• Cam82

    Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

    Jag har ett akvarium på 240 liter, har kört PMDD sedan 13/2, byter 60 liter vatten en gång i veckan och tillsätter dubbeldos PMDD. Sista gången tog jag tom en trippeldos då växterna från början var i så dåligt skick, det har vuxit rätt bra, men svärdplantorna och en annan sort är inte riktigt gröna i färgen, vad kan detta bero på?

    Jag har en aquael armatur med 2*30 w daylight står det på dem, finns det något mer jag kan göra?

    Jag har fått massor av snäckor i akvariet, vet inte om det kan hänga ihop med en del bleka plantor?


  • Svar på tråden Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?
  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-08 19:40:50 följande:
    Jag hade mina på golvet sidan om! Se bara till så inte barnen kommer i närheten
    Ok, måste jag ha en backventil? Var skall den sitta i så fall? Kanske lite dum, men förstår inte var den skall sitta?

    Om flaskorna står bakom akvariet, dvs på samma höjd som vattenytan, finns det då risk att vatten rinner ut?
  • JohanStaffanstorp

    Finns alltid en risk med allt! Min brukade börja backa när trycket avtog för mycket

    Så man får ha koll på antalet bubblor

  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-09 19:56:46 följande:
    Finns alltid en risk med allt! Min brukade börja backa när trycket avtog för mycket Så man får ha koll på antalet bubblor

    Ok, får kanske investera en backventil, svårt att hålla koll annars när man inte är hemma. Lät du det bubbla på natten också? Många verkar göra det utan att det skadar.
  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-10 04:38:36 följande:
    Ja mitt var igång dygnet runt.
    Ok jag låter det vara igång, läste att det är bäst att stänga av på natten, men fungerar det ändå så är det ju onödigt.

    Nyfiken på hur stort akvarium du har?
  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-10 11:40:14 följande:
    Ett 250l som jag körde mäsken i
    Med lite blandade fiskar

    Sen har jag ett 180l tanganikya

    Och ett 20l med räkor
    Ok, hur snabbt märkte du skillnad på växterna? Är ju riktigt spännande detta, skall jag fortsätta köra med PMDD?
  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-09 19:56:46 följande:
    Finns alltid en risk med allt! Min brukade börja backa när trycket avtog för mycket
    Så man får ha koll på antalet bubblor
    Det kommer en bubbla i reningsflaskan/bubelräknarer var tredje sekund ca, bra eller dåligt? i syrestenen bubblar det på en massa små bubblor.
  • JohanStaffanstorp

    det är bra sätt gärna syrestenen under utblåset på pumpen så det sprids lite mer!

    ja fortsätt med pmdd men byta 30-40% vatten i veckan 

  • Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-15 23:22:54 följande:
    det är bra sätt gärna syrestenen under utblåset på pumpen så det sprids lite mer!

    ja fortsätt med pmdd men byta 30-40% vatten i veckan 

    Japp jag satte den där under, det kommer bubblor från min svärdplanta, det är väl ett bra tecken som jag förstått

    Japp byter redan 30-40% vatten varje vecka.
Svar på tråden Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?