• Cissi87

Mammor/pappor med barn som har hjärtfel

Hejsan! 
    Vår dotter Agnes föddes den 29 oktober 2011. Strax efter förlossningen upptäckte dom att nått va fel och en barnläkare kollade på henne. Han visste inte riktigt vad det kunde vara. Saturationen låg på 84% och gick inte upp, den sjönk bara. Så tillslut tog dom vår lilla dotter och gick till neo- avdelningen och gjorde ultraljud och röntgen. Det visade sej att hon hade sk. transposition av de stora artärerna.
    Vi fick åka ner till Lund för operation. Agnes opererades den 1 november. Nu ser allt bra ut.

Men finns det nån där ute med barn med hjärtfel?  
    Hur mår ert barn nu? Hur har det påverkat er som par/föräldrar?

Mvh Cissi 

• Svar på tråden Mammor/pappor med barn som har hjärtfel
  • erica91

Jag har en lillebror som opererat hjärtat när han var ca 4-5 veckor, han är fem år idag och mår hur bra som helst :)
    Han har även Down syndrom, men är den gladaste ungen jag träffat :)

• Cissi87

Jaha, va va det som va fel på hans hjärta? 
    Va roligt att han ändå är så glad! Glad 

När vi va i Lund va det en kille som hade både Downs och hjärtfel. Tror att han bara hade en kammare eller nått sånt. Men han verkade repa sej rätt bra.  

• Snöviolen

Min äldsta son föddes med hjärtfel. Han hade vsd och när han var 6 månader opererades han i Göteborg.
    Han är snart 5 år och han har inga men efter sitt hjärtfel. Utan han är helt friskförklarad och det blev han när han var 2 år.
    Man var väl mest orolig då han skulle operaras, men nu tänker man inte på det så ofta. Jag vet att jag var rädd att andra barnet också skulle få hjärtfel, så vi åkte till Uppsala då i vecka 24 för att kolla med riktad UL, men det såg fint ut, men 4 veckor senare fick jag lov att kejsarsnittas akut för moderkakan höll på att lossna. Då vart det att ligga på neo i 3 månader. Storebror fick vi ligga på neo i 3 veckor.

• Cissi87
    Snöviolen skrev 2012-04-22 20:17:53 följande:
    Min äldsta son föddes med hjärtfel. Han hade vsd och när han var 6 månader opererades han i Göteborg.
    Han är snart 5 år och han har inga men efter sitt hjärtfel. Utan han är helt friskförklarad och det blev han när han var 2 år.
    Man var väl mest orolig då han skulle operaras, men nu tänker man inte på det så ofta. Jag vet att jag var rädd att andra barnet också skulle få hjärtfel, så vi åkte till Uppsala då i vecka 24 för att kolla med riktad UL, men det såg fint ut, men 4 veckor senare fick jag lov att kejsarsnittas akut för moderkakan höll på att lossna. Då vart det att ligga på neo i 3 månader. Storebror fick vi ligga på neo i 3 veckor.
    Oj! Varför väntade man så länge med op? 
    Skönt att han är friskförklarad. Vet inte riktigt om Agnes är det än...  Obestämd  Vi går ju och kolla hjärtat rätt ofta men dom verkar nöjda med både op och hur det har läkt. 
    Jag är skiträdd för att få ett barn till med nått fel! Vet inte ens om vi kommer skaffa fler barn efter allt med Agnes...  Skulle vilja men vet inte om jag vågar lixom...
  • Snöviolen
    Cissi87 skrev 2012-04-22 20:40:54 följande:
    Oj! Varför väntade man så länge med op? 
    Skönt att han är friskförklarad. Vet inte riktigt om Agnes är det än...  Obestämd  Vi går ju och kolla hjärtat rätt ofta men dom verkar nöjda med både op och hur det har läkt. 
    Jag är skiträdd för att få ett barn till med nått fel! Vet inte ens om vi kommer skaffa fler barn efter allt med Agnes...  Skulle vilja men vet inte om jag vågar lixom...
    Han skulle väga 6-7 kg har jag för mig, men hade han blivit sämre så hade han opererats tidigare. Ja själv fick jag tredje barnet förra sommaren och med henne fick jag åka hem dagen efter. Så inga sjukhusvistelser med henne.
  • Cissi87
    Snöviolen skrev 2012-04-22 20:51:54 följande:
    Han skulle väga 6-7 kg har jag för mig, men hade han blivit sämre så hade han opererats tidigare. Ja själv fick jag tredje barnet förra sommaren och med henne fick jag åka hem dagen efter. Så inga sjukhusvistelser med henne.
    Jaha okej. 
    Tredje barnet? Wow!
    Innan vi visste att Agnes hade hjärtfel och sådära ville jag också har tre barn. Men nu, vet inte ens om jag vil ha två. Eller vill och vill, det vill jag ju. Men vågar man? Tänk om det blir ännu värre fel?...Obestämd 
Svar på tråden Mammor/pappor med barn som har hjärtfel