• paola

    Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla

    jag orkar inte ens beskriva hur vi går tillväga.
    jag vill bara höra hur ni andra gör. vilken tid börjar ni?vad gör ni? var är ni? och när har barnet somnat? jag vill veta om barn vid ca 2 år ålder.... min dotter har avskytt att sova sen hon föddes.... nu har hon fyllt 2 och det tar fortfarande flera timmar och ofta slutar det med en spya och sen ut i bilen o köra runt för att hon ska somna....

    jag vill bara höra era storys..inga frågor el nåt för jag orkar verkligen inte sitta o förklara mig mer... men jag måste få hjälp. jag krashar verkligen snart 

  • Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla
  • Flickan och kråkan
    jagoduoentill skrev 2012-04-22 13:22:07 följande:
    ja hon sover men det behöver hon. vi har kortat ner sömnen till 1 h pga att hon ska kunna sova bättre om kvällen.. o när man väcker henne efter 1 h e hon ledsen, hon e ju trött o vill sova känner mig urusel som ber dagis väcka henne när jag vet att hon vill sova.... jag kan inte ta bort sömnen, det skulle inte gå, det skulle först o främst resultera i att hon e gnällig o hängig o sen skulle hon gå in i allt o slå sig för mkt.... korta ner det till 30 min känns oxå jätte elakt... som sagt .,.. jag känner mig redan som en riktigt dålig mamma som väcker mitt barn när hon behöver sova
    Båda mina sov gärna och länge när de var 2 år. Det måste inte betyda att de behöver det. Mina gjorde det inte. Klarade en hel dag fint, även om de var rejält trötta på kvällen vid 19-tiden då vi nattade. Min yngsta är snart 3 år och tar fortfarande jättegärna en tuppis på dagen om man lägger sig och gosar med honom, men då är han av förklarliga skäl inte trött på kvällen och skulle vi försöka natta vanlig tid så skulle vi få vilda protester och han skulle inte somna.

    Om det är så att hon behöver sova på dagen och eventuellt sover sent så tror jag faktiskt att ni helt enkelt får stå ut med att hon är uppe sent på kvällarna tills ni plockar vilan. Jag hade i så fall lagt ner kvällskampen och haft henne uppe bra mycket längre och så somnat lugnt sent.
  • ami

    Dom dagar vår tvååring inte sover lägger vi henne för natten redan vid 17.00. Badar, tar på pyjamas, gör välling. Somnar gör hon då ca 17.30. Sover ändå till 6.30-7.00

  • jessieji

    Ca 18.30 byter vi till pyjamas och borstar tänder och myser i soffan. Mellan 19.00 och 19.30 värmer vi välling som dottern dricker i sängen, vi sjunger några godnatt-sånger, säger sedan godnatt, stoppar om täcket och går ut.

  • Jkpg Deluxe
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-22 21:09:24 följande:
    Båda mina sov gärna och länge när de var 2 år. Det måste inte betyda att de behöver det. Mina gjorde det inte. Klarade en hel dag fint, även om de var rejält trötta på kvällen vid 19-tiden då vi nattade. Min yngsta är snart 3 år och tar fortfarande jättegärna en tuppis på dagen om man lägger sig och gosar med honom, men då är han av förklarliga skäl inte trött på kvällen och skulle vi försöka natta vanlig tid så skulle vi få vilda protester och han skulle inte somna.

    Om det är så att hon behöver sova på dagen och eventuellt sover sent så tror jag faktiskt att ni helt enkelt får stå ut med att hon är uppe sent på kvällarna tills ni plockar vilan. Jag hade i så fall lagt ner kvällskampen och haft henne uppe bra mycket längre och så somnat lugnt sent.
    instämmer med den erfarenheten åxå...om vår 2-åring får så sover han 1,5-2 tim mitt på dagen, MEN han "behöver" det inte..han klarar att vara vaken 12 tim (ganska precis 07:15-19:15) och däckar istället en timme tidigare än förut och sover som en liten gris hela natten istället! 
    När han fått sova 1,5-2 timmar är han hur jobbig som helst att lägga...!! ;) 
  • Dr Mupp

    Vi har ingen egentlig kvällsrutin utan vi varvar ner på lite olika sätt, det kan vara bok eller leka lite lungt eller bada eller vad vi nu hittar på. 
    Sen är det kvällsvälling och borsta tänderna.
    Oftast lägger vi honom sen i vagnen och får dra honom ca 15 minuter där han hummar och låter en del innan han kommer till ro och somnar. Det har varit det system som fungerat bäst. Han får sen antingen fortsätta sova i vagnen tills vi går och lägger oss (tar med honom upp i sängen) eller så bär vi upp honom direkt. Beror lite på hur syskonen är. Det är ganska mycket liv på dem n'ämligen när de ska sova och ligger då lillebror på övervåningen så väcker de honom lättare än om han sover i vagnen nere. 

