Min snart tvåårige son kan inte äta själv
Hej!
Min son fyller två i juli, i mitten av aug ska han börja på dagis. Han kan dock inte äta själv, han stoppar alltså INGET själv i munnen, inte smörgårsbitar, fruktbitar och sånt heller. Han har ALDRIG stoppat leksaker /saker i munnen när han var bebis, han sög på sina händer eller tog våra och snuttade på. Han har dessutom svårt att svälja stora hårda bitar och sätter jättelätt rejält i halsen. Nu är jag så orolig inför dagisstart och hur personalen ser på detta. Visst matar ni väl barn som inte får i sig själv`? Är ni noga med att inte ge stora bitar /hård mat om dom inte klarar det? Jag är livrädd att han ska sätta i halsen på dagis och få ett andningsstopp. Om föräldrarna säger att personalen inte får ger hårda fruktbitar som t ex äpple eller bitar av apelsin som är lätt att sätta i halsen respekterar ni det då eller tycker ni bara att man är löjli`g? En sak till, han dricker inte ur mugg bara ur nappflaska. Han förstår inte att suga hur mycket vi än försöker träna detta och att äta själv med honom. I övrgit utvecklas han som han ska och är en glad pigg och snäll liten kille. Men detta med att få i sig mat och dryck oroar mig, dels att han ska få gå hungrig dels att han ska sätta i halsen. Är personalen vana vid sådant här, känns som min son är ovanligt sen inom detta område. Jag förstår ju att han kommer att utvecklas när han börjar dagis och ser hur dom andra barnen gör men hur ska det gå innan han lärt sig? Låter dom honom dricka ur nappflaska, han kan ju inte gå törstig. Vi tränar med honom så mycket vi kan varje måltid men det går inte så bra.