• Anonym (rimligt)

Rimligt umgänge och resor?

Min dotter är snart 2 år gammal, vi bor i en annan stad än hennes pappa och vi har svårt att komma överens om ett rimligt umgänge och han vägrar följa lagen att han ska betala och sköta umgängesresorna, fått en tid till familjerätten för samarbetssamtal.

Vad anser er familjerätt är ett rimligt umgänge? Hur gör ni med umgängesresorna?

• Svar på tråden Rimligt umgänge och resor?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 19:02:16 följande:
    Nekar du till att hjälpa till att köra halva så är du den som sätter käppar i hjulet för umgänget.
    Precis så därför kan pappan få precis som han vill trots att det är han som har flyttat!
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-04-20 14:39:05 följande:
    men du..  man säger ju att täta kontakter är bra för småbarn. 

5 veckor är alldeles för lång tid emellan.

umgängesresorna delas efter ekonomisk förmåga. men bara om enkel resa överstiger 10 mil.

ja umgänget börjar och slutar på barnets folkbokföringsadress så umgängesföräldern är skyldig att hämta lämna.

om du inte vet vad som gäller rekommenderar jag dig att först ta reda på det sedan svara i trådar.

Så du menar alltså att bf inte alls är tvungen att lämna/hämta barnet vid umgänge? Vart kan jag läsa det någonstans?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 19:41:02 följande:
    Precis så därför kan pappan få precis som han vill trots att det är han som har flyttat!
    Det beror helt på situation.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-04-23 19:42:53 följande:

Så du menar alltså att bf inte alls är tvungen att lämna/hämta barnet vid umgänge? Vart kan jag läsa det någonstans?

enligt lag så är man skyldig att bistå med kostnaden till resorna... praxis över 10 mil.. och man går efter ekonomisk förmåga.

allvarligt. han kan inte få en krona i resor av dig om han inte går via rätten egentilgen.

vad är pappans inkomst?/år?
    vad betalar han i underhåll  ?

du kan säker prata med en advokat om  detta.. om  han stämmer dig..

Anonym skrev 2012-04-23 18:53:38 följande:
    Angående resorna. Pappan till min son flyttade 30 mil ifrån oss. Nu ligger vi i tvist om vårdnad, boende och umgänge. Om barnet får bo kvar här vill han att jag ska köra halvvägs och FR verkar tycka att det är rimligt! Jag fattar inget alls, jag vill verkligen inte alls behöva köa då han har flyttat osv. Jag ska ju främja umgänget och det gör jag så gott jag kan men att köra......är det verkligen rätt?

Tycker alla regler kring detta verkar luriga och kan tolkas hej vilt!
    ja men låt  familjerätten tycka så då.. de är  inte lagen de kan ju tycka vad de vill utan att det  är rätt för det.
    de har ingen beslutande eller bestämmanderätt över något alls.
    Anonym skrev 2012-04-23 19:02:16 följande:

Nekar du till att hjälpa till att köra halva så är du den som sätter käppar i hjulet för umgänget.
    Nope!

• Anonym (insatt)
    vetvadjagvill skrev 2012-04-23 22:00:21 följande:
    enligt lag så är man skyldig att bistå med kostnaden till resorna... praxis över 10 mil.. och man går efter ekonomisk förmåga.

allvarligt. han kan inte få en krona i resor av dig om han inte går via rätten egentilgen.

vad är pappans inkomst?/år?
    vad betalar han i underhåll  ?

du kan säker prata med en advokat om  detta.. om  han stämmer dig..

ja men låt  familjerätten tycka så då.. de är  inte lagen de kan ju tycka vad de vill utan att det  är rätt för det.
    de har ingen beslutande eller bestämmanderätt över något alls.

Nope!

Hur clever är man om man inte fixar vad man kan så barnet har umgänge med en farsa o väljer en strid i domstol?
  • vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-23 22:05:32 följande:
    Hur clever är man om man inte fixar vad man kan så barnet har umgänge med en farsa o väljer en strid i domstol?

de har ju redan tvist om vårdnad..  sedan vet man ju egentlige ingen om dessa 2.. är pappan rik/fattig har han bil etc..
    är mamman rik/fattig har mamman bil..  finns fler barn i bilden.. hur går det om en åker då?

personligen tycker jag det är fel att man måste gå till domstol för att få underhållsbidrag oftast... men som med resorna... man kan intelösa den biten om man inte är överens förrens man varit i domstolen.. kanske  måste en av den lyfta på arselt mera än vad de vill.

men om  ingen vill något så kvarstår status quo - dvs uf får hämta och lämna.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 18:53:38 följande:
    Angående resorna. Pappan till min son flyttade 30 mil ifrån oss. Nu ligger vi i tvist om vårdnad, boende och umgänge. Om barnet får bo kvar här vill han att jag ska köra halvvägs och FR verkar tycka att det är rimligt! Jag fattar inget alls, jag vill verkligen inte alls behöva köa då han har flyttat osv. Jag ska ju främja umgänget och det gör jag så gott jag kan men att köra......är det verkligen rätt?

Tycker alla regler kring detta verkar luriga och kan tolkas hej vilt!
    Jag bor 30 mil ifrån boendeföräldern och det är jag som umgängesförälder som ska resa dessa 30 för att hämta och lämna varannan helg. Och det har vi till och med domslut på så för min del kan familjerätten inte göra någonting.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-04-25 19:35:51 följande:
    Jag bor 30 mil ifrån boendeföräldern och det är jag som umgängesförälder som ska resa dessa 30 för att hämta och lämna varannan helg. Och det har vi till och med domslut på så för min del kan familjerätten inte göra någonting.
    familjerätten kan aldrig besluta om någonting överhuvdtaget.

de är en frivillg instsanns att gå till om man inte kommer överens, men bemötandet kan ju bero på familjerätssekreteraraens personliga inställning, iblnad är de inte helt neutrala utan ganska mamma eller pappa inriktade eller så har de bara olika tycken helt enkelt.

inte ens de utredningen de gör säger något om hur det verkligen kan bli, de kan bara lämna förslag som inte alltid erferföljs eftersom andra saker kan framkomma i rätten.
  • Anonym (insatt)
    vetvadjagvill skrev 2012-04-26 12:39:57 följande:
    familjerätten kan aldrig besluta om någonting överhuvdtaget.

de är en frivillg instsanns att gå till om man inte kommer överens, men bemötandet kan ju bero på familjerätssekreteraraens personliga inställning, iblnad är de inte helt neutrala utan ganska mamma eller pappa inriktade eller så har de bara olika tycken helt enkelt.

inte ens de utredningen de gör säger något om hur det verkligen kan bli, de kan bara lämna förslag som inte alltid erferföljs eftersom andra saker kan framkomma i rätten.
    Läs om och läs rätt.
    "Och det har vi till och med domslut på så för min del kan familjerätten inte göra någonting."
  • vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-26 13:13:16 följande:
    Läs om och läs rätt.
    "Och det har vi till och med domslut på så för min del kan familjerätten inte göra någonting."

att ge en djupgående förklaring om vad fr kan göra och inte kan göra innebär inte att jag missade den biten kära vän
  • vetvadjagvill

jag vet de som har domslut på det omvänta, att bf ska ta hand om hela körandet tur och retur...

och familjerätten kan inte ens innan det domslutet kommer tvinga bf att köra trots att man finner det mest lämpligast i domstolen.

Svar på tråden Rimligt umgänge och resor?