• amasonas

HUR hittar alla så billiga resor?! Hjälp tack =)

Jag har nu suttit ett bra tag & letat resor till medelhavet för min familj i sommar & efter att kollat in priserna på charter så inser jag att det kommer att kosta oss en liten förmögenhet...

Tänkte då att man skulle ju kunna hitta flyg + hotell/lägenhet på egen hand & på så sätt få ner kostnaden men ack vad jag bedrog mig, det blev jättedyrt!
    har läst på detta forumet & det verkar som om jag är den enda i hela världen som inte kan hitta dessa superbilliga flygresor alla andra hittat trots att jag letar på rekommenderade sidor, så HJÄLP tack all som känner att de har koll på sånt här =)

Förutsättningar:
    2 vuxna, 3 barn ( 9,6,4 år)
    medelhavet v.30 ( inte så noga vart men helst Cypern eller Turkiet)
    Inte ligga helt öde helst utan iallafall en liten ort eller nått.
    Pool , jätteviktigt då jag reser med tre små barn & hela resan går ut på att bada typ.
    Planet bör helst gå från Landvetter eller omejd ( bor drygt en timme från GBG)

Allt detta för under, tja...billigt , charter har legat mellan 15.000 - 35.000 men då har det billiga alternativen var riktigt skräp i min mening.

Tusen tack om nån vänlig själv kan ge mig tips & tricks i denna djungel av flyg/hotell/lägenheter ute i världen!

mvh Tina

030405 060524 080406
  • Svar på tråden HUR hittar alla så billiga resor?! Hjälp tack =)
  • amasonas

Tack alla för er hjälp!

jag ska kolla in era tips & se om jag hittar rätt i resedjungeln till slut =) 

030405 060524 080406
  • magdalena 80

Jag har bokat flygbiljetter via Norwegian o Ryanair o sen bokat hotellet via booking.com. Vi har dock inte rest i högsäsong så vet inte hur pass billigt man kan hitta nåt då.

booking.com kan det löna sig att kolla med hotellet om ni hittar ett bra erbjudande o t.ex. är en för mycket för att passa in i "rumspaketet". Förra året då vi var till Spanien bokade jag ett hotellrum som var avsett för två vuxna o ett barn. Vi var en vuxen o tre barn. Hotellet godkände ändå att vi bodde allihopa i det rummet (de vill ju hellre hyra ut än ha ett rum att stå tomt). För oss funkade det hur bra som helst eftersom barnen var så små, de delade dubbelsängen o jag tog enkelsängen.
    Ofta kan man också få en extrabädd om man frågar efter det.    

• tre guldklimpar

Vi försöker att hitta resor precis innan eller efter högsäsong. På det viset får man riktigt bra resor till mycket förmånliga priser. Vi har också tre barn varav en går på högstadiet. Visst kan det vara svårt att få ledigt men vi åker även om skolorna nekar oss. Det är ju inte deras plånbok det handlar om om.

• Ermenegildo

Juni kan man få bra priser i medelhavet. Flyg finns ju billigt överallt numera och hotellen skulle jag deala med direkt.

Fast jag tycker inte man ska snåla för mycket på resor om man inte absolut måste. Bättre då att gneta hemma. 

• LakLak

Måste man vara så svensson och veta långt i förväg vart man skall åka och vad det blir för semeter?
    Packa väskan full med kläder för olika väder och åk ut till flygplatsen och fråga efter en standby biljett var som hellst där det är tillräckligt varmt eller vad du nu har för prefirenser och så slår man sig ner och ser var man hamnar:)

• Ermenegildo
    LakLak skrev 2012-04-20 14:10:43 följande:
    Måste man vara så svensson och veta långt i förväg vart man skall åka och vad det blir för semeter?
    Packa väskan full med kläder för olika väder och åk ut till flygplatsen och fråga efter en standby biljett var som hellst där det är tillräckligt varmt eller vad du nu har för prefirenser och så slår man sig ner och ser var man hamnar:)
    Ett utmärkt tips för småbarnsfamiljen... Härligt att komma fram till Dortmund med tre skrikiga barn, utan bokat hotellrum.
  • LakLak

visst jag har inte tre barn så vad vet jag, men man måååste ju verkligen planera varenda sekund av sitt liv
    Ett boende kan man alltid fixa för en natt å sen tar man tag i resten av resan dagen efter när man är någolunda utvilad

• evaoregon
    Sådana stand by biljetter finns väl knappt längre nuförtiden?  Om de finns så är det inte lätt att hitta fem sådan biljetter på samma flyg. 

