Julietta skrev 2012-04-16 15:34:28 följande:
    Jag vet en Chen (väldigt kinesiskt) fastän föräldrarna inte är asiater, fint namn tycker jag. Tycker också Fatima är så himla fint, det hade jag absolut kunnat döpa en dotter till om det inte hade varit så väldigt religions förknippat. I övrigt så tycker jag att man döper sina barn till precis det man vill (så länge det blir godkänt) :)
    Ja, det är precis sådana exempel jag var ute efter. :) 

Chen har jag aldrig hört på någon svensk, men det är fint tycker jag. Däremot känner jag till en Fatima som hade en farmor från något arabiskt land. Dock hade hon svenskt efternamn, levde helt svenskt och såg svensk ut. Det kanske är så att man kan vänja sig vid ett utländsk namn...
  • Dixie

klart man vänjer sig vid utländska namn, många av de namn vi anser vara vanliga är ju inte svenska namn från början.
    fast jag hade tyckt det vore konstigt om man väljer ett ovanligt namn från ett annat land som man inte har någon anknytning till - och dessutom får nog barnet leva med dessa frågor hela livet;
     - jaha, kommer du ifrån **? hur stavar du det? varför heter du det? 

• Johan70
    Dixie skrev 2012-04-16 21:26:26 följande:
    ... - och dessutom får nog barnet leva med dessa frågor hela livet;
     - jaha, kommer du ifrån **? hur stavar du det? varför heter du det? 
    Ja, jag tror att den främsta anledningen till att traditionella svenska namn är bra, är att det är lätt att uppfatta dem i telefon till exempel, att man inte så ofta måste bokstavera dem och att folk förstår om det är en man eller kvinna de har att göra med. Med det sagt, kommer vi förstås även i framtiden att få in nya namn i den svenska namnskatten, precis som vi alltid har fått.
  • Höghus

Alla gör ju som de vill men jag tycker att namn bör säga något om vem personen är, att det gör barnet till en del i ett större sammanhang osv. För oss var det därför självklart och viktigt att ge våra barn släktnamn men förankring i våra familjers kultur och tradition. Det skulle jättemärkligt för mig att ge mina barn "främmande" namn, vare sig dessa är anglosaxiska eller arabiska.

• Kattdamen

Jag vet inte, skulle kännas lite konstigt om det inte finns något påbrå.

Det går att välja namn som just är namn över hela världen, vi gjorde så med dottern.

En kopp te, tack.
Svar på tråden Döpa barn till namn från annan kultur - bra eller dåligt?