Har gett ersättning från början, någon mer?
Jag har gett ersättning till min dotter från det att hon föddes, undrar om det är någon mer som gjort det? :)
( Har ej ammat något )
Jag har gett ersättning till min dotter från det att hon föddes, undrar om det är någon mer som gjort det? :)
( Har ej ammat något )
Jag har för mig att vi blandade första dygnet.
Tror ett paket ersättning kostar 69 kr här :/
vad har ni använt för ersättning? fått tips om nan men vet inte riktigt.. det finns inget annat än de o semper?
Hipp har en också. Aldrig provat den.
Min första dotter åt nan och denna dotter äter nu babysemp lemolac
Första barnet på ingång inom någon vecka och jag översväger att inte amma, då jag mår dålgit av bara tanken. Så jag försöker läsa på och få så mkt bra tips och råd som möjligt från alla er som varit med innan, sedan ska jag fatta beslut på FL tänkte jag...
Så, vad skulle ni råda till, amma råmjölken eller hoppa över det så att man inte riskerar att produktionen kommer igång?
Måste också fråga...hur går det med viktnedgången för er som flaskmatar...är ju en himla massa kg som ska bort...hmm...??
jag sket i ammandet också... Tappade 15 kg första veckan, sen 25 till inom 4 månader. Så efter 4 månader var jag på min startvikt igen, det enbart genom promenader nån timme om dagen.
Ammade när hon nyss kommit men kände direkt att jag ville inte fortsätta så dagen efter vart det flaska och det var aldrig några problem, knappt aldrig vart sjuk, smart, snabbtänkt och friskare än vad jag nog nånsin varit
Gick ner 10 kg på två dagar och sen 4 kg på en vecka utan ngn träning alls o har 3 kg kvar tikl startvikt som jag inte bryr mig om :)
försökte verkligen amma dottern när hon var liten, men gick inget vidare, så det blev babysemp där. nan funkade verkligen inte!
nu till kommande barnet ger jag förmodligen råmjölken, men sen efter hemkomst blir det förmodligen ersättning.
blev mer till ett stressmoment med amningen för mig med dottern och så blev man helt förstörd över att det inte gick. man gjorde ju inget annat!
hur har bemötandet på bb varit mot er som kört ersättning redan där?
Dom bemötte mig jätte bra. Inget tjafs alls! :)
Jag vill också gärna veta mer om det där med att amma råmjölken eller låta bli.
Ang vikt gick jag ner både snabbare och mer med andra barnet som enbart flaskmatades än med första som delammades. Tror inte att det beror på amning/icke-amning i sig men amningen hjälpte i alla fall inte på min viktnedgång ;)
Jag blev bra bemött på bb, jag prövade ju att amma andra barnet men slutade efter lite mer än ett dygn. Jag tror att det är viktigt att man har lite att stå på. Förlossningar och bb är amningsfrämjamde, det är alltså en av deras uppgifter att så långt möjligt få mammorna att amma, så kommer man in och säger att man inte vill amma för det verkar lite äckligt kommer de nog ligga på dig mer än om du är tydlig med att detta är något du övervägt noga, att du diskuterat det med bm och gärna även psykolog eller liknande på mvc. Jag kan också av erfarenhet säga att man lägger väldigt mycket skit på sig själv när man väl är där - fattar jag rätt beslut? Är jag inte bara väldigt självisk? För mig var det väldigt skönt att då kunna förlita mig till att jag faktiskt tänkt igenom det mycket och pratat med alla som kunde tänka sig att ge mig annan input, det gav mig tyngden att lita på mig skälv och därmed var det inte heller någon som ifrågasatte mig.
Den här gången har jag gett bort alla amningstillbehör jag hade. Det var vemodigt men skönt, hoppas att det håller i sig bara :D
Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte skulle amma men att jag hade ville ha barnet till mig direkt och bm ifrågasatte aldrig ngt ( vad jag kommer ihåg iaf haha ) och när vi kom till bb sa bm till den personalen att jag ej skulle amma och de var aldrig någon som ifrågasatte mitt beslut.
I min förlossningplan står detta längst upp, att jag vill bli tillfrågad hur jag vill göra direkt efter förlossningen. Antingen så känns det hur naturligt som helst eller så får jag total panik och då blir det flaskning.
Ni som startat på sjukhuset, vad ska man ta med sig? Bör man ha med sig egen flaska och ersättning? Ska ringa till förlossningen och fråga hur mitt sjukhus gör så klart, men era erfarenheter är guld värda!!
Jag var rätt inställd på att amma men sedan blev inte förlossningen som jag tänkt och amningen kändes inte bra. Jag ammade bara två veckor och ville sedan inte mer, så jag räknar inte det som att jag alls ammat eftersom dessa två veckor sondmatades också min dotter (hon var född för tidigt). Men vi lärde oss amningen bra, så till skillnad från folk som jämt tror att jag bara inte fick kläm på amningen eller hade ont så var det inte alls så. Jag gillade inte amningen för det var inte bekvämt och det kändes inte bra med ett barn vid bröstet. Slutade amma och gav flaska istället och har fått många frågetecken och fördomar av det både från BVC och vänner.
Har ni verkligen inte råkat ut alls för någon som sagt något illa om ert val att inte amma? Jag har fått höra så mycket att jag i början blev ledsen av det men efter några månader kunde jag lättare börja stå för mitt val och gav igen istället och menade till varje som ifrågasatte att jag har i alla fall valt själv och inte känt mig tvungen att göra det ena eller andra.
Fick så bra bemötande på bb! Försökjte amma men det kändes fortfarande hemskt så jag slutade, killen fick oxå sondmatas för han vart så slö. tog dock beslut om att försöka pumpa och gör så fortfarande två ggr per dag och ger på flaska. funkar bra men tar tid! Är stolt då jag klarat av detta trots obehaget! Ingen har varit ifrågasättande...ännu... tar en vecka i taget och fyra veckor gick fort.
Hade inte med ngt utan fick allt på bb. Ni som överväger att inte amma, skriv in det i journalen redan innan så blir det mindre diskussioner på plats.
I princip, började med ersättning efter 10 dagar. Dottern fick gulsot, orkade inte amma och gick ner i vikt. Matvägde på sjukhuset och även när hon hade piggnat till fick hon bara i sig som mest 30 ml bröstmjölk. Dom tyckte att jag skulle pumpa ur mjölk men gav upp efter några veckor då mjölkproduktionen inte kom igång. Sen dess har vi varit nöjda och glada båda två :)
Hur löser ni det med ersättningen när ni är utanför hemmet? Funderar på att ha med mig en termos med varmvatten så jag kan värma flaskan i varmvattenbad i ngn liten grej dom gånger jag inte är på cafe eller liknande och kan be om varmvatten. Är det en vettig lösning? Hur gör ni? Alla tips mottages tacksamt!
aha! hittade tråden tips och råd vid flaskmatning, massor av bra ideer!!