• Alvi

Var du påläst inför förlossningen? Blev det en jobbig eller bra upplevelse?

Jag tänker på första förlossningen nu, hur upplevde du den och hur påläst var du?

Jag vill påstå att jag ser ett samband mellan hur påläst man är och hur man upplever smärtan och allt som har med förlossningen att göra.

Tycker i allmänhet att det känns som att de som upplevde förlossningen som läskig, skrämmande och smärtsam, inte var så pålästa. Och tvärtom, har man haft en bra upplevelse utan några "trauman", då har man i högre grad vetat vad man hade att vänta.

Observera att detta GIVETVIS är i normalfallen. Meeeen detta är FL så antagligen kommer jag få minst 10 inlägg från folk med oundvikliga katastrofsnitt som VISST var pålästa... Men försök att rösta på sista alternativet då.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var du påläst inför förlossningen? Blev det en jobbig eller bra upplevelse?
  • storbildsteve

Jag var väldigt påläst men jag tycker inte att det knappt nämndes i varken litteratur eller kurser hur OTROLIGT lång och jobbig latensfasen kan vara. Att förvärkar kan komma var tredje minut och vara i  60- 90 sekunder och kännas som förslossningsvärkar men ändå inte göra att man öppnar sig. Sådär höll det på för mig i flera dygn och när den "aktiva fasen" (dvs att jag var öppen 3 cm) började för mig så var jag helt slut. 

Jag tycker att den mesta informationen som finns att få är väldigt standardiserad, "så här går det till" och i själva verket stämmer det inte på någon knappt. Den enda information jag tyckte stämde var på ett informationsmöte där de sa "det kommer inte bli som ni tror!".

Jag tror nästan det hade varit bättre för mig att inte vara så informerad, då hade jag blivit mindre förvirrad. 

• Miss Cee

Jag hade en bra förlossning, var påläst

Förlossningen i sig var ett "Helvete" eftersom det gjorde fruktansvärt ont och var jobbigt. Men jag upplevde det ändå som en "bra förlossning" eftersom det var vad jag ställt in mig på. Jag räknade kallt med att jag skulle få uppleva smärta som jag aldrig känt förrut och att jag kanske även skulle vilja dö efter ett tag. Så jag ställde in mig på det värsta, och så illa blev det aldrig. Men jag är sån, jag föredrar att förbereda mig för det värsta scenariot, så blir jag inte överumplad.

Ordet
  • Zirup

Jag hade två enkla förlossningar men det känns som att det berodde på helt andra faktorer än hur påläst jag var. Tvärtom var jag rätt osäker när jag inte "följde mallen".

• Tygtiiger

Jag hade två förlossningar som gick bra. Den första med eda, klipp och sugklocka och den andra utan några andra hjälpmedel än lustgas. Tvåan var betydligt lättare än ettan rent medicinskt. Pang smack pigg unge. Men jag upplevde ändå krystskedet som förfärligt och vill faktiskt inte göra det igen, höll på att börja gråta i ett par månader när jag tänkte på det. Jag skulle ändå inte beskriva någon av förlossningarna som "jobbig" - jag mådde bra efteråt, två friska barn, inga skador på någon av oss och det är ju jobbigt att föda barn. Men det skulle inte falla mig in att börja jollra om att det var en fantastisk eller underbar upplevelse. Det var det inte. Det var jobbigt och gjorde ont och bitvis var det långtråkigt. Men resultatet är ju fantastiskt!!

Om jag hade varit mer påläst så hade jag varit barnmorska   Jag jobbar inom vården och har stått med vid flera förlossningar och under utbildningen fått vara med och förlösa.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • LinnV

Första förlossningen var bra, var påläst! Den tog 6 timmar, allt gick lugnt och värkarna gick att andas igenom hela tiden.

Andra var värre däremot..

• Helle333
    Alvi skrev 2012-04-20 21:39:29 följande:
    Jag tänker på första förlossningen nu, hur upplevde du den och hur påläst var du?

Jag vill påstå att jag ser ett samband mellan hur påläst man är och hur man upplever smärtan och allt som har med förlossningen att göra.

