• StarStruck

Mått på foster?

Vi var på RUL i fredags.
    Enligt det var jag få i v 18+4 och bebis var 22,5 cm lång i vilket är för långt för den veckan?
    Vi är väll i såfall närmare v 21 idag än v 20?
    Hoppas ni förstår vad jag menar!

• Svar på tråden Mått på foster?
  • IdaVasterflo

Sa barnmorskan att fostret var så långt, eller läste du det själv? Men jag tror att barnet brukar vara ungefär så långt i vecka 18-19 från huvud till fot. Beräknad födsel och alltså vilken vecka man är i beräknas inte efter fostrets längd utan beräknas efter olika saker som storleken på huvudetmoch längden på lårbenet. Även magsäcken mäts och räknas in på något sätt.

• Kaksmulan1

Jag instämmer. När vi va på RUL så va längden 18+2 men med huvudomkrets och andra mått på tex mage så blev totalen 17+5 så de går inte enbart på längd.

• MnM2010

Här mäter de bredden på huvudet och längden på lårbenet för att avgöra BF.

• stikkem
    StarStruck skrev 2012-04-17 10:48:50 följande:
    Fram till v 20 mäter dom väll ctr eller vad det heter fortfarande?
    Crl.

Efter v.13-14mborjar den matningen bli valdigt osaker och datering ska goras pa andra faktorer (sasom huvudmatt).
  • StarStruck
    stikkem skrev 2012-04-17 12:56:19 följande:
    Crl.

Efter v.13-14mborjar den matningen bli valdigt osaker och datering ska goras pa andra faktorer (sasom huvudmatt).
    Dom mätte huvudet också men hon sa aldrig hur stort det var.Så hon kommer alltså växa ca 4 cm till den här veckan?
  • stikkem
    StarStruck skrev 2012-04-17 13:23:53 följande:
    Dom mätte huvudet också men hon sa aldrig hur stort det var.Så hon kommer alltså växa ca 4 cm till den här veckan?
    Va?
  • StarStruck
    stikkem skrev 2012-04-17 13:24:56 följande:
    Va?
    Enligt en tabell ska ett foster vara ca 26,5 cm i 20 fulla veckor från huvudet till hälarna, våran mätte ju 22,5 i 18+4, alltså nästan 19 fulla veckor. Det blir till att växa massor?
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-04-17 13:36:51 följande:
    Enligt en tabell ska ett foster vara ca 26,5 cm i 20 fulla veckor från huvudet till hälarna, våran mätte ju 22,5 i 18+4, alltså nästan 19 fulla veckor. Det blir till att växa massor?
    Det är alltid ungefärlig längd och vikt. Fostren är nästan lika stora fram till vecka 20 och därför gör man rutinultraljud i vecka 17-19 för att få mest exakt mätning. Men det de mäter som är lika långt/stort i de veckorna är huvudet och lårbenet. Ryggen kan vara längre/kortare från barn till barn och det samma gäller till exempel smalbenet. Därför kan själva längden på hela fostret variera någon centimeter. Och sen så är det också väldigt svårt att få en precis längd på fostret från huvud till fot då h*n rör på sig mest hela tiden.
  • StarStruck
    IdaVasterflo skrev 2012-04-17 17:11:49 följande:
    Det är alltid ungefärlig längd och vikt. Fostren är nästan lika stora fram till vecka 20 och därför gör man rutinultraljud i vecka 17-19 för att få mest exakt mätning. Men det de mäter som är lika långt/stort i de veckorna är huvudet och lårbenet. Ryggen kan vara längre/kortare från barn till barn och det samma gäller till exempel smalbenet. Därför kan själva längden på hela fostret variera någon centimeter. Och sen så är det också väldigt svårt att få en precis längd på fostret från huvud till fot då h*n rör på sig mest hela tiden.
    Då förstår jag!
    Då är det inget att fundera på, tack så mycket!
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-04-17 17:21:29 följande:
    Då förstår jag!
    Då är det inget att fundera på, tack så mycket!
    No problem
  • stikkem
    IdaVasterflo skrev 2012-04-17 17:11:49 följande:
    Bra skrivet.

Visste inte ens det fanns stallen som mater fostret pa det sattet sapass sent i graviditeten.
Svar på tråden Mått på foster?