• Vagabond

långresa till ko Lanta

Vi ska försöka komma iväg 3 månader från januari nästa år till Ko Lanta och jag har några funderingar.

Tar man bara föräldraledigt den tiden man inte har barnen i barngruppen eller skolan?

Vilken skolan ska vi välja?

Jag vill ju att barnen också ska känna att vi har semester, räcker det med 9.30-11.30 eller vill barnen stanna till 14 för det är så kul. Förstår att detta skiljer sig från barn till barn men vad är era erfarenheter?

Yogan på Klong Dao, är det någon som vet när hon kör igång på morgnarna? Finns hon kvar? Vi var där förra året och det var riktigt bra tyckte vi.

Våra barn kommer då vara 3 1/2 och 6 1/2, det kanske är fler som ska dit samtidigt.

Om det är någon som har bra förslag på boende tas det gärna emot också.

Jag blir glad för svar!!

• Svar på tråden långresa till ko Lanta
  • Billabong

Låter härligt, Vagabond! 
    Blir lite grön i färgen och känner att vi måste få tummarna ur att åka nästa höst/vinter.
    Kommer ni starta resan på Southern Lanta? Den resterande tiden av er resa, ska ni vara på Koh Lanta då också eller resa någon annanstans? Ja, ifall ni vet alltså.
    Har du bra tips på sidor ni bokat flyg och boende genom? Varifrån och till vilket flygplats åker ni? Med vilket bolag?
    Och, ifall du inte har ngt emot att delge det, vilken budget har ni för tiden i Thailand? Har ni någon budget per dag eller vecka och vad ingår i den?

Har inte varit i Thailand sedan 2004 (utan barn) och vet inte riktigt vad som är realistiskt att det ska kosta. Vi har dessutom tre barn så jag har redan stött på problem vad gäller att boka rum då flera bara tar 2 vuxna och 2 barn i sina bokningssystem...

Ursäkta alla mina miljoner frågor. Men vi är så grymt resesugna nu. Nästan så att vi emellanåt tänker strunta i ursprungsplanen om att åka om ngt år och fara iväg redan denna.
    (Vill du inte lägga ut uppgifter om kostnader här så kanske du kan tänka dig att skicka det till min inbox istället?)  

• Vagabond

Förlåt att jag är så långsam Billabong. Är lite mycket just nu. Jag svarar på dina frågor så fort jag får tid.

• Billabong

Ingen fara alls, Vagabond. Vår efterlängtade resa ligger längre fram i tiden. Men så bra att kunna samla på sig många bra tips från erfarna resenärer. Och väldigt roligt att prata resor, planera och drömma. Särskilt efter denna kyliga och mulna sommar... Återkom när du kan.

• MiaMariaMagdalena

va inspirerande med människor som lever sina drömmar!

så härligt att läsa denna o andras trådar om thailandsplaner

än kan jag bara drömma om en låååång resa, men ska iaf dit i tre underbara veckor i vinter

All lycka och ha det så härligt!

Kram Mia 

• apelsinkrokant

åh nu blev jag så sugen på att åka!!Cool
    Skulle bara kolla lite vanliga semester tips när jag såg den här tråden!
    Vi var på koh lanta 3månader -08.   Har funderat på att åka nån mer gång men inte känt sug ännu men gulp nu kom det..

Våra barn är större nu och den äldsta börjar 8an, hur går det om man är borta när man ska få betyg? Nån som vet? 
    Hur är det med  sjukvården på koh lanta? Vi gick på yoga hos Anneli, här är hemsidan:  

http://lantayogameditation.com/

• Sara76

Hej !

Vi ska oxå åka till Koh lanta i 3 månader 27jan-30 mars med våra grabbar. De ska gå på lilla svenska skolan i förskoleklass och i 4:an. Det ska bli såååå spännande tycker både vi och barnen. Vi ska bo på Dr Lanta första tiden. Hur gamla är dina barn?     

• Sthlm74
    apelsinkrokant skrev 2012-08-14 15:26:34 följande:
    Hur är det med  sjukvården på koh lanta? 
    Hur bra som helst!
    På Long Beach finns dels Dr Salarin och även Siam Clinic  (kliniken är öppen dygnet runt). Har varit hos båda och man får jättebra vård. 

Man får även fantastiskt bra hjälp på apoteken (de som heter Pharmacy) och dit kan man alltid vända sig för enklare åkommor tex infekterade sår, öronvärk (om man badat i poolen mycket) etc. 
  • cillae
    Sara76 skrev 2012-08-15 16:24:36 följande:
    Hej !

