• Fyrabarnsmor

Skolan vill inte ta emot mitt barn!

Vad besviken jag blir. Vår lilla 6-åring, går i idag i en skola som har både förskola och sedan skolverksamhet upp till åk 9. De barn som går i förskolan är garanterad plats i skolan sedan. Idag fick vi veta att dom inte vill ta emot honom. Anledning, han har en lätt form av autism, han är dock helt normalbegåvad. Vi har fått läkarintyg för att han ska få elevassistent. Nu vill dom att vi söker "ett annat alternativ" till hösten. Dom vill inte ta emot honom. Det finns 2 andra skolor i området. En kommunal (med mycket större klasser), en friskola (som är full). Vi anser att han är för liten för att åka till en skola på annan ort och han behöver dessutom ha kompisar på hemmaplan. Jag tycker det är hemskt att skolorna ska få "välja" sina elever på det här sättet! Någon som har ett gott råd?

• Svar på tråden Skolan vill inte ta emot mitt barn!
  • Sweet life
    Philippa skrev 2012-04-26 09:21:03 följande:
    Det går att annonsera efter en... finns många arbetslösa idag om du inte visste det.....
    Ja, men som förälder kanske man vill ha en assisten som KAN jobbet och inte är vilken arbetslös som helst?
  • Dr Mupp
    Philippa skrev 2012-04-26 09:25:25 följande:
    Hahahaha, du vet inte mycket om detta.. Läs på!
    Här på skolan drogs läxhjälpen in pga pengarbrist. Fler barn med diagnoser krävde resurser och med tajt budget måste pengarna dras nånstans ifrån. Här var det läxhjälpen som drogs in. Men vad spelar det för roll, det drabbar ju bara dem som inte har diagnos. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Erkki
    Fyrabarnsmor skrev 2012-04-26 08:45:39 följande:

Vad besviken jag blir. Vår lilla 6-åring, går i idag i en skola som har både förskola och sedan skolverksamhet upp till åk 9. De barn som går i förskolan är garanterad plats i skolan sedan. Idag fick vi veta att dom inte vill ta emot honom. Anledning, han har en lätt form av autism, han är dock helt normalbegåvad. Vi har fått läkarintyg för att han ska få elevassistent. Nu vill dom att vi söker "ett annat alternativ" till hösten. Dom vill inte ta emot honom. Det finns 2 andra skolor i området. En kommunal (med mycket större klasser), en friskola (som är full). Vi anser att han är för liten för att åka till en skola på annan ort och han behöver dessutom ha kompisar på hemmaplan. Jag tycker det är hemskt att skolorna ska få "välja" sina elever på det här sättet! Någon som har ett gott råd?

Det är enkelt:

Är det en friskola kan de göra så är det en kommunal kan de inte göra så.
  • Dr Evans

Ligger skolan inom ert skolpliktsområde (kommunal) är de skyldiga att erbjuda barnet plats. Assistentkostnader brukar väl kommunen stå för, inte den enskilda skolan? Skolan får ett resursbidrag för att täcka omkostnaderna. Kontakta Skolverket och ställ dina frågor där. Det kan hända att skolan måste ta emot ditt barn även om den inte är kommunalt driven.

• Fyrabarnsmor

Ja, det är en friskola. Men alla barn som går i deras förskola ska också ha rätt till fortsatt skolgång i deras skolverksamhet. Dom har känt till hans autism länge och han har haft extraresurs på "dagis". Men nu när han ska börja 6-års backar dom alltså. Han kan och ska inte heller gå i särskola då han är normalbegåvad. Den kommunala skolan i närheten har ännu större klasser och där känner han inte en kotte. Det skulle vara dömt att misslyckas. Så nu står han utan skola till hösten...

• FruSen

Är det skolan som ska finansiera hans resurs? Är det därför dom backar? Jag trodde det var kommunen som finansierade assistenter och resurser för skolbarn, oavsett om det är en kommunal eller friskola....?