Jag känner en flygvärdinna här i USA som tog med sig sin dotter och två barnbarn till Europa på stand by biljetter.  De mellanlandade i Frankfurt både på hemvägen och ditvägen.  På hemvägen fastnade de i Frankfurt då flygen var fulla.  Efter tre dagar kunde de komma med ett flyg och då hade de fått packa väskorna, åka till flygplatsen och vänta för att sedan åka hem igen då det inte fanns plats.  Hotellet kostade ju en del också och det blev jobbigt att inte komma hem till jobb mm som väntade.  Funkar nog bäst om man är ensamstående och inte behöver vara tillbaka vid en viss tid.
  • Gladskit
    Det existerar i princip inte längre, så det är ett riktigt dåligt förslag.
    Stand-by-biljetter kan anställda inom flygbolag och liknande resa på, inga vanliga "svensson".
    Att åka till flygplatsen och åka på sista minuten går knappt heller.
  • evaoregon
    Gladskit skrev 2012-04-20 18:23:20 följande:
    Det existerar i princip inte längre, så det är ett riktigt dåligt förslag.
    Stand-by-biljetter kan anställda inom flygbolag och liknande resa på, inga vanliga "svensson".
    Att åka till flygplatsen och åka på sista minuten går knappt heller.
    Nej, det var väl det jag tänkte för stand by på det viset har jag inte hört om på länge.  Ja, flygvärdinnan som jag känner här i USA berättade att hon kan fixa stand by biljetter, men då kommer man bara med om det finns lediga platser och då kan det ju ta flera dagar (som ovan) om man rser under högsäsong och man dessutom är flera stycken som ska försöka komma med samma flyg.  Dessutom kan det ju vara svårt att få platser tillsammans (inte så kul för barn att sitta ensamma). 
  • evaoregon
    Gladskit skrev 2012-04-20 09:54:00 följande:
    De sajterna du listat är bra. Men jag tror att det går att hitta en bra charter och då får du kolla på arrangörernas egna sajter istället, för jag tror att du kan hitta kampanjer och sånt där som inte är uppdaterat överallt.
    Jag håller med om att  leta på arrangörernas egna sidor.  Fritidsresor har t ex någon kampanj nu www.fritidsresor.se/Erbjudanden/Erbjudanden/50-hotell-/
  • Gladskit
    evaoregon skrev 2012-04-20 18:27:30 följande:
    Nej, det var väl det jag tänkte för stand by på det viset har jag inte hört om på länge.  Ja, flygvärdinnan som jag känner här i USA berättade att hon kan fixa stand by biljetter, men då kommer man bara med om det finns lediga platser och då kan det ju ta flera dagar (som ovan) om man rser under högsäsong och man dessutom är flera stycken som ska försöka komma med samma flyg.  Dessutom kan det ju vara svårt att få platser tillsammans (inte så kul för barn att sitta ensamma). 
    Precis. Jag har rest standby, jag jobbade i resebranschen ett tag.
    Och det är sådär att sitta i långtbortistan och inte vet alls när och hur man kommer att komma hem
  • evaoregon
    Gladskit skrev 2012-04-20 18:31:35 följande:
    Precis. Jag har rest standby, jag jobbade i resebranschen ett tag.
    Och det är sådär att sitta i långtbortistan och inte vet alls när och hur man kommer att komma hem
    Ja, det låter inte jättekul.  Det kan ju funka om man är en eller två personer och har gott om tid, men för en familj på fem (om de nu skulle känna någon som kan fixa stand by biljetter) så låter det inte som en bra ide.
  • Elli47

Ett tips förutom att undvika högsäsong är också att kolla t ex vilka rabatter ICA-kort och Medmerakort kan ge. Jag bokade t ex en resa med Ving i augusti och fick massor av rabatter av olika slag när jag bokade via ICA.

• mia maria
    evaoregon skrev 2012-04-19 19:18:47 följande:
    Det finns ju mer att välja på då och de billigaste resorna är nog tyvärr sålda nu.  Du får göra så nästa år!  Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att hitta biliiga restresor mitt i högsäsongen.  Rynkar på näsan
    Håller med Eva!
    "Sistaminuten" är absolut inte = billiga restresor, utan under högsäsong är de snarare svindyra istället. En regnig sommar här hemma - ja, då går charterresorna åt som smör i solsken, o det går inte att komma över en billig charterresa alls!
  • mia maria
    Elli47 skrev 2012-04-21 08:51:43 följande:
    Ett tips förutom att undvika högsäsong är också att kolla t ex vilka rabatter ICA-kort och Medmerakort kan ge. Jag bokade t ex en resa med Ving i augusti och fick massor av rabatter av olika slag när jag bokade via ICA.
    Ja precis!
    Vi bokade nyligen via Apollos Medelhavsrea (som dock är slut nu) samt med Coop-rabatt, så jag betalar totalt 5400:- i grundpris för en vecka till Medelhavet på hotell med betyg 3+, för en vuxen o två barn.
    Vi åker i mitten av aug, alldeles innan skolstart.

Att hitta billiga reguljärflyg till Medelhavet (det verkar vara dit TS vill åka) tycker jag verkar vara svårt under högsäsong, har provat att leta ibland, men då blir det snarare dyrare än att åka charter

Mitt tips till TS är att ligga i o jämföra priser o erbjudande regelbundet, helst var eller varannan dag, o se åt vilket håll priserna går.
    Samt även för att hålla koll på erbjudanden o rabatter.

Men visst; det är dyrt att resa under högsäsong, speciellt om man vill ner till Medelhavet med en familj på fem pers under sommarlovsperioden.
    Men det går ju alltid att komma mer eller mindre dyrt undan!
    Sen beror det ju på vad man är beredd att betala också - vill man gärna resa så kanske man är tvungen att (som någon skrev ovan) vara en "Svensson" o spara o gneta långt i förväg för att få ihop till kostnaden för resan.
  • stikkem

Eller sa bor man i solen och ser framemot nagra veckors regnkalla Sverige som omvaxlingSolig

• Jez

Detta skall nog gå att lösa ska kika runt lite :)

• Millin

Till Jordanien finns flyg från ca 2800 t o r. Jättefint och lugnt land, man känner sig helt säker där (jag kom nyss hem därifrån). Fantastiska människor! I Aqaba finns många strand- och poolhotell med helt ok priser. Jag ger gärna tips.

Svar på tråden HUR hittar alla så billiga resor?! Hjälp tack =)