Millicent skrev 2012-04-17 20:15:22 följande:
Det var så lite. Ser ingen poäng i att meja ner folk för val de gjort eller situationer de hamnat i.
Att han kastar bort umgängestid på annat är förstås också något som är smärtsamt. Man vill ju inte att ens barn uppfattar att den andra föräldern inte är så intresserad. Det hedrar dig att du försöker gynna en relation mellan barnet och barnets pappa men du kan samtidigt inte göra om honom. Kanske växer han till sig och etablerar en mer ansvarsfull relation till ert barn framöver? Han kommer inte vara nitton för alltid. Samtidigt så kommer han ju ha en uppförsbacke om han är väldigt frånvarande nu. Ert barn har nu honom som pappa och i majoriteten av alla fall så behöver nog barn ändå få syn på sin umgängesförälder inkl deras dåliga sidor eller vad man nu ska säga. Man kan önska för sina barns skull att kontakten skulle vara bättre, att umgängesföräldern skulle vara mer hängiven, ansvarstagande, inbjudande till bra kontakt osv men är de det inte så är de det inte och då är det värdefull kunskap sen för barnen iaf tänker jag.
Har han krävt detta umgänge som han sen ändå kanske inte utnyttjar eller hur ser det ut? För är han inte särskilt på om det så kan du ju föreslå ett annat upplägg som att träffas eftermiddagar istället? Vill han helst inte alls så kanske du ska lägga ner helt och sen när han hör av sig istället vara med att medverka till ett umgänge om är tryggt för barnet och trappas upp efterhand?? Det är sannolikt ändå inte roligt att som barn kastas efter en förälder som verkligen inte vill eller bryr sig alls. Det kan ju repareras ändå över tid om han vill ta upp kontakten.
Jag har försökt och försökt ta dethär om och om igen med honom öga mot öga,men han väljer att ta det i telefon och istället klicka mig när jag säger att han borde vara med henne när han har henne.
Han började yla om att han också har rättigheter och att han tyckte vår dotter skulle vara på 2 dagis för han ville (eller krävde) ha henne varannan vecka. men barn behöver en trygg punkt i livet,och det är med mig eftersom det är jag som har tagit hand om henne varje dag 24 timmar om dygnet sen hon var nyfödd.
Jag vill bara att han ska ha en bra relation med henne och att hon ska få en trygg och bra uppväxt och inte slussas hit och dit varannan vecka.
När hon är stor nog att säga det själv så är det klart att hon får det,men just nu så behöver hon vara här med mig.
det är därför jag vill ringa till familjerätten, för jag kan inte nå honom på något sätt! det enda han gör är att han säger att han "inte har tid" att träffa henne nån mer gång i veckan så hon får träffa honom. Men det är HANS förlust kan jag ju säga.