• Erkki
    Fyrabarnsmor skrev 2012-04-26 09:49:54 följande:
    Ja, det är en friskola. Men alla barn som går i deras förskola ska också ha rätt till fortsatt skolgång i deras skolverksamhet. Dom har känt till hans autism länge och han har haft extraresurs på "dagis". Men nu när han ska börja 6-års backar dom alltså. Han kan och ska inte heller gå i särskola då han är normalbegåvad. Den kommunala skolan i närheten har ännu större klasser och där känner han inte en kotte. Det skulle vara dömt att misslyckas. Så nu står han utan skola till hösten...
    Då kan de tyvärr göra så  
  • Sweet life
    FruSen skrev 2012-04-26 09:53:49 följande:
    Är det skolan som ska finansiera hans resurs? Är det därför dom backar? Jag trodde det var kommunen som finansierade assistenter och resurser för skolbarn, oavsett om det är en kommunal eller friskola....?
    Nej, det är kommunen. MEN det kan vara så att kommunen gett skolan avslag då dom anser att pojken inte behöver en assistent. Då kan ju skolan inte trolla fram pengar som inte finns tyvärr.
  • Ronjami

Låter inte riktigt sant. Mitt barn går på friskola och det var inte snack om att hon skulle måste byta skola pga att hon behövde assistans i ettan. Reglerna är samma för alla skolor, dom kan i vart fall inte göra sig av med elever som redan går på skolan. Friskolorna har samma möjlighet att tillsätta resurs som andra skolor och det styrs av behov - om dom anser att din son behöver resurs är dom skyldiga att tillsätta en.  Senare kommer dom behöva en diagnos för att lättare äska pengar från skolverket eftersom skolpengen inte täcker resurskostnaden. Stå på dig!!! Dom drar alltid en massa valser om att dom inte har resurser men det är faktiskt inte ditt problem, dom är skyldiga att tillgodose ditt barns behov! Det är dom som ska lösa detta! Kontakta skolverket etc och anmäl skolan om dom inte tar sitt ansvar. Sätt upp möten, hota med media etc och bli en parent from hell! Det blev jag och allt löste sig galant..

• Sweet life
    Ronjami skrev 2012-04-26 10:10:07 följande:
    Låter inte riktigt sant. Mitt barn går på friskola och det var inte snack om att hon skulle måste byta skola pga att hon behövde assistans i ettan. Reglerna är samma för alla skolor, dom kan i vart fall inte göra sig av med elever som redan går på skolan. Friskolorna har samma möjlighet att tillsätta resurs som andra skolor och det styrs av behov - om dom anser att din son behöver resurs är dom skyldiga att tillsätta en.  Senare kommer dom behöva en diagnos för att lättare äska pengar från skolverket eftersom skolpengen inte täcker resurskostnaden. Stå på dig!!! Dom drar alltid en massa valser om att dom inte har resurser men det är faktiskt inte ditt problem, dom är skyldiga att tillgodose ditt barns behov! Det är dom som ska lösa detta! Kontakta skolverket etc och anmäl skolan om dom inte tar sitt ansvar. Sätt upp möten, hota med media etc och bli en parent from hell! Det blev jag och allt löste sig galant..
    Fast som jag förstått det ska barnet gå från förskolan till skolan och sexårs. Att det är en och samma skola betyder inte automatiskt att det är ett och samma kostnadsställe...

Har barnet ingen assistent idag är det en extrakostnad som kommunen, inte skolverket ska betala. MEN det kan vara så att kommunen inte anser att barnet behöver assistent och då avslagit den ansökan..
  • Ronjami

Dr Mupp är precis som namnet avslöjar - en mupp. Hur som helst är resurserna finansierade av skolverket för barn med diagnos/behov. De normalstörda barnen har också stor nytta av en extra resurs i klassrummet då barn med diagnoser oftast inte behöver 100% tillsyn - i så fall skulle dom inte gå på en vanlig skola..min dotter kanske kräver 30% av sin resurs -resterande 70% får de andra barnen 2 lärare i klassrummet. Så det så.

• Fyrabarnsmor
    Ronjami skrev 2012-04-26 10:10:07 följande:
    Låter bra, och vi har dessutom ett läkarintyg på att han behöver en resursperson så det borde ju hjälpa skolan att också äska pengar!
  • Ronjami

Som jag fattade hade skolan både för- och grundskola där alla förskolebarn var garanterade plats i grundsskolan. Om dom då gör undantag skulle jag anmäla direkt - om inte annat för diskriminering!

• Ronjami

Läkarintyg låter lite märkligt - finns det ingen formell diagnos? För att få autismdiagnos krävs utredninga av bup.

