Låter detta som adhd?
Hej!
Har funderat länge nu ang min 5 åriga dotter. Hon är en glad och energisk tjej, upplever inte henne som överenergisk alls. Men jag känner samtidigt att hon är annorlunda jämfört med mina 2 andra barn. Det kan bero på att de andra är väldigt lika till sättet och utseendet medan min 5 åring är på ett annat sätt. Hon är framåt och otroligt social, hon har koll på det mesta, vilka alla är och man ser henne stå och prata med andra barns föräldrar som jag inte ens vet vilka de är för deras barn går på andra avdelningar.
Hon har ett väldans temprament och kan bli arg och impulsiv snabbt men hon är inte långsint. Enl förskolan så har hon svårt att sitta stilla och lyssna, hon plockar gärna med annat och de tror att hon inte har lyssnat men så visar det sig att hon ändå lyssnat på allt de sagt för hon kommer ihåg, återkopplar och refererar saker till det som sagt tidigare, även långt tidigare. Hon suger åt sig all information, vill lära sig nya saker hela tiden och vill ha nya utmaningar. Hon vill gärna ha ansvar och vill klara saker själv. Enl förskolan är hon väl utvecklad för sin ålder, hon har ett välutvecklat tal och har haft i flera år (precis som mina andra barn) och hon lär sig saker snabbt och följer instruktioner.
Hon är viljestark och vet precis hur hon vill ha saker och sting och hur hon ska se ut.
Problemet är hennes samspel med andra barn. Hon hamnar ofta utanför och känner sig stundvis utanför men hon vill så gärna vara med. Enl förskolan så retar hon de andra barnen, inte genom att kalla dom saker eller slåss men hon liksom irriterar dom och de tröttnar på henne. Det kan vara saker att hon går förbi och småputter eller petar på ett barn, hon hittar de saker som man inte gillar och liksom trycker på de punkterna. Provocerar lite kan man säga. När man frågar henne varför hon gjorde så blir hon ledsen och säger att hon inte vet eller att hon egentligen inte vill göra så. Hon måste alltid göra saker som hon har fått för sig också tex ska hon springa och krama alla barn hej då fast de sitter och äter och hon egentligen inte får. Hon har också gosedjur som hon är väldigt fäst vid och som enl förskolan ägnar mkt tid till emellanåt. De senaste vårarna har de påkallat detta för mig, att hon har haft jobbiga dagar och att hon har gjort si eller så. Resten av året brukar det vara lugnare.
Hon har ju flera olika allergier samt glutenintollerans också och just på våren är hennes allergi som värst och även detta beteende. Jag hör inte så mkt om det andra tider på året.
jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, det är ju ledsamt för jag vill ju inte att hon inte ska ha några kompisar på grund av detta. Jag vet ju hur det är hemma och då funkar det oftast bra men jag ser ju dessa tendenser också emot hennes systrar. Men när hon är med och känner sig delaktig så går det jättebra men om hon känner sig ratad och att hon inte får vara med så tenderar hon att bli såhär.
Hur ska jag göra för att hjälpa min dotter?
tacksam för råd!!