Vi ska oxå åka till Koh lanta i 3 månader 27jan-30 mars med våra grabbar. De ska gå på lilla svenska skolan i förskoleklass och i 4:an. Det ska bli såååå spännande tycker både vi och barnen. Vi ska bo på Dr Lanta första tiden. Hur gamla är dina barn?     

Vi kommer i feb och ska också bo på DR, vår son ska gå i ettan på Lilla svenska skolan :)  Har även en dotter som då kommer att fylla fem, funderade på förskola, men hon får "hänga" med oss :)
  • Billabong

Ändrade planer! Vi kommer högst sannolikt åka iväg redan denna vinter. Mäktar inte med att vänta drygt ett år till...

Vi har tre barn i familjen, en tjej som i vinter är 5,5 år och två killar som är 3,5 år.
    Ni som rest med barn dit förut, hur länge har ni stannat på Koh Lanta? Har ni även bott på andra öar/orter som ni rekommenderar eller avråder ifrån? Utflykter?

Hur har ni tagit er dit? Bokat flyg till Bangkok och sedan inrikes till Krabi - eller på annat sätt?
    Jag har inte så stor erfarenhet av Thailand, bara rest igenom landet från söder till norr (Kambodja) och gjort stopp på Koh Phangan 10 dagar och Bangkok ca 5 dagar. Känner mig mer "hemma" i Kuala Lumpur och Singapore så vi tänkte försöka boka flyg dit istället...

Och detta med budget funderar jag lite över... Vad betalar man för boende för en familj per vecka eller månad? De boenden du nämnde tidigare, cillae, hur har ni bokat dem? Har ni bott länge på ngt av dem eller bytt runt och provat olika?

Längtar efter att boka flyg och boende nu...  

• Vagabond

Hej!
    Vad roligt att det är så många i tråden nu.

Billabong

Vi vet inte riktigt hur vi kommer bo, vi börjar nog några dagar i Krabi för att vila upp oss efter resan. Sedan ska barnen vara på Lilla svenska skolan från 7 januari och 7 veckor framåt. Sedan vet vi inte riktigt vad vi hittar på.

Aobtravel.se har vi bokat igenom. Vi flyger med Austrian Airlines och biljetterna kostar 20758:- för två vuxna och två barn. 

Nu när jag äntligen kommit till skott att svara håller batteriet på att ta slut på datorn.

Jag återkommer.

Cillae och sarah 76, vad roligt då är vi där samtidigt.

• cillae

Vi har bokat med www.jordenresor.se tycker dom är bra. Vi fick ge ca 29 000 med Qatar till BKK och sen Thai vidare till Krabi. Vi brukar sen ta egen bil från flygplatsen till Lanta, ca 1,45 tim. Brukar boka minibuss (fräsch med bilbarnstolar om man vill) på  www.kohlanta.se  Maila till hotellen direkt och fråga om pris, brukar gå att få billigare när man stannar länge. Alt boka nåt från början och sen kolla på plats vad man vill ha. Vi har bott DR förut och tycker det är ok, ligger bra till stranden och nära det vi vill ha, men allt är ju en smaksak. Har även bott på Summer house som ligger bredvid. Det finns många likvärdiga, men vi trivs på DR, så därför blev det det igen.

Vagabond: ja vad kul, vår son kommer att börja på Lilla svenska skolan 25 feb. 

• Elanje

Roligt att läsa denna tråd! Har oxå planer på en längre resa just till Koh Lanta men har en nyfödd så det får dröja ett tag! Läste om att någon hade varit på Siam Clinic och vill egentligen bara varna för den! Vi var där i mars nu i år och min pappa fick olyckligt nog ren hjärtattack. Siam Clinic var den förste läkaren vi fick träffa och han sa efter undersökning att det bar vätskebrist o utmattning för min pappa trots att pappa hade all symptom gällande hjärtat... Vi åkte därifrån med smärtstillande... Dagen efter ringde vi SOS interational och då däger han att Siam Clinic inte ens är anslutna till SOS och att vi skulle ta oss till Old Lanta för att där göra ett EKG och mkt riktigt pappa hade haft en kraftig hjärtattack och det blev omedelbart ambulans till Phuket och där ballongsprängning. Nu gick allt tack och lov bra med honom men vad hade hänt om vi hade förlitat oss på doktorn på Siam? Så händer ngt där läkarvård behövs åk då till det riktiga sjukhuset i Old Lanta!

Svar på tråden långresa till ko Lanta