• Catox9

Klädsel på dop, för mamman ;)

Hej hopp!
    Undrar lite vad ni tycker om klädsel till dop för föräldrarna..och faddrar..

Kan jag t ex ha en röd tunika och svarta leggings till? 
    Gubben ska ha kostym med skjorta så han har det ganska lätt :P
    Men jag vet inte alls vad jag ska ha på mig!!!

Dopet kommer vara i slutet av maj så det är säkert varmt om det inte är en regnig dag..

Vad kan jag be faddrarna att ha på sig?
    Kan jag "kräva" av min bror att han ska ha finbralla och skjorta eller vad tycker ni?

Vad kan vara en okej klädsel på ett dop utan att det blir för mycket?
    Jag vill inte att någon av oss som ska vara "framme" vid dopfunten ska ha jeans och t-shirt på sig... är det för mycket begärt?

• Svar på tråden Klädsel på dop, för mamman ;)
  • icelolly

Jag hade tunika/klänning med knyt i  midjan och tjocka strumpbyxor och stövlar (detta var i januari). Hade valt ljusa färger eftersom jag tycker det passar bäst vid ett dop, vet dock många som har svart på sig men det ser lite dystert ut tycker jag. Maken hade kavaj och snyggare byxor till (tror inte han hade kostym...).

Jag tycker det är självklart att faddrarna är lätt finklädda med, som ett lite finare kalas som dopet är, jeans kan ju vara snyggt men många äldre förknippar ju detta med arbetskläder och jag tycker inte det passar lika bra som finare byxor. Hur svårt kan det vara? Ett par snygga byxor eller en klänning eller kjol bör de flesta ha i garderoben... Skall man behöva säga till en vuxen människa att se proper ut på ett dop, i synnerhet om det skall få hedersuppdraget att vara faddrar?

Svar på tråden Klädsel på dop, för mamman ;)