• Sweet life
    Ronjami skrev 2012-04-26 10:18:58 följande:

Som jag fattade hade skolan både för- och grundskola där alla förskolebarn var garanterade plats i grundsskolan. Om dom då gör undantag skulle jag anmäla direkt - om inte annat för diskriminering!

Fast vad ska dom göra om kommunen inte bifaller ansökan om pengar till assistent? Vad ska dom dra in på för kostnader då? Lärarlöner? Maten? Skolmaterial?

En friskola har rätt att neka enskilda elever en plats. Det har inte en kommunal skola. Det är inte allt för ovanligt att kommunen förstör för friskolor genom att neka diverse pengar dom egentligen har rätt till så att dom inte kan ta in vissa elever så att dessa tvingas gå i kommunal skola.. För det tjänar ju kommunen på!

Till TS: Nej, han står inte utan skola i höst, den kommunala skolan finns....
  • Bonanza

Fast det är ofta svårt för friskolor att få samma rätt till resurser som kommunala skolor har. Vårt föräldrakooperativ får till exempel inte hela samma summa till resurser som de kommunala skolorna får, utan en del av vår "resurspeng" sparas i en pott som man kan söka pengar ifrån. Och då kan kommunen neka ansökan. Det är sjukt svårt att ha råd med såna saker som man BORDE ha råd med, eftersom kommunen fuskar så mycket de bara kan för att de inte ska behöva betala ut de pengar som friskolor har rätt till.

Så jag kan förstå skolan, även om det så klart är jättetråkigt att det drabbar barnet. Men det är vanvettigt svårt för små skolor att få de pengar de har rätt till.

Däremot tycker jag att skolan borde lösa problemet ändå, på något sätt.  

• Fyrabarnsmor
    Ronjami skrev 2012-04-26 10:18:58 följande:

Ronjami skrev 2012-04-26 10:20:05 följande:
    Läkarintyg låter lite märkligt - finns det ingen formell diagnos? För att få autismdiagnos krävs utredninga av bup.
    Ja skolan har både förskola och skola och han går idag i deras förskola och alla som går där ska vara garanterade plats som vi också blivit erbjudna och tackat ja till, men nu har dom alltså backat! Diskriminering, ja!

Han har utretts för sitt autismspektrum och har en diagnos. Denna läkare har skrivit ett intyg om hans resursbehov inför kommande skolstart.
  • astro
    Ronjami skrev 2012-04-26 10:20:05 följande:
    Gör det? Då har det skett en förändring de senaste tio åren. Ett av mina barn utreddes av en läkare (som visserligen kom fram till att barnet inte hade någon diagnos, men avsikten var alltså att få ett intyg just för skolans räkning om diagnos fanns).
  • Ronjami
    Sweet life skrev 2012-04-26 10:21:33 följande:
    Fast vad ska dom göra om kommunen inte bifaller ansökan om pengar till assistent? Vad ska dom dra in på för kostnader då? Lärarlöner? Maten? Skolmaterial?

En friskola har rätt att neka enskilda elever en plats. Det har inte en kommunal skola. Det är inte allt för ovanligt att kommunen förstör för friskolor genom att neka diverse pengar dom egentligen har rätt till så att dom inte kan ta in vissa elever så att dessa tvingas gå i kommunal skola.. För det tjänar ju kommunen på!

Till TS: Nej, han står inte utan skola i höst, den kommunala skolan finns....
    Den situationen är densamma för alla skolor. Assistenterna är sagt oftast finansierade av extrapengar från skolverket men innan ansökningarna går igenom måste dom ha beredskap att tillsätta resurser vid behov. man undrar vad den här skolan gör då en elev får diagnos i ettan? Sparkar ut eleven? Jag köper inte resonemanget, hoppas TS står på sig mot rektorn!
  • Ronjami

Fast skolorna behöver oftast en formell diagnos för att få pengar till resurs. Om resurspengarna avslås kan man anta att 1) behovet inte funnits 2)skolan har skrivit ett för dåligt underlag (jag fick skriva om underlaget själv, då gick det igenom...)

Behovet prövas ju med jämna mellanrum just för att säkerhetsställa att det finns - det ändras väldigt med tiden.

Svar på tråden Skolan vill inte ta emot mitt barn!