Tycker i allmänhet att det känns som att de som upplevde förlossningen som läskig, skrämmande och smärtsam, inte var så pålästa. Och tvärtom, har man haft en bra upplevelse utan några "trauman", då har man i högre grad vetat vad man hade att vänta.

Observera att detta GIVETVIS är i normalfallen. Meeeen detta är FL så antagligen kommer jag få minst 10 inlägg från folk med oundvikliga katastrofsnitt som VISST var pålästa... Men försök att rösta på sista alternativet då.

Jag tvekade om jag skulle rösta på bra förlossning var påläst eller jobbig förlossning var påläst. Jag tryckte hade en bra förlossning var påläst.
    Min förlossning höll på i fyra dygn. Det var jobbigt. Jag var väldigt smärtpåverkad när vi kom in till förlossningen, men kunde slappna av mellan värkarna. Men jag tappade bort mig i andningen hela tiden, kunde inte använda lustgasen, snällare smärtmediciner hjälpte inte, pyrets hjärtljud gick lite som en berg och dalbana så hen var noga övervakad av förlossningsläkare, värkarna stannade av när jag fick ryggbedövning så de var tvungna att sätta värkstimulerande dropp och dra på rätt ordentligt, när jag fick krystvärkar precis när jag hade läst mellan raderna att om pyret inte kom ut snart skulle det bli sugklocka eller akutsnitt så tryckte jag på för kung och fosterland och då kom hon ner ordentligt och började sin färd ut ur mig. Jag hade fungerande krystvärkar i 5min  innan hon kom ut. Jag sprack jättemycket, fick därmed sy mycket och hade ont i såret ett bra tag efteråt och hade stygn som satt lösa men inte tillräckligt lösa för att trilla bort, dessa satt och skavde så varje steg var en pina i nästan två månader efteråt.

Det jag är extra stolt över mig själv kring förlossningen utöver att jag fick ut pyret och slapp både sugklocka och snitt, var det att jag brukar vanligtvis vara en sådan där som ska vara superduktig jämt och ständigt, men jag bestämde redan tidigt i graviditeten att om den gick bra och jag fick behålla pyret till förlossningen så skulle jag INTE vara så förbannat duktig. Jag visste att det skulle göra ont, jag skulle öva profylax men jag visste ju inte hur det onda kändes, hur jag skulle hantera smärtan, hur jag skulle komma ihåg att andas osv och att blev det för jobbigt skulle jag fråga efter ryggbedövning. Jag behövde aldrig fråga. Personalen såg hur jag kämpade och hur trött jag började bli efter att inte ha fått sova ordentligt på fyra dygn så de frågade själva om jag ville ha ryggbedövning och jag kom ihåg då att jag inte skulle vara så förbaskat duktig, att om det var för jobbigt säga ja tack och det gjorde jag. Jag hade sådan tur att bedövningen tog skitbra på mig. Jag kunde sova i fyra timmar så jag fick tillbaka lite energi och styrka, Sedan när det var dags att krysta så kände jag pyrets väg ut ur mig, jag kände tryck ifrån livmodern när jag hade värkar så jag visste när jag skulle trycka på, jag kände allting UTOM smärta, så den tog verkligen perfekt på mig.
    Så det var både jobbigt och bra. Det jobbigaste var ändå när jag satt och tittade på pyrets hjärtmonitor och hens hjärtljud helt plötsligt gick ner till hälften emellanåt. Det bästa var när jag hade fått ryggbedövning och jag tittade på styrkan på mina värkar på monitorn och insåg att när jag fick bedövningen så låg vägkarna på runt 85-89. Nu låg den på 180 och jag var SÅ glad över att jag inte kände den smärtan för jag hade inte klarat av den.   
  • viseversa

Jag har haft 3 lätta bra förlossningar. Var påläst inför den första. När jag skulle föda barn nr 2 och 3 så kände jag mig kunnig redan i vad som väntade så jag läste ingenting inför dom förlossningarna. 

