• David85

Problem med sniglar i akvariumet

Har problem med många sniglar i vårat akvarium. Har köpt en fisk som äter snigels rom. Har även prova att tvätta sand med allt men inget funkar. Men nu är de nog över 1000 sniglar. Blir tokig på dom. Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Problem med sniglar i akvariumet
  • David85

De är bara att gå in på ett vanligt zoo och köpa de då?

• TaSe
    David85 skrev 2012-04-23 21:32:18 följande:
    De är bara att gå in på ett vanligt zoo och köpa de då?
    Praktbotian är en fisk. Så ja, zoo funkar.
  • David85

Men när jag var in senast och köpte den här rom fisken så påstod dom att man kunde köpa en fisk som åt sniglarna men jag hade ett för litet akvarium tyckte dom.

• Themis

Från en annan snigeltråd på FL, billigare än nya fiskar:

Ett tips vi fick från djuraffären som faktiskt fungerar är att göra ett hål i en gurkskiva, släppa ner den i vattnet på kvällen när det är mörkt och släcka akvariet. Vänta en timma och ta sedan upp den, då sitter alla sniglar där och mumsar och vipps så är de borta från akvariet. Nu har vi bara någon enstaka snigel då och då men förr hade vi maassor. Ett enkelt tips tyckte vi!

It's hard to soar like an eagle when you're working with turkeys. - Jerry Dey
  • Lena

Praktbotior vill ha 500 liter, det finns andra botior som kan tänka sig mindre akvarium men inte under 100 liter. Botior är förövrigt stimfiskar.

Svar på tråden Problem med sniglar i akvariumet