• Doxiie

Arg, ledsen, besviken?!

Jag vet inte vad jag är men jag skulle vilja ha råd hur ni skulle handlat i situationen jag just hamnade i!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år och han har en son (10 år) sedan tidigare som är hos oss då och då, på lov och någon helg då vi bor med 40 mils avstånd och han bor hos sin mamma!
    Jag har set att Han slarvar en hel det med tandborstningen och min sambo är rätt glömsk och har inte sagt det till hans mamma så jag tog tillfället i akt och gjorde det idag.

Jag skrev att han slarvar en hel del med tandborstningen och att man behöver ha koll på honom att han sköter sina tänder, för han sa till mig att hos mamma brukar han inte alltid borsta med tandkräm för att han inte orkar sätt på den på tandborsten. Det jag skrev till henne var att hos oss får han borsta igen om det inte är rent första gången så det är bra om ni har lite koll. ;)

till svars får jag, jag tar gärna sånt här med mitt ex i fortsättningen!

Jag svarade med:
    Vad spelar det för roll vem som säger vad, huvudsaken är väl att det kommer fram, Eller??
    Därefter är det tyst...

Om jag hade varit i hennes situation hade jag blivit mer än glad att hon hade sagt till mig om det här, för att visa att hon bryr sig om min son!

Jag kan känna att hon borde vara glad att jag tar hand om hennes son så pass mycket som jag gör när han är hos oss, ser till at han mår bra hittar på saker med honom och gör saker och dessutom betalar saker för honom för MINA PENGAR, vilket jag gör för att jag verkligen tycker om honom. Därmed anser jag att jag är lika delaktig i det som händer kring sonen när han är hos oss som hans pappa är oavsett vem som är "riktig" förälder till barnet.

Ska då min sambo säga till henne att hennes nuvarande inte får göra vissa saker med sonen för att det är hennes uppgift att göra det!

Man ska väl hjälpas åt för att det ska bli så bra som möjligt?!

• Svar på tråden Arg, ledsen, besviken?!
  • Doxiie
    Falumamman skrev 2012-04-21 12:10:55 följande:
    du hade kunnat skriva det lite smartare. typ: här hos oss så borstar han inte tänderna med tandkräm och vi får borsta om det för det mesta, hur gör han hos dig?

låter lite trevligare. Jag hade tagit ditt sms som kritik, på att jag inte skulle klarar av att borsta tänderna på mitt eget barn.
    Det är ju inte hon som borstar han borstar ju själv. Å hos oss borstar han tänderna med tandkräm för att vi kollar honom. Det handlar ju om att sonen ljuger för mamman som jag säger, jag ville bara vara snäll!

jag kan skriva till henne nu att det inte var menat som kritik utan bara för att vara snäll, va tycker du?
  • Nellee
    Doxiie skrev 2012-04-21 12:19:40 följande:
    Det är ju inte hon som borstar han borstar ju själv. Å hos oss borstar han tänderna med tandkräm för att vi kollar honom. Det handlar ju om att sonen ljuger för mamman som jag säger, jag ville bara vara snäll!

jag kan skriva till henne nu att det inte var menat som kritik utan bara för att vara snäll, va tycker du?
    Låt det vara istället, hon svarade ju dig att hon tar sånt med sitt ex i fortsättningen. 

Angående hur han borstar tänderna, så har nog tandläkaren påpekat om det märks att han missköter tandborstningen. 
    Don't you black or white me
  • Litet My
    Doxiie skrev 2012-04-21 12:16:40 följande:
    Jag gör det man han "glömmer ju bort", antagligen för att han sväljer å går vidare å skiter i att ta upp det.
    Hon får både underhåll och barnbidrag och ska stå för hans grejer, jag har stenkoll på vad som är vårat och hennes men om inte jag ser han när han kommer till oss vet jag inte vad han har på sig och de båda har minne som en guldfisk.

