• Lizzie 007

Torka sig själva vid toabesök

När har era barn fått torka sig själva när de kissat på förskolan?
    Min dotter är 3 år i slutet av maj och har varit väldigt röd i snippan det senaste och hon har sagt att hon torkar själv på dagis, detta sa hon redan för ett halvår sedan men jag trodde inte på henne. När jag frågade på förskolan nyligen så svarade de som om det var det självklaraste i hela världen att de torkar sig själva. Hur kan en 2½-3 åring torkar sig på bästa sett? De hinner ju knappt inte sitta kvar tills de är klara.

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Torka sig själva vid toabesök
  • Dr Evans

Tycker det är rimligt att börja torka sig själv när man börjar gå och kissa på toa själv. I alla fall på förskolan. Sen får man kanske tvätta lite mer hemma om det inte torkas så noggrannt...

• MHM

Min tvååring har precis blivit blöjfri och jag har lärt honom att torka sig själv. Även dottern blev blöjfri i den åldern och hon fick också lära sig att torka sig själv från början.

• Venne

min dotter torkade sig själv vid kissning då, men det tog ett tag innan hon slutade slarva ibland. Ni kanske ska öva lite hemma om hon inte lärt sig det ordentligt. Var med och ha lite koll och påminn så hon inte bara struntar i det. Lär henne tvätta sina händer efteråt också. Påminn tills det blir rutin. Här hemma ritade jag en liten påminnelselapp som sitter ovanför toapappret. Först en toa med pil på spolknappen och sedan en bild på vask med två händer. Hon gillade den och kom stolt och sa att hon kom ihåg när hon sg bilden. Då slapp hon mitt tjat och förföljande på toa

• Anne69

Mina barn, snart 4 o 6, torkar sig bara själva när de kissat. Om de bajsar (stora gör det inte på fsk) så får de hjälp. Vi har aldrig haft fartränder i trosorna och det är jag jättetacksam för! Det känns viktigare att det blir rent än att de gör det själva faktiskt. Och de små barnen når faktiskt inte.

Jag tycker att ni ska ta upp det med förskolan och be om hjälp.  

• Persemona

Jag tycker absolut inte det är tidigt. Låter fullt normalt. Om hon blivit röd kanske hon gjort för hårt eller så är det något annat. Man blir inte röd av för dålig torkning. Tvättar/torkar inte barnen om jag bara byter kissblöja te.x och de har aldrig haft problem med röd rumpa. Och om det har funkat i ett halvår så måste det ju vara något annat nu!

• Flygfotogen

Hos oss torkar barnen sig själva när de börjar gå på toaletten. Med undantag för när de bajsar. Jag anser att det handlar om att respektera deras personliga integritet när de är så pass stora att de sköter sina behov på toaletten och dessutom går de och kissar i tid och otid så om vi skulle kunna hjälpa dem så skulle en av oss behöva stå på pass hela tiden. Vanligtvis säger de till innan, skickar en kompis eller ropar när de bajsat så hjälper vi dem då.

Är du säker på att din dotter är röd för att hon torkat dåligt och inte av någon annan anledning? Hon kanske torkar för hårt? Har en infektion?  Är torr?

• violis

Helt normalt! I början är vi med och hjälper dem med papper men redan på när de sitter på pottan får de börja öva på att torka sig själva när de kissat.
    Senast under vårterminen de år barnen fyller 6 (ungefär när barnen är 5½) börjar de också få öva på att troka sig själva när de bajsat-självklart är vi med där också i början och kollar så att det blivit rent och påminnner om en nogrannare handtvätt med tvål och vatten efteråt. Detta gör vi eftersom barnen behöver kunna detta när de börjar förskoleklass till hösten- i skolan kan det vara långt till toan från klassrummet och 1 lärare på 15-20 barn -inte hinner hon följa med alla barn på toa! Detta önskemål har skolan framfört till oss så därför övar vi -vi talar om detta för föräldrarna så att de är medvetna om vad deras barn övar på och kan hjälp och stötta hemma också så att det i augusti är stolta kompetenta barn som kommer till skolan säkra på sin egen förmåga och inte går och håller sig hela dagen för att de inte vågar gå på toan av rädsla för att ingen ska höra dem när de ropar.

