• Anonym

Kan en sambo vara familjehem?

Kan min sambo vara familjehem till mitt minderåriga barn (snart tonåring), pga min psykiska ohälsa och ibland även missbruk?

Eller måste vi separera isåfall?

Min sambo är den enda fadersgestalt som funnits i mitt barns liv och det är över 4 år sen vi blev sambos.   

• Svar på tråden Kan en sambo vara familjehem?
  • Anonym

Det skulle jag inte tro.

Om socialtjänsten anser att barnet behöver bo i familjehem så är det ju för att hemmiljön inte är bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-17 17:29:49 följande:
    Det skulle jag inte tro.

Om socialtjänsten anser att barnet behöver bo i familjehem så är det ju för att hemmiljön inte är bra.
    Det har varit tal om det från soc sida nämligen. Hemmiljön är bra till 99%.
    Det tillfällen jag inte mår bra vistas jag inte i hemmet och det är där det brister för barnet som då saknar mig. 
  • Anonym

Kan inte din sambo ta ansvar för honom ändå?? Måste han ha betalt från kommunen?

Min sambo hjälper mig med min son när jag mår dåligt...... 

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-17 17:37:13 följande:
    Kan inte din sambo ta ansvar för honom ändå?? Måste han ha betalt från kommunen?

Min sambo hjälper mig med min son när jag mår dåligt...... 
    Socialtjänsten kanske vill ha garantier för att ts barn får den omsorg som behövs och en sambo har ju inga skyldigheter att ta hand om sin sambos barn.
  • Anonym

TS kan också ha en tidigare partner som är pappa till barnet, som är den som juridiskt sett ska ha vårdnaden när TS är frånvarande.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-17 17:31:52 följande:
    Det har varit tal om det från soc sida nämligen. Hemmiljön är bra till 99%.
    Det tillfällen jag inte mår bra vistas jag inte i hemmet och det är där det brister för barnet som då saknar mig. 
    Har socialtjänsten sagt att din sambo ska bli familjehem till ditt barn i ert hem?

Jag jobbar med familjehem och utredningar av dessa och jag har aldrig varit med om något liknande.
  • Anonym

Jag tycker det låter som en rimlig lösning. Hellre än att placera barnet i en okänd familj under de perioder mamman är omhändertagen för vård.

Har varit med om flera ärenden där man gjort omedelbara omhändertaganden på att "barnet saknar vårdnadshavare", då mamman t.ex hamnat på psyk eller av annan anledning inte kan ta hand om barnet. Trots att det finns en sambo i hemmet (denne har då inte varit pappa till barnen). Så för barnets bästa är det ju en helt logisk lösning. Soc försöker ge vård i hemmet genom att lagmässigt sätt kunna låta pojken bo hos sambon istället för att bli omhändertagen under de perioder modern mår dåligt.

Svar på tråden Kan en sambo vara familjehem?