Får hon underhåll ska ju hon stå för saker till honom när han är här med alltså gällande kläder. Men nu är det så att vi köper egna kläder till honom iafl fr att slippa sånt här men vi får ju inte en krona för det. det är bara hon som ska ha.
    Hon säger att de inte har några pengar, men de kan renovera hus, köpa bil, köpa grejer mm, sen har hon mage att höra av sig till min sambo och fråga om de kan dela på saker till sonen för att hon inte har några pengar.
    Hon har ytterligare en unge med den nya killen, å han verkar få det mesta!

Låter som att föräldrarna bör gå till FR eller dyl för att komma överens om vad som skall skickas med eller dyl.

Åter igen tycker din sambo skall sätta ner foten ordentligt och sluta "mesa" hon kan inte ta barnet ifrån honom bara för att de tycker olika, men där får han också kolla upp sina rättigheter och försöka komma överens om ett samarbete.

Nu kommer jag att låta dryg, men du skriver massor om vad du gör, vad du betalar och vad du har koll på och ställer upp på, jättefint men vad gör pappan?

Läser jag dina inlägg låter det lite som du är föräldern tillsammans med biomamman och pappan finns någonstans ute i perferin någonstans. 
  • Litet My

Klart du kan.

Slriv något i stil med att det inte var meningen att låta så kritiserande och att det är pappan i fortsättningen som skall stå för kritik/kommunikation.  
  • Pluppisarna

Jag hade blivit skitsur på bonus mamman och sett det som en förolämpning. Komma här och vara en besserwisser... 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Doxiie
    Litet My skrev 2012-04-21 12:26:06 följande:
    Låter som att föräldrarna bör gå till FR eller dyl för att komma överens om vad som skall skickas med eller dyl.

Åter igen tycker din sambo skall sätta ner foten ordentligt och sluta "mesa" hon kan inte ta barnet ifrån honom bara för att de tycker olika, men där får han också kolla upp sina rättigheter och försöka komma överens om ett samarbete.

Nu kommer jag att låta dryg, men du skriver massor om vad du gör, vad du betalar och vad du har koll på och ställer upp på, jättefint men vad gör pappan?

Läser jag dina inlägg låter det lite som du är föräldern tillsammans med biomamman och pappan finns någonstans ute i perferin någonstans. 
    Jag har sagt åt han men han blir bara arg på mig istället då, å inte försvara henne men låter det vara som det är, du kanske förstår vad jag menar, känns ibland som att det är viktigare att hon blir glad när han pratar med henne än att jag blir det som han lever med.
    Igår sa jag faktiskt till honom, att den glada energi han lägger på henne kan han lägga på mig istället å då tycker han att jag är dum i huvudet..

Han betalar ju han med, vi betalar båda två men det jag menar är att jag egentligen inte ska behöva lägga ett korvöre på honom för jag har egentligen ingenting med honom  å göra. men jag gör det för att jag vill så egentligen hör de inte ens hit.
  • Doxiie
    fru Plupp skrev 2012-04-21 12:31:37 följande:
    Jag hade blivit skitsur på bonus mamman och sett det som en förolämpning. Komma här och vara en besserwisser... 
    Fast det var ju inte riktigt så det var! jag är definitivt ingen besserwisser! jag tycker bara att rätt ska vara rätt och att man sätter ner foten när någonting går fel istället för att stå och titta på!
  • Litet My
    Doxiie skrev 2012-04-21 12:32:47 följande:
    Jag har sagt åt han men han blir bara arg på mig istället då, å inte försvara henne men låter det vara som det är, du kanske förstår vad jag menar, känns ibland som att det är viktigare att hon blir glad när han pratar med henne än att jag blir det som han lever med.
    Igår sa jag faktiskt till honom, att den glada energi han lägger på henne kan han lägga på mig istället å då tycker han att jag är dum i huvudet..

Han betalar ju han med, vi betalar båda två men det jag menar är att jag egentligen inte ska behöva lägga ett korvöre på honom för jag har egentligen ingenting med honom  å göra. men jag gör det för att jag vill så egentligen hör de inte ens hit.

