• Fyrabarnsmor

Börja 6-års, men skolan vill inte ta emot honom!

Vad besviken jag blir. Vår lilla 6-åring, går i idag i en skola som har både förskola och sedan skolverksamhet upp till åk 9. De barn som går i förskolan är garanterad plats i skolan sedan. Idag fick vi veta att dom inte vill ta emot honom. Anledning, han har en lätt form av autism, han är dock helt normalbegåvad. Vi har fått läkarintyg för att han ska få elevassistent. Nu vill dom att vi söker "ett annat alternativ" till hösten. Dom vill inte ta emot honom. Det finns 2 andra skolor i området. En kommunal (med mycket större klasser), en friskola (som är full). Vi anser att han är för liten för att åka till en skola på annan ort och han behöver dessutom ha kompisar på hemmaplan. Jag tycker det är hemskt att skolorna ska få "välja" sina elever på det här sättet! Har du något gott råd?

• Svar på tråden Börja 6-års, men skolan vill inte ta emot honom!
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag önskar att jag hade det.
    Troligtvis tänker skolan så att de inte kan ge honom det han behöver . Det står i skollagen att alla barn ska mötas efter sina förutsättningar och uppenbarligen anser de inte att de kan göra det. 
    Boka ett samtal med pedagoger och rektor. Ta med diagnoser och utredningar. Stå på er om ni tror att detta är bäst för honom men lyssna också på vad skolan säger. De har i regel stor erfarenhet och kunskap! 

Lycka Till!
    Inger 

• Fyrabarnsmor

Tack för ditt svar. Vi har haft ett möte nu med rektor och pedagoger och dom har också fått läkarintyg på hans behöv utav stöd. Vi är överens om att försöka nu i 6-års. Det saknas ju dessutom alternativ i området och då tror vi att det bästa är att han får följa sina kamrater som han ju dessutom känner sig trygg med. Vi håller tummarna!

• Förskolepedagogen

Jag håller mina tummar oxå`!

Svar på tråden Börja 6-års, men skolan vill inte ta emot honom!