• Mamma0608

VIkt per väska vid charterresa...?

Jag vet att man får ha med sig 20 kg per person med det flygbolag som vi ska åka med, MEN är det då max 20 kg per väska eller får det vara 2 väskor med 25 kg då vi är 4 personer som åker?

Skulle ju vara skönt att inte behöva ha 4 väskor plus handbagage plus 2 barn att släpa på...

• Svar på tråden VIkt per väska vid charterresa...?
  • Sweet life

Jag har för mig att det är 20kg per person i sällskapet. Vi har alltid vägt in tillsammans alla som står på samma biljett och då har någons väska vägt mindre och någon mer men ändå inom ramen för viktgränsen. Men ring och fråga...

• Gladskit

20 kg per betalande resenär brukar det vara (dvs små barn under 2 år får inte ha 20kg).
    Normalt sett kan man inte fördela samma vikt på färre antal väskor, det finns regler för hur tunga bagage man får ha för att säkra arbetsmiljön för dem som lastar väskorna.

Men kolla vad det står på er biljett/resebevis.
    När vi reste senast nu i mars så stod det att vi fick ha bagage vägande 20kg INKLUDERAT handbagage 5kg. Alltså fick de stora resväskorna väga max 15 kg styck.

• Lavish

Det brukar vägas in tillsammans så två vuxna borde få ha en väska tillsammans på 40 kg tex. Eller 4 väskor med 10 kg i varje. Små barn får dock ofta ingen vikt tilldelad.

• Gladskit
    Lavish skrev 2012-04-24 22:22:25 följande:
    Det brukar vägas in tillsammans så två vuxna borde få ha en väska tillsammans på 40 kg tex. Eller 4 väskor med 10 kg i varje. Små barn får dock ofta ingen vikt tilldelad.
    Fast du får inte ha en väska som väger 40kg. De flesta flygbolag (Swiss, SAS, Skyways mfl) har en maxgräns på 32kg. Överstiger vikten 32kg så får man antingen dela upp det på fler bagage eller skicka det som flygfrakt.

Sen kan det ju vara så att ni får ha 20kg var, varav den ena väskan väger 17kg och den andra 23kg. Sånt brukar inte vara något problem för då ser man till sällskapets totala vikt. Men att packa allt i en väska som blir så tung som 40kg är inte tillåtet. Nu tror jag inte ni får ner 40kg normal semesterpackning i en resväska men ändå....
  • Lavish
    Gladskit skrev 2012-04-25 09:20:51 följande:
    Fast du får inte ha en väska som väger 40kg. De flesta flygbolag (Swiss, SAS, Skyways mfl) har en maxgräns på 32kg. Överstiger vikten 32kg så får man antingen dela upp det på fler bagage eller skicka det som flygfrakt.

Sen kan det ju vara så att ni får ha 20kg var, varav den ena väskan väger 17kg och den andra 23kg. Sånt brukar inte vara något problem för då ser man till sällskapets totala vikt. Men att packa allt i en väska som blir så tung som 40kg är inte tillåtet. Nu tror jag inte ni får ner 40kg normal semesterpackning i en resväska men ändå....
    okej, det var ju bra att du sa det, hade jag ingen aning om faktiskt.
  • evaoregon
    Gladskit skrev 2012-04-24 22:09:56 följande:
    Normalt sett kan man inte fördela samma vikt på färre antal väskor, det finns regler för hur tunga bagage man får ha för att säkra arbetsmiljön för dem som lastar väskorna.
    Jo, precis.
  • Anne69

Kolla flygbolagets regler och om du flyger med olika bolag bör du tänka till lite. Sas har tex 23 kg.

• Tigra79
    Gladskit skrev 2012-04-24 22:09:56 följande:
    Men kolla vad det står på er biljett/resebevis.
    När vi reste senast nu i mars så stod det att vi fick ha bagage vägande 20kg INKLUDERAT handbagage 5kg. Alltså fick de stora resväskorna väga max 15 kg styck.
    Det stämmer ju inte riktigt... Det är 20 kg varav handbagaget max får väga 5 kg. Alltså kan du ha 18 kg i bagaget och 2 kg i handbagaget om du vill, så länge maxvikten blir 20 kg och du inte har mer än 5 kg i handbagaget såklart. 

Vi ska åka med Ving nu (Thomas Cook) och vi har 20 kg var (med handbagage) +10 kg för vår dotter på 1 år (har dessutom köpt till 5 kg för säkerhet skull). Jag kollade vad maxvikten per väska var och enligt Ving är det 32 kg.
  • petra11

Ja ving och thomas cook har sådana regler, men inte alla. Står det bagage 20kg inklusive handbagage 5 kg så är det just det som gäller, alltså 15+5.  Alla bolag har olika regler och inom bolaget så skiljer det sig åt beroende på om du åker en eller flera veckor och vilken destination du ska till. Tror 15 + 5 är ganska vanliga viktregler på charter. Däremot om du åker reguljärt, tex sas och skyways så är det väldigt viktigt hur många väskor du tar med, oftast får du bara ha en med den får vara väldigt tung!

Svar på tråden VIkt per väska vid charterresa...?