• tessi3h

Min son började torka sig själv när han bajsat då han var 3,5 år så 3 år borde gå om hon bara kissat men det är väl också en mognadsfråga.

• Lizzie 007

Tack för era svar. Kul att höra andras tankar kring det hela.
    Dottern har varit blöjfri sen hon var 2 år och jag har torkat hemma men får väl helt enkelt låta henne göra det själv. När hon varit ledig över helgen försvinner det röda och kommer bara när hon är på fsk. Konstigt.
    Ibland tycker jag de försöker göra dem så stora för fort..men det kanske bara är mina tankar? 

• cloudberry79

När sonen började gå på toa visade jag några gånger att han ska torka bort kisset, slänga pappret i toan och spola, sedan dess har han fått sköta torkandet själv när han bara kissar. Vi ska snart börja öva på att torka efter bajs, det kommer ta längre tid, men det måste han kunna när han börjar sexårs sen (ett år kvar).

Sur, grinig och på smällen.
  • sommar2001

Dottern på 3 torkar själv. Har hon gjort nr 2 så dubbelkollar vi att det är riktigt gjort men inte vid kiss.

• Trulis78

Mina barn har också torkat sig själva efter kiss på förskolan sedan de började gå på toaletten. Äldsta tjejen hade dock som din tjej problem med röd snippa i perioder och jag upplevde också att det bara kom de dagar hon var på förskolan och alltså torkade själv. Jag förklarade helt enkelt problemet för personalen och bad dem att stötta henne lite extra genom att påminna henne om att torka noggrant och försiktigt. Det löste väl mer eller mindre problemet tycker jag.

Nu är stora tjejen snart sex år och torkar sig själv även när hon har gjort nummer två. Vi har övat under våren eftersom hon ska börja sexårs till hösten. Jag tänker också att det är viktigt för hennes integritet ju större hon blir och det kändes som om hon var redo. Det har varit rätt lätt för henne att lära sig.

• Anonym (Villavillerkulla)

Har ni fortfarande problem med röd snippa? Vi har EXAKT samma problem som du beskriver. Hon blir röd i snippan när hon varit på förskolan och det är nästan som typ frätt som de kan bli av bajs i blöjor. Sjukvården vet inte vad det är och vi har haft många diskussioner med förskolan som inte verkar jätte sammarbetsvilliga.  Efter många om och men så torkar Hon sig själv men dom kontroll torkar efteråt då sjukvården sagt att de e viktigt att hon är torr för att utesluta.  Vi ska nu prova att ta med eget papper hemifrån och dom ska få allergivänliga handskar att prova. Verkar inte som att sjukvården sett detta innan och hänvisar bara till att hon har känslig hud och de e ingen fara, barn har så ibland men hon har uppenbart problem och har ont av det också 😥 och haft detta i typ 3 månader.

Intressant att höra om ni löst eran problem och vad de isf va. 🙂

Lizzie 007 skrev 2012-05-02 12:40:27 följande:

Tack för era svar. Kul att höra andras tankar kring det hela.
    Dottern har varit blöjfri sen hon var 2 år och jag har torkat hemma men får väl helt enkelt låta henne göra det själv. När hon varit ledig över helgen försvinner det röda och kommer bara när hon är på fsk. Konstigt.
    Ibland tycker jag de försöker göra dem så stora för fort..men det kanske bara är mina tankar? 

• Anonym (15)

TS dotter är typ 15 år nu. Jag tror de löst det... 😉

Anonym (Villavillerkulla) skrev 2024-11-15 23:16:35 följande:

Har ni fortfarande problem med röd snippa? 

Svar på tråden Torka sig själva vid toabesök