• Två barn på landet

Namnbryderier - Elise eller Elsa?

Vi har fått en liten underbar dotter för en vecka sedan men kan inte enas om vilket namn vi ska välja. Vi har bestämt oss för antingen Elsa eller Elise, men vi gillar båda namnen så mycket att vi inte kan välja bort ett! Men ngt dubbelnamn är det helelr inte tal om. Till saken är att vi heter ett ovanligt efternamn som börjar på A och slutar på s, vilket gör att Elsa "krockar" med A:na och Elise (uttalas Eliis) "krockar" med S:en. 

Vår treårige son Theo tycker Elsa, men vi lutar alltmer åt Elise eftersom Elsa verkar vara så vanligt eller kommer att bli extremt vanligt eftersom det nu ligger trea på namntoppen. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Namnbryderier - Elise eller Elsa?
  • Dixie

jag hade valt Elsa - fint namn, och ingen som tvekar på hur det uttalas eller stavas - det "problemet" kan man ju få med Elise

• Theréze

Jag tycker Elise är absolut finast. Jag funderar på att välja det om jag får en dotter någon gång. Dock uttalar jag det som det stavas eftersom en äldre släkting heter så och uttalar det så.

• Vulpecula

Varför inte Elsie? :)
    Annars hellre Elsa än Elise. Dels tycker jag det är finare och dels är det, till skillnad från Elise, helt klart hur det ska uttalas.

Svar på tråden Namnbryderier - Elise eller Elsa?