Låter som sagt som att pappan är roten till mycket, vet inte hur det är från biomammans sida (för jag gissar att hon hade haft en annan version än hans på allt som varit och hänt)

Satsa på eran relation tycker jag och stå på dig, självklart skall inte hans frustration över henne gå ut över dig, samtidigt som han får jobba på att lösa umgänge och konflikter med biomamman.

och fortsätt göra det du vill och tycker är roligt med bonusbarnet och gläd dig åt att det är upp till bioföräldrarna att sköta allt tjaffsande och negativa relationer. Detb tror jag du vinner mest på.     
  • Doxiie
    Litet My skrev 2012-04-21 12:51:34 följande:
    Låter som sagt som att pappan är roten till mycket, vet inte hur det är från biomammans sida (för jag gissar att hon hade haft en annan version än hans på allt som varit och hänt)

Satsa på eran relation tycker jag och stå på dig, självklart skall inte hans frustration över henne gå ut över dig, samtidigt som han får jobba på att lösa umgänge och konflikter med biomamman.

och fortsätt göra det du vill och tycker är roligt med bonusbarnet och gläd dig åt att det är upp till bioföräldrarna att sköta allt tjaffsande och negativa relationer. Detb tror jag du vinner mest på.     
    Tack för dina ord!
  • Falumamman

Jag förstår att du bara bryr dig om pojken och vill väl. Det kan va väldigt känsligt kanske för bio mamman att det är du som sköter kontakten. Fortsätt kolla pojkens tandborstning när han är hos er och förklara för honom hur viktigt det är. Förhoppningsvis tar han till sig det och gör samma sak hemma hos mamman. Om du vill kan du skriva till henne igen och förklara men hon verkar ha taggarna utåt. Så låt det vara är mitt råd. Och nästa gång det blir någonting så låt din sambo ta "konflikten". Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • WiJu

Jag tar aldrig något med bonusbarnens mamma om hon inte frågar mig rent ut eller om vi pratar om det och det faller sig naturligt! Det får sambon ta med henne.

Jag förstår om hon hellre tar det med barnets pappa. Det ÄR känsligt när någon annan pratar om ens barn och uppfostran.

Förstår att du vill väl, men ta det med pappan och be han ta det med henne. Mycket bättre om det är vad hon vill. Bara att acceptera det.

Bra att du bryr dig om honom. :)     

• WiJu
    Litet My skrev 2012-04-21 12:28:11 följande:
    Klart du kan.

Slriv något i stil med att det inte var meningen att låta så kritiserande och att det är pappan i fortsättningen som skall stå för kritik/kommunikation.  
  • WiJu
    Doxiie skrev 2012-04-21 12:32:47 följande:

Det känner jag igen förutom att min sambo aldrig kallat mig dum i huvudet. Då hade jag bett han fara och flyga....

Men jag sa till honom för ett tag sen att jag är bitchen och hon den snälla oavsett vilken skit hon gör mot honom. Jag sa att jag känt det så i snart 5 år och tycker det är så jäkla tråkigt! Självklart ska dom samarbeta och ha en god relation, MEN han måste säga ifrån. Behöver ju inte gapa och va otrevlig, men säga ifrån.

Tror han fattade va jag menade. Han låter INGEN sätta sig på honom utom hon och det tröttnade jag på. Men hon har också haft barnen som vapen lite grann och då blir han ju orolig. Men nu har han fattat iaf och kan erkänna att hon gör fel ibland. Det är det enda jag begärt.   
  • Alexiandra

Jag är iofs inte förälder men smset är väldigt olycklig formulerat anser jag, och jag hade troligen tagit det som kritik. Formuleringen 'Hos dig...' och sen 'här får han..' är väldigt olyckligt vald.

Bättre hade varit att skriva att du märkt han fuskar, att han sagt att han inte alltid orkar ta tandkräm och det flera gånger blivit tvunget att han fått borta om hos er. Samt bett biomamman hålla koll om hon inte visste det med att han slarvar med tandkrämen, för det visste inte ni heller men nu märkt.

Nu blir istället smset att han fuskar hos biomamman och hon tillåter det, men hos er får han minsann göra om och göra rätt och så borde det vara hos henne med.

Svar på tråden Arg, ledsen, besviken?!