• Anonym (Osäker)

Kommer han klara att bli bättre?

Jag har sen drygt ett år en ny sambo. Han har sen tidigare en 7årig dotter och jag tvillingtjejer på 4 år.
    Vårt problem är min sambos heta temperament.. Han klarar inte av att hålla tillbaka sitt humör och blir i perioder väldigt lätt arg, händer även framför barnen.
    Han vet om sitt problem själv och har alltid haft det, säger att hans mamma har också alltid varit sån. Men han vet inte hur han ska bli av med det, han klarar inte av att hålla tillbaka det när det kommer.

Ofta när det bråkas så ska det hotas med separation om han tycker att jag blir riktigt jobbig eller om jag inte ger mej när han höjer rösten ibland så ska det hotas om att klappa till... Han säger själv att han aldrig skulle kunna slå men hotar ibland om det.
    Vet att hans föräldrar hade mycket problem med honom när han var yngre, dom klarade inte alla gånger av hans utbrott och fick vid några tillfällen ringa efter polis..
    Hans två bröder (tvillingar) har asbergers, väldigt lugna killar. Hans mamma är väldigt stressad och hetsar lätt upp sej.

Han är över huvud taget väldigt "känslig" för känslor. Är han glad så är han så glad att han vet inte vart han ska göra av sej, är han kär så är han så kär att han tjatar om förlovning (från vi hade varit tillsammans 1 mån) och när han är arg är han så arg att han inte kan bete sej.
    Han har svårt för vissa sociala sammankomster, tex när min syster hade sin examensfest så satt han nästan hela kvällen i köket.. kände sej utanför och tyckte inte att han hade något där att göra. Försökte få med honom, de försökte även mina bröder som han känner väl men det tog tills de flesta gäster åkt hem och det bara va de närmaste kvar innan han kunde slappna av helt.
    Kan även när vi är någonstans helt plötsligt säga att han ska åka hem och vi får göra som vi vill, stanna eller följa. Då kan man vara nånstans där hela familjen ska sova över...

När han är på bra humör är han helt underbar! Med barnen är han toppen!
    Nu kanbske det låetr som att han oftare är arg än på bra humör.. men så är det inte men detta tar väldigt mycket energi av mej. att inte veta om han bete sej  framför folk bara för att det inte passar honom.
    Han har inga problem att ta en diskussion/ ett bråk framför familj eller vänner och det har jag väldigt svårt för! Sånt tar man när man är ensam, det ska inte de andra behöva ta del av.

Vi hade ett rejält bråk häromdagen och jag sa efteråt att jag kommer inte orka ha det så här, jag orkar inte hålla på och läsa av honom hela tider för att veta vilket humör han är på (vilket även hans ex har uttryckt att hon kände) han vet att han beter sej illa och vill bli bättre men vet inte hur. han säger att han är väldigt rädd om oss och att vi förtjänar det bästa och han vill ge oss det..... Men hur ska han bli av med detta???                

• Svar på tråden Kommer han klara att bli bättre?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Att inte kunna tygla sitt humör eller att reglera sina känslor är väldigt ansträngande både för den det gäller och för anhöriga. Det tar mycket av din energi och gör dig otrygg. Jag tycker att det vore bra om din sambo konsulterade en läkare eller psykolog för en bedömning och behandling. Om det inte är något som kan diagnostiseras eller behandlas bör han söka samtalshjälp för att bättre förstå sina humörsvängningar och vad han kan göra för att dämpa dem. Det tjänar både han, du och barnen på.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Kommer han klara att bli bättre?