• FrancesBean

Snabb hjälp ang föräldrapenning, tack! (gå upp i tid 6 mån innan bf)

Jag har fått erbjudande om att gå upp i tid från 80% till 90 % exakt 6 mån innan BF.

Vad de på FK säger så baserar de min föräldrapenning på detta sedan.

Nu undrar jag om det spelar någon roll om jag har semester (4 v på sommarn) och havandeskapspenning i detta? Dras semestern och hp minus på dessa 6 mån - så det inte alls blir 6 mån.. eller räknas det in?

De jag pratat med på FK säger olika. Min avsikt är ju att jobba alla 6 månaderna.. men sen vet jag hur mitt arbete är (akutsjuksköterska på MAVA) Tunga lyft, påverkade aggressiva patienter. Vet att alla de som varit gravida på vår avd gått hem 2 månader innan BF på havandeskapspennig.

Tacksam för svar :) Ska imorgon skriva på papper om höjningen.

• Svar på tråden Snabb hjälp ang föräldrapenning, tack! (gå upp i tid 6 mån innan bf)
  • Barbabok

Gravidpenning är såvit jag vet "planerad" frånvaro och ska inte räknas in som tid. Men, är du tillsvidare och går upp i tjänst ska det väl gälla från dag 1?

han kommer i juni
  • FrancesBean
    Barbabok skrev 2012-04-16 19:44:18 följande:
    Gravidpenning är såvit jag vet "planerad" frånvaro och ska inte räknas in som tid. Men, är du tillsvidare och går upp i tjänst ska det väl gälla från dag 1?
    Hur menar du inte ska räknas in som tid? Att jag skulle gått upp tidigare i tjänst? Och vadå gälla från dag 1?  :)
  • Larvig

Jag fick besked att sjukskrivning och havandeskapspenning som det hette då inte kan planeras. Alltså räckte det för mig att gå upp i arbetstid 6 månader innan BF för att få upp min SGI. Samma gäller om man skulle föda för tidigt, det är den beräknande förlossningsdagen som gäller.

• FrancesBean
    Larvig skrev 2012-04-16 20:07:55 följande:
    Jag fick besked att sjukskrivning och havandeskapspenning som det hette då inte kan planeras. Alltså räckte det för mig att gå upp i arbetstid 6 månader innan BF för att få upp min SGI. Samma gäller om man skulle föda för tidigt, det är den beräknande förlossningsdagen som gäller.
    Gick du hem tidigare på havandeskapspeng?
  • Larvig
    FrancesBean skrev 2012-04-16 21:00:43 följande:
    Gick du hem tidigare på havandeskapspeng?
    Det gjorde jag. Skrattande passade på att ta tre veckor semester innan havandeskapspenningen också. Tungan ute
  • FrancesBean
    Larvig skrev 2012-04-16 21:07:41 följande:
    Det gjorde jag. Skrattande passade på att ta tre veckor semester innan havandeskapspenningen också. Tungan ute
    Hur länge innan gick du hem på hp? :)
  • Påväg

Ett tips som jag fick veta av FK lite försent var att stå som arbetslös på de resterande procenten du inte jobbar. Jag jobbar 50% (men en hel del övertid) och är därför inskriver på arbetsförmedlingen 50% för att skydda min sgi. Det var vad jag fick höra iaf men jag håller med dig- de säger olika från gång till gång och från person till person!

• CeeJay

Fk räknar exakt 6 månader, gränsen kan ju inte vara flytande. Men semester räknas inte bort på nått sätt eftersom det är inarbetat tid så det påverkar inte din SGI/FP.

Jag är faktiskt osäker på hur GP/HP påverkar, speciellt när du redan nu "vet" att du troligen ska söka pga ditt arbete? Om jag vore dig skulle jag söka på FKs hemsida alt på Google om uppgifter om SGI och lusläsa allt. Eller skriva en mailfråga till FK och begära skriftligt svar som du sen kan dubbelkolla.

Det som "Påväg" skriver om kan du tyvärr inte göra för att få en högre SGI. Om man är anmäld på AF delvis ska det vara för att skydda en redan högre SGI på tex heltid om du går ner till 80% och sen söker arbete på den resterande delen (du ska då söka arbete på 100%).   

• Barbabok
    FrancesBean skrev 2012-04-16 20:03:55 följande:
    Hur menar du inte ska räknas in som tid? Att jag skulle gått upp tidigare i tjänst? Och vadå gälla från dag 1?  :)

Förlåt, jag tänkte galet, om lönen (inte tjänstegraden! )höjs gäller den nya från dag 1 och inget annat. I övrigt som CeeJay skriver.
    han kommer i juni
Svar på tråden Snabb hjälp ang föräldrapenning, tack! (gå upp i tid 6 mån innan bf)