• HannaL89

Hur blir föräldrapenningen för konsulter på bemaningsföretag?

Jag jobbar som konsult på ett bemaningsföretag och har BF den 20 augusti. Som konsult blir man ju bokad till uppdrag beroende på hur mycket arbetskraft som behövs. Hela 2011 jobbade jag full tid utan avbokningar, men under januari-februari i år så har behovet av erbetskraft varit mindre på min arbetsplats..Hur påverkar detta min föräldrapenning..Vad grundar FK sina utbetalningar på..?

Någon i samma sits?  

• Svar på tråden Hur blir föräldrapenningen för konsulter på bemaningsföretag?
  • CeeJay

Om du haft anställning mer än 8 månader innan BF grundar sig FPn på din SGI, dvs din sjukpenninggrundande inkomst.

Har man varierad arbetstid och lön räknas ett snitt på det "senaste året". Om din SGI tex fastställs nu i maj så skulle jag tippa på att man räknar från april förra året till april detta år. Även de "dåliga" månaderna är ju representativa för din årsinkomst, precis som de "bra". Man kan inte välja själv och bara räkna de bra månaderna. 

• Inelg

Jag vet inte exakt. Jag jobbade inom bemanningen men insåg snabbt att det var ogynsamt för SGI och graviditet/penning, så jag tog en heltidstjänst och kom fram till att jag skulle tjäna allra mest på det..

Mer säkerhet tex om jag skulle bli dålig i min graviditet , illamående kanske, eller nån komplikation som gör att jag inte kan jobba så mkt,,, och måste vara sjukskriven en del så är man rökt!

Inom bemanningen om man inte är bokad så får man heller inga pengar om man blir sjuk. Jag tycker det är absurt att man inte ska samma rättigheter när man jobbar inom bemanning. Jag tjänade MYCKET mer pengar då, och måste sluta och ta fast tjänst bara för att få samma rättigheter som alla andra..
    Jag pratade med FK om detta och de höll typ med om att det skulle vara det allra bästa.. Att skaffa sig fast tjänst. Det känns som att allt blir mkt smidigare då..

Jag bröt armen och fick inte en krona av min chef eftersom jag bara hade ett pass inbokat innan och det var karensen..
    Förjävligt! Samma princip gäller vid graviditet sa tanten på FK.. som för övrigt var lika surig som alla andra FK-tanter jag pratat med.. Att de vågar ha attityd jämt.. (bara en parangtes)

Svar på tråden Hur blir föräldrapenningen för konsulter på bemaningsföretag?