Anonym (MinDröm) skrev 2012-04-19 08:10:39 följande:
Tror nog att det blir iväg för att köpa bisolvon, det kan ju inte skada att prova. (är ju faktiskt lite småförkyld)
Nu vet jag ju att du inte tog det för att försöka bli gravid utan för att du var sjuk, men OM man nu skulle ta det i bebis syfte, när ska man börja då? Spelar det någon roll?
Vet inte vart jag sett/hört att man ska börja i samband med mensen(?) Och jag har ingen, sista var i februari.
Jag vill också bli gravid. Har nästan blivit lite besatt de senaste månaderna. :/
När kvinnan inte har ägglossning (ÄL) så ligger ett svårgenomträngligt slem över ingången till äggledarna så att spermierna (eller för den delen bakterier)
inte ska kunna vandra upp i äggledarna om det inte är rätt tid för ÄL.
Jag tror att teorin med Bisolvon, som är slemlösande, är att spermierna kan då kanske vandra upp i äggledaren även några dagar för ÄL. Spermierna kan ju leva upp till 7 dagar (normalt är kring fem) och om spermierna kan komma in i äggledaren tidigare och överleva några dagar så ökar chansen för en befruktning av ägget som ska ske högst upp i äggledaren.
Det är alltså i början av menscykeln och fram till ÄL som man ska äta Bisolvon då ...
Ägget är ju bara befruktningsbart i ca 0,5 - 1,5 dagar, där 1,5 är lika extremt som 7 dagar för spermierna.
Om intresset finns så se gärna följande gamla klassiker:
Kärlekens mirakel, avsnitt ett av fyra:
">
två av fyra:
">
tre av fyra:
">
fyra:
">
Själv har jag beställt ägglossningsstickor från testlagret:
http://www.testlagret.se/index.php?cPath=22
Sex samma dag som ÄL eller dagen före ska ju vara bra.
Det här med spolning av äggledarna är jag också nyfiken på. Jag har ju läst om flera här på familjeliv som blivit gravida efter att äggledarna har fått spolning och på så sätt gett en mer fri väg för ett befruktat ägg att göra den långa (15 cm) vandringen ned till livmodern för att kläckas och fästa.
Jag ska snart till min gynekolog och ska försöka tjata till mig en spolning, alternativt får hon berätta var man kan få göra en mot betalning. Här på familjeliv har jag bara sett att folk fått göra det i samband med undersökningar och inte fått några svar på mina frågor om man inte kan få göra det privat och betala för det.