• skruttarnas mamma

dop kl 11, vad sägs om fika efteråt??

Vi ska ha dop för vår son kl 11 i mitten av juni, och jag funderar på vad vi ska bjuda på efteråt. 
    Det är ca 30 vuxna och några barn bjudna sen får vi se om alla har möjlighet att komma. Ekonomin är inte på topp när man är föräldraledig med tre barn och dessutom vill ha semesternöjen för familjen, så jag funderar på att ha en fikabuffe? 

• Svar på tråden dop kl 11, vad sägs om fika efteråt??
  • katalysator

Det låter jättebra tycker jag! Det blir ju mitt i lunchtid så jag skulle rekommendera lite matigare fika också. Matiga muffins, smörgåstårta eller bara några lättare smörgåsar till kaffet är ju superbra.

• skruttarnas mamma
    katalysator skrev 2012-04-26 12:04:57 följande:
    Det låter jättebra tycker jag! Det blir ju mitt i lunchtid så jag skulle rekommendera lite matigare fika också. Matiga muffins, smörgåstårta eller bara några lättare smörgåsar till kaffet är ju superbra.
    fast jag hade tänkt enbart muffins, cupcakes, kakor och tårta, men du menar att man förväntar sig ngt mer matigt? 
  • Indiansommar

Kommer gästerna långväga ifrån så vill man kanske har lite mera matigt, men inte nödvändigt om alla bor nära tycker jag. I så fall en enkel sallad med bröd funkar alldeles utmärkt eller en köttfärspaj med sallad inte så dyrt och lätt att göra till många och förbereda innan. Gör man paj så kan man bara värma på den lite innan serveringen. Gör i långpanna!

• katalysator
    skruttarnas mamma skrev 2012-04-26 12:20:56 följande:
    fast jag hade tänkt enbart muffins, cupcakes, kakor och tårta, men du menar att man förväntar sig ngt mer matigt? 
    Vid en bjudning som är kl 12-13 ungefär så hade jag nog förväntat mig något lite lunchigare. Å andra sidan kan det ju mycket väl framgå av inbjudan att det är en "tårt och kakbuffé" och då ser folk till att äta en stadig sen frukost innan Glad
  • kajsaa

Kör ihop en lätt pastasallad, och ungarna kan få korv med bröd kanske? så kan du ha lite småkakor och tårta eller småkakor och cupcakes. Personligen tycker jag inte att man behöver bjuda både på cupcakes och tårta på en fest...

• Duckan

Mitt i lunchtid så jag skulle nog föredra en god smörgås åtminstone.

• skruttarnas mamma

ok det verkar som att man väntar sig lite lätt lunch vid den tiden, 
    om jag gör skinka,kycklingfile, grönsallad, potatissallad, lite olika frukter och så bröd, vad tror ni det kostar för 30 personer?  

• principessan

Lättare lunch!! Speciellt om det är barn bjudna!

• mamma al

Smörgåstårta är nog det billigaste alternativet till lättare lunch.

• principessan

Smörgåstårta är ju dyrt! Där emot typ pastasallad potatissallad hembakat bröd paj är ju billigt att göra.

• Egendomligt

Vi hade dop i samband med gudstjänst kl 11, så efter gudstjänst och resa hem till oss så var kl ca 12.30. Vi bjöd på potatis & svartrotssoppa med hembakt bröd, och sen tårta, bullar och kakor efteråt. Dopet var i mitten på december och gästerna uppskattade verkligen att få något varmt. (Vi värmde soppan innan vi åkte till kyrkan, och täckte grytorna med handdukar, den var fortfarande varm när vi kom hem så det blev ingen väntetid då)

• kajsaa

Ja, allt det TS räknade upp kan man slänga in i pastasalladen, och man behöver i te ha likamycket kött/fågel som när man serverar typ kycklingfilé. Åk till en billig affär, typ willys, netto, Lidl så får du ihop något går för en billig peng:)

• bilaaar

Smörgåstårta behöver inte bli så dyrt om man gör den själv. Annars kan man ju alltid göra lite plockmat, eller pastasallad. Jag hade hellre bara gjort en tårta och skippat alla andra kakor och hellre bjudit på lite mat...

• Ampellilja

jag hade dop för min dotter i februari men hade dopet klockan 13 men vi bjöd på smörgåstårta och två sorters kakor med läsk och kaffe till och det uppskattades av alla :D

• Ann Lee

Jag rekommenderar bara att ni köper frallor/andra goda bröd och pålägg (skinka, ost, sallader, ärtskott, cocktailtomater, salami osv) så att var och en får göra sin egen lunch macka. Det kan se väldigt festligt ut om man dukar fint.
    Annars så har jag även varit på dop där både barn och vuxna blivit bjudna på korv med bröd innan fikat. Fungerar alldeles utmärkt tycker jag. I så fall kan du ju piffa upp med räksallad, bostongurka och rostad lök förutom senap och ketchup.  

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee

Bild lånad från nätet... men ville visa att man kan göra det fint och duka vackert med bara mackor och pålägg...
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden dop kl 11, vad sägs om fika efteråt??