• 321

Låter detta som adhd?

Hej!

Har funderat länge nu ang min 5 åriga dotter. Hon är en glad och energisk tjej, upplever inte henne som överenergisk alls. Men jag känner samtidigt att hon är annorlunda jämfört med mina 2 andra barn. Det kan bero på att de andra är väldigt lika till sättet och utseendet medan min 5 åring är på ett annat sätt. Hon är framåt och otroligt social, hon har koll på det mesta, vilka alla är och man ser henne stå och prata med andra barns föräldrar som jag inte ens vet vilka de är för deras barn går på andra avdelningar.
    Hon har ett väldans temprament och kan bli arg och impulsiv snabbt men hon är inte långsint. Enl förskolan så har hon svårt att sitta stilla och lyssna, hon plockar gärna med annat och de tror att hon inte har lyssnat men så visar det sig att hon ändå lyssnat på allt de sagt för hon kommer ihåg, återkopplar och refererar saker till det som sagt tidigare, även långt tidigare. Hon suger åt sig all information, vill lära sig nya saker hela tiden och vill ha nya utmaningar. Hon vill gärna ha ansvar och vill klara saker själv. Enl förskolan är hon väl utvecklad för sin ålder, hon har ett välutvecklat tal och har haft i flera år (precis som mina andra barn) och hon lär sig saker snabbt och följer instruktioner.
    Hon är viljestark och vet precis hur hon vill ha saker och sting och hur hon ska se ut.

Problemet är hennes samspel med andra barn. Hon hamnar ofta utanför och känner sig stundvis utanför men hon vill så gärna vara med. Enl förskolan så retar hon de andra barnen, inte genom att kalla dom saker eller slåss men hon liksom irriterar dom och de tröttnar på henne. Det kan vara saker att hon går förbi och småputter eller petar på ett barn, hon hittar de saker som man inte gillar och liksom trycker på de punkterna. Provocerar lite kan man säga. När man frågar henne varför hon gjorde så blir hon ledsen och säger att hon inte vet eller att hon egentligen inte vill göra så. Hon måste alltid göra saker som hon har fått för sig också tex ska hon springa och krama alla barn hej då fast de sitter och äter och hon egentligen inte får. Hon har också gosedjur som hon är väldigt fäst vid och som enl förskolan ägnar mkt tid till emellanåt. De senaste vårarna har de påkallat detta för mig, att hon har haft jobbiga dagar och att hon har gjort si eller så. Resten av året brukar det vara lugnare.

Hon har ju flera olika allergier samt glutenintollerans också och just på våren är hennes allergi som värst och även detta beteende. Jag hör inte så mkt om det andra tider på året.

jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, det är ju ledsamt för jag vill ju inte att hon inte ska ha några kompisar på grund av detta. Jag vet ju hur det är hemma och då funkar det oftast bra men jag ser ju dessa tendenser också emot hennes systrar. Men när hon är med och känner sig delaktig så går det jättebra men om hon känner sig ratad och att hon inte får vara med så tenderar hon att bli såhär.

Hur ska jag göra för att hjälpa min dotter?

tacksam för råd!!

• Svar på tråden Låter detta som adhd?
  • Rumpelstiltskin

Nej, jag tycker inte att det låter som ADHD. Koncentrationssvårigheter, svårigheter att fokusera är vanligt - ditt barn verkar tvärtom väldigt duktig på att fokusera.

Finns andra diagnoser som innehåller sociala problem, asperger t.ex. Men jag tycker inte att det låter som nån självklarhet att ditt barn har nån diagnos öht.

Men kontakta BVC såklart! De kan slussa er vidare till barnpsykolog. Oavsett ev. diagnos ska barnet få hjälp!

• 321

Tack för ditt svar!

Jag känner väl inte heller som att det skulle vara något sådant egentligen men samtidigt blir man ju frågande när de påtalar det på ett sådant sätt. Hon berättar ju själv att de andra barnen viskar och att hon ändå hör vad de säger, att hon inte ska få vara med osv. Hon säger att fröknarna säger att hon också ska få vara med men hon förstår ju att de ändå inte vill leka med henne. Men enl personalen är det väl mer så att hon gör saker och då är de kanske trötta på henne. Jag upplever lite att det mesta är hennes fel och att de andra bara svarar på hennes "jobbiga" beteende. Men jag vill ju ändå veta varför hon agerar just så.

De har sagt att det är bättre denna våren än förra och skillnaden är att hennes allergi är konstaterad nu och hon går på ganska många allergimediciner. Och när det varit som värst har hon inte orkat med sig själv knappt och inte hantera olika situationer. Jag har ju trott att det beror på detta eftersom det kommer vid samma tidpunkt varje år då det ökar på och blir så påtagligt.

Men som sagt jag vill ju bara kunna hjälpa henne så att hon kan må bra.

• Rumpelstiltskin

Jag tycker som sagt att du ska ringa BVC, klart du ska fixa hjälp till henne

• 321

Jag måste ju rätta mig och skriva att jag upplever det som att de tycker att det mesta är hennes fel, inte jag. Jo jag har ringt till barnmott där hon går på grund av sin allergi så de skulle höra av sig till mig.
    Hon har ju ändå kompisar och det är många som kommer fram till henne när hon kommer till dagis och vill visa saker och prata med henne. Och hon trivs ju på dagis.
    Men jag kände att jag behövde ventilera det här lite, man tänker ju så mkt själv.

• Vintergatan

När jag läser så här på rak arm så tänker jag på autism. Svårt i samspelet med andra barn. Eller asperger syndrom där man är över intellektuell på vissa områden men har svårt för enkla saker. Men sen finns det också några grejer som stämmer in på adhd. Att hon inte orkar sitta still. Springer ifrån bordet och måste göra det som hon tänkt mm. Impulsiv mm. Vi håller på att göra en utredning på vår dotter nu som är 4 år. Hon har samma beteende  som din dotter förutom att hon inte lär sig saker så snabbt som din dotter. Vår dotter har även hon allergier och ska nu göra en allergiutredning.

Jag tycker du ska prata med förskolan också,Se om dom kan jobba annorlunda för att hjälpa din dotter. För även om hon inte skulle ha en diagnos så kanske hon behöver extra stöd på av personalen på något vis. T ex förbereda henne långt innan nått ska hända, att hon är med på aktiviteter men får friare tyglar än de andra barnen och kan greja lite själv. Hon kanske inte är mogen för att "leka" med andra barn än.Vår dotter leker fortfarande bredvid de andra barnen. Hon har inte ännu börjar leka och samspela med barnen ännu. Tycker du ska höra av dig till bvc och be dom skicka en remiss för vidare utredning.  För har hon en diagnos så är det bra om det utreds så fort som möjligt. Köerna till de utredningarna brukar vara väldigt långa.

Svar på tråden Låter detta som adhd?