    Oftast somnar har nångång mellan 18 och 20, lite beroende på hur sent han sov middag och även hur länge han sov middag och om han varit hemma eller på dagis.
    Men rent krasst kan man väl säga att middagslur efter klockan 15 inte är så bra utan brukar leda till sen kväll. Han sover vanligtvis 1-2 timmar per dag.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Yamma

    Vi äter middag ca kl 19, borstar tänderna o tar på pjamas ca kl 20. Sen ligger hon i mitt knä i soffan och somnar ca 20.30-21. Då bär jag upp henne o lägger henne i sängen.

    Om jag jobbar vaknar hon oftast när jag går upp ca kl 6 om jag är hemma sover hon oftast till mellan 7 och 8. Hon sover 1,5 - 2 tim på dagen.

    Detta passar oss bra. Hon går inte på dagis än.

  • Sunshine Sthlm

    Nu har jag lite äldre barn (två 3-åringar) men vi har kört samma rutiner sen dom var riktigt små. Vi har aldrig gett dom utrymme för förhandling och våra läggningar går supersmidigt. Tror att du måste ta en rejäl fight. Låt henne skrika, gå med henne tillbaka till sängen när hon rymmer. Förvänta dig att det tar ett par dygn innan du märker någon förändring. 

    När vi fick veta att vi skulle få tvillingar så insåg vi att vi inte kan "natta" våra barn för då kommer vi aldrig få ngn vuxentid. Vi har alltid börjat med tandborstning och byte till pyjamas, sen valfri barnfilm i soffan (typ 15min) sen march pannkaka i säng. Dom plockar ihop sina snuttefiltar och nappar och går själva in och lägger sig. Om dom inte är så trötta så får dom bläddra i en bok och dom släcker när dom är klara. Dom sover oftast 10 min efter att dom har lagt sig. Vi brukar börja vid 19-tiden och dom sover 19.30-19.45. 

    Lycka till! 

  • VildVittra

    Har också en två-åring som somnar väldigt sent på kvällen.

    Nattningen börjar runt 19 tiden men hon somnar ALDRIG förren 21...21.30 och det är bara på tok försent.

    Både för hennes och vår skull måste vi få till det bättre. Jag skulle vilja att hon somnade i 20tiden iallafall.

    Efter ha läst ALLA tips och råd ska vi ändra på följande: äta middag lite tidigare. Absolut inget socker efter 18 (kanske tom tidigare). HÖGST en timmes sovstund på dagen, ska prata med dagis om det också.

    Helt enkelt få in bättre rutiner och vara konsikvent (stavas det så?). Jag vet att både jag och min man velar med henne.

    Nu känns det som hon somnar när vi går och lägger oss..vilket gör att vi får aldrig nån vuxen tid alls ju.

                


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Läntandelavendel

    E nästan hundra på tt det e dagssömnen som ställer till det . Hade min dotter när hon fyllde två fått sova en timme på dagen hade hon håller på likadant . Hon ville gärna sova på dagen men då funkade inte kvällarna alls. Ta bort sömnen !

  • LilaRos

    2åringen kollar på Disney junior en stund på kvällen tills "programmen lägger sig" 19,00. Där efter är det kvällsmat i köket, in i badrummet och tvätta av sig, byta blöja och borsta tänderna. 19,20-30 kryper han ner i sängen och väljer ett par sånger som vi sjunger. Så stoppas han om och Man går ut ur hans rum. I bland får man leda tillbaka till sängen men han somnar på 5-20 min. Sover till 6,30 oftast men kommer upp till vår säng på natten. Så ser set oftast ut oavsett om han sover middag eller inte.

  • friidahh

    Hej har tyvärr inga råd men vill bara skriva att ni inte är ensamma. Vi har en dotter på strax över 2 år som också hatar att sova. Hon har gjort det sedan hon föddes typ...
    Hon gör som eran och vill inte ligga still i sängen. Skriker tills hon kräks.. somnar inte förrens 22-23.30 på natten. Måste efter hon kraschat och bara står och skriker bära henne till sömns.
    Tyvärr sover hon nästan aldrig en hel natt heller utan vaknar och måste bli bärd igen vid ca 01 och vid kl 4 typ.
    Ibland går det att dra henne intill sig eller att vi vänder på oss i sängen och hon somnar om. Men oftast vaknar hon och försöker man dra henne intill sig eller ge närhet så skriker hon, sparkar och klättrar ur sängen och säger mamma bära.. Gör man inte det skriker hon tills hon kräks.
    Hon behöver tyvärr också sova en gång på dagen annars somnar hon vid 18-19 och vaknar kl 21 och är vaken länge.
    Har ibland lyckats hålla henne vaken hela dagen men hon sover ändå inte bättre på natten tyvärr.
    Bäst sover hon ibland om hon somnar efter 15-16 och vaknar vid 18 senast. Men man vet aldrig innan hur natten blir.
    Gick själv in i detta forumet för att jag sökte tips och råd. Och kände att det var jätteskönt att se att vi inte är ensamma. Känns som alla andras barn sover jättebra. 
    Förstår verkligen hur jobbigt ni tycker att det är, för vi känner verkligen igen oss. Hoppas innerligt att sömnen bli bättre när dottern närmar sig 3 år.

Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla