• panik

    All sorts skrock!

    Hej alla!

    Ser att det är många som har lyst olika länkar till hur man får reda på lite tips på vad det är för kön. Enligt skrock i alla fall.
    Jag vill härmed få lite allmän information om vad det finns för skrock och vad man brukar säga.
    Tex.
    "Man skall spotta tre gånger om en svart katt går över gatan annars får man otur"
    "Man skall inte lägga sig i sängen med skorna på, för då..."

    Vill gärna få många svar och länkar om det finns någon som hittar något.

    Ha så kul med allt och häng på denna...

  • Svar på tråden All sorts skrock!
  • AnnaGBG

    "Man ska inte sjunga före frukost för då hamnar man i hökerompa" ...sa min mormor...Och man vill ju inte hamna i hökerompa liksom....

  • TheBlueRose

    *Inga nycklar på bordet* (det är stängt förbjudet hemma hos oss)

    *Inga skor på bordet* (det betyder att någon närstående kommer att dö)

  • Neria

    man ska inte gå under en stege för att? Det kommer jag inte ihåg=)
    man ska inte krossa en spegel då det ger 7 års olycka

  • Marlean

    Flyger en fågel in i rutan och dör dör eller blir någon närstående svårt sjuk.
    Gå inte under några stegar.
    Gå inte på kanter.

  • StinaL

    Här kommer två till:
    -När man har hicka är det någon som tänker på en....

    -Man ska inte jämföra sina händer med någon annans, då dör någon närstående....

    Ska dock tillägga att jag inte tror på skrock, men DET gjorde min morfar så det räckte för hela släkten

  • Angel eyes

    AnnaGBG- Hemma hos oss hette det att "man ska inte sjunga på morgonen (innan frukost) för då får man gråta innan kvällen..." Tror mest det var mamma som ville ha lugn och ro...

  • AnnaGBG

    Angeleyes--Ja, jag har hört den avslutningen också... Och jag tar för givet att man inte bokstavligt talat hamnar i rumpan på en hök utan att det betyder att man får det lite jobbigt under dagen...

  • panik

    Hej alla!

    Kul att det är några som svarat i alla fall.
    Vad är det med A-brunnarna? Någon som vet?
    Gå inte på kanter? Vad menas med det?

    Ha en skön dag så ses vi snart igen...

    //Patric

  • cotton

    Tappar man en kniv på golvet under middagen kommer man få besök under kvällen.
    (alltså, bestickskniv)

  • Marlean

    Fladdrar ett ljus så får man besök.
    A på brunnarna står för avlopp, det vill väl ingen falla i? :P
    Kanter är allmänt att man ska undvika, gissar att det är för att man inte ska ramla.

  • Laire

    Drömmer man att man är på någons begravning så kommer den personen att leva länge.

    Om det sker många olyckor i grannhusen kan husen ligga på en vättestig, gräv då ner fyra silvermynt, en vid varje knut, och vättarna skonar då er (så harskett vid mina föräldrars hus, den enda som inte brunnit eller någon dött i)

    Ropa alltid "se upp därnere" när ni kissar eller häller ut annan vätska på marken (för småfolket som bor i underjorden som annars hämnas om de blir våta)

  • TheBlueRose

    Jefa,, ..

    Ja det där kommer man ihåg från barnsben..Men jag har alltid undrat vart det kommer ifrån ..

    Å, vad ger det otur i??

  • AnneLiam

    Med A brunnar sa vi alltid att det betöd avbruten kärlek, sen klappa vi varann tre gånger i ryggen så va det bra igen.

  • Ullaåkerman

    Hej.


    Vi studerar A-kursen i Etnologi vid Lunds universitet och vill be er att sprida vår frågelista.


    Frågelistan handlar om skrock och folktro, om föreställningar som inte alltid kan ges en rationell förklaring. Vad händer om man lägger nycklarna på bordet, om man går under en stege eller om man har sönder en spegel? Vare sig man är skrockfull eller inte är det del av vår tid och vår världsbild. Därför vill vi läsa om din inställning till och dina upplevelser och erfarenheter av skrockfullhet och folktro.


    Frågelistsvar är anonyma och arkiveras i Folklivsarkivet. Det kommer vara tillgängligt för forskare, studenter och allmänhet. Vid användandet av frågelistsvar, genom citat eller på annat sätt, förbinder sig dessa personer att värna meddelarens och andra berörda personers integritet.


    Vi ser gärna att ni delar frågelistan till bekanta och uppmuntrar även dem att besvara den.


    Du väljer själv vilka frågor du vill besvara och du kan också välja att skriva fritt utifrån ämnet.


    Mvh


    A-kursen i Etnologi

Svar på tråden All sorts skrock!