Anonym (Wow...) skrev 2012-04-28 17:18:42 följande:
Vad är dom teorierna? Klart att det är bra att ivf finns det har jag väl inte sagt något om? Men nog är det tråkigt att behöva gå igenom det för att få barn. Det är ju inte kul precis under tiden man gör ivf för att inte prata om förhöjda cancer-risker som biverkning.
Tja, det kan ju vara så att mannens spermier inte kan ta sig in i ägget. Det upptäcks vid IVF och går att lösa. Eller så kan det visa sig vid IVF, eller t o m inte ens vid IVF men vid senare utredningar, att man har endometrios eller cystor som läkarna inte har upptäckt med vanligt VUL. Att man har dålig kvalitet på sina ägg kan också visa sig, och det beror främst på ålder men även på olika saker som är okända men säkert kommer upptäckas av forskningen i framtiden.
Nu börjar ju teorier om att immunförsvaret skulle spela in bli mer och mer kända bland svenska läkare, även om man inte kan få behandling i Sverige än. (Finns en bok som heter "Is Your Body Baby Friendly?") Ibland verkar det som att två personer helt enkelt inte passar ihop, för båda kan senare få barn med andra partners. Finns också teorier, som bara vissa läkare tror på, att det skulle vara något fel på sekretet i slidan, eller att man har en infektion som inte upptäckts. Som inte behöver vara sexuellt överförbar.
Att inte bli gravid trots flera års försök betyder att man är mindre fertila än normalparet. Det är så mycket som ska stämma för att ett ägg ska bli befruktat, fästa i livmodern och stanna kvar. Många av dessa saker är inget som man tittar på vid en vanlig barnlöshetsutredning, det går antagligen inte ens att mäta. Det är säkert inte ovanligt att även de som kan få barn har lite "fel" på nån sak, men det funkar ändå. Vi oförklarligt barnlösa kanske har fel på flera saker, och det kanske är därför det inte blir något eller tar många år innan det plötsligt händer. Vid IVF blir flera faktorer tillrättalagda, men inte alla.
Som min läkare säger, "vi vet ju inte om ägget och spermien någonsin har träffats förut, IVF kanske blir de närmaste de har kommit varandra". Tycker det är hoppfullt!
Det där om cancerrisk... Jag har ätit folsyra i sammanlagt flera år, det är också en ökad cancerrisk. Men det är en mycket större hälsorisk att leva som ofrivilligt barnlös. De flesta som får cancer har fått barn utan IVF. Livet i sig själv är en stor jävla cancerrisk.