• KramKalas

jag svarade att jag hade en lätt förlossning och var inte på läst.. Men visst hade jag läst på lite men inte men inte så att jag hade full koll utan på nivån surfa lite på nätet.
    Jag tror de handlar om hur väl man litar på sin kropp och att man kan slappna av. min förlossning tog 3½timme efter vattenavgång, utan bedövning och det är en av de finaste händelserna i mitt liv, kan göra om det vilken dag som hellst :)

• camillas1985

Hade en bra förlossning och var rätt bra påläst sen kan man ju aldrig föreställa sig hur värkarna och sånt känns ändå. Tyckte i så fall att det var mer jobbigt efteråt för det hade jag nog inte läst så mycket om. Det skulle återigen krystas och grötas. Man skulle sys lite (vilket gjorde ont) och fick inte bara njuta av sin bebis. Sen knäcktes/bröts min svanskota när han skulle ut och det vara nog värst. 

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Björckan

Jag var påläst som sjuttan. Hade slukat all info jag kom över och hade en plan i huvudet för hur jag skulle tänka och andas och röra mig och vilken smärtlindring jag ville ha, och vad jag inte ville ha, och hur jag ville krysta och inte och sen avnavling och amning och hela baletten...

Men förlossningen blev inte i närheten av min plan.

Värkarna kom med 2 minuters mellanrum från start. Min positiva inställning flög ut genom fönstret när jag insåg att jag inte pallade att dyka in i värkarna. Tens funkade relativt bra som distraktion. 4 timmar hemma sedan stod jag inte ut... 2 timmar efter att jag skrivits in på förlossningen skrek jag efter eda (som jag bestämt mig för att inte ha) den funkade inte alls men det förstod inte min bm eller läkare för jag försökte vara så jäkla trevlig hela tiden. Fick krystvärkar innan jag var helt öppen och sedan gick bebis hjärtljud ner. Medelsvår extraktion med sugklocka, yttre press och total SR. Bebis upp på magen i 5 minuter, ryck ryck och tryck tryck för att få ut moderkakan. Snabb kik på bebis ansikte innan jag illa kvickt rullades ut från rummet och upp till OP för att bli sövd och lagad och sedan fick jag inte träffa min son på 4½ timme.

BB-tiden är ju sin alldeles egna historia också och bidrog till att det som borde vara ett av mina bästa minnen är något som får mig att vara nära tårarna när jag tänker på det...

Ingen information i världen hade kunnat förbereda mig på hur det faktiskt kändes att föda barn. Aldrig mer en vaginal förlossning!

• MammaPlutt

Jag var påläst och hade en bra förlossning men den var också jobbig och lång.

Men bara för att jag skriver jobbig betyder det inte att jag hade ont.
    Ungefär som att springa fast man är skittrött men man fortsätter iaf för man har inget val.

• hannis

Jag var inte påläst alls men hade ändå en bra och positiv förlossning.

• Khaleesi
    MammaPlutt skrev 2012-04-23 23:25:19 följande:
    Jag var påläst och hade en bra förlossning men den var också jobbig och lång.

Men bara för att jag skriver jobbig betyder det inte att jag hade ont.
    Ungefär som att springa fast man är skittrött men man fortsätter iaf för man har inget val.
    Det låter precis som min förlossning.

Och jag tror att jag hade upplevt förlossningen rätt likartad även om jag inte hade öppnat en bok om förlossingar.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Gladskit

Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan just att vara påläst och hur man upplever smärtan.
    Däremot om man ser på upplevelsen av förlossningen som helhet så kanske...

Jag tyckte att jag var påläst, jag kände till vilka typer av smärtlindring som fanns och när under förloppet det kuunde passa att ta dem, jag kände till förlossningens olika faser osv. Men inte 17 hjälpte det när det var status quo i 18 timmar och inget hände. Det enda jag inte läst så mycket om (och som jag antar att det ändå är svårt att förbereda sig på) var det som inträffade, dvs akut kejsarsnitt.

• MammaPlutt
    Khaleesi skrev 2012-04-24 09:49:42 följande:
    Det låter precis som min förlossning.

Och jag tror att jag hade upplevt förlossningen rätt likartad även om jag inte hade öppnat en bok om förlossingar.
    Det tror jag med. Jag kände ju mig trygg och det var nog allt som behövdes,
Svar på tråden Var du påläst inför förlossningen? Blev det en jobbig eller bra upplevelse?