• Lussekatta

2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!

Min dotter har för 1.5 månad sedan slutat helt med blöjor på dagen (och för det mesta är hon torr nattetid också). Det började bra,hon kanske kissade på sig 1-2 gånger en del dagar i början, (hon har aldrig varit helt torr alltså). Men nu de senaste 2 veckorna, har hon börjat kissa på sig upp till 5 gånger per dag!Det går inte en dag nu utan att hon kissar ner sig flera gånger. Ibland småskvätter hon bara på väg till toan, men för det mesta kissar hon ner sig totalt vart hon än är :( 

Det känns som att hennes "potträning" går bakåt. På förskolan har det gått bra. En del dagar har hon kissat på sig andra inte..... 

Hon har inte ont i "snippan"(jag har frågat flera gånger) och verkar inte vara röd där heller.Har också märkt att hon kissar ofta. När hon väl kissar kommer det mycket så det verkar uppenbarligen som att hon inte hinner till toaletten.

Kommer det att rätta till sig och gå framåt igen med toaletträningen? 
    Någon som har tips eller erfarenheter? :)

• Svar på tråden 2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!
  • sasso78
    cosinus skrev 2012-04-29 09:18:02 följande:
    Men återigen så är det väl inget som säger att barnet lider av att kissa ner sig? Jag har otroligt svårt att tro att ett barn tar skada av att kissa på sig. Det som är viktigt är ju att man som förälder inte gnäller på barnet när det misslyckas eller skuldbelägger barnet. Så länge man bara konstaterar att "det kom kiss och vi måste byta kläder" och ger barnet torrt om baken igen så tror jag inte det är några som helst problem.

Min tjej som fyller 2 i sommar går ofta utan blöja och då blir det ju pölar, men jag jag tycker det är viktigt för att hon ska börja förstå vad som händer och nu säger hon till och vill ha ny blöja direkt hon kissat också de gånger kisset kommer i blöjan. För henne är det ingen större skillnad att be om en ny blöja eller att få nya kläder när det kommit kiss.
    Nja,nog tror jag att det inte är så skönt och trevligt att kissa på sig......

Som i TS fall så kissar flcikan på sig upp till 5 ggr dagen, så tycker jag det är rätt uppenbart att hon inte är redo att vara utan blöja. Skulle inte sagt nåt om hon kissade på sig nån gång ibland, det gör barn och det är helt naturligt.
  • Lussekatta

Men som jag skrev i mitt senaste inlägg: hon accepterar inte blöjan på dagtid, så fort hon vaknar på morgonen (sovit m blöja) kommer hon in och väcker oss vuxna och vill gå och kissa . Hon kräver sedan att ha trosor på sig, hon hämtar dem själv i byrålådan. När hon kissar på sig bryr hon sig knappt! Hon störs inte av att det är blött, utom ibland då hon kräver nya trosor för att hon skvätt i dem. Så att vi " tvingat" henne att vara utan blöja är helt fel. Hon vill inte ha den! Det känns mer som att hon är mittemellan toalett och blöja.

• Lussekatta
    sasso78 skrev 2012-04-29 08:48:33 följande:
    Håller med. Hon är 2.5 år! Varför bråka med henne? Låt henne ha blöja på sig så slipper hon kissa på sig, det är ju mer förnedrande att hon kissar på sig än att hon har blöja på sig. Hon kommer bli redo att vara utan blöja hon med en dag, men tills dess, sätt på henne en blöja.

Och då kommer hon som genom ett trollslag att börja kissa på blöjan igen ? Nej, på dig låter det som att du vet att hon egentligen vill ha blöja?
  • fågelungarna
    Lippans skrev 2012-04-28 22:17:37 följande:
    Jag tycker det är elakt att ta bort blöjan från barn som inte är redo. Tror ni de tycker om att kissa på sig?! Varför utsätter ni dem för skammen? Varför så jävla bråttom!!!!!!!
    Det är ju vi föräldrar som för vår bekvämlighets skull från första början vänjer barnen vid ett blöjberoende, och därmed försätter dem i en potentiellt skamlig situation när de sedan måste lära sig att gå på toa i stället.

Genom att hjälpa min dotter till potta/toa redan som bebis, blev hon blöjfri vid ett år, och helt dag- och nattorr vid 18-19 månader. Hon har då aldrig behövt uppleva något skamligt kring sin elimination. Så mitt generella råd till alla med bebisar är definitivt att börja med potta redan under bebisåret. Allt att vinna, inget att förlora.

TS, jag tycker ni ska boka in en helg, gärna långhelg med någon extra ledig dag nu kring kristihimmelfärd eller vad som kan passa. Håller er hemma hela tiden. Berätta att blöjorna är slut. Sedan är det bara att invänta första kisset om hon inte lyckats hitta knepet innan dess. Med ett så stort barn tror jag att det kan gå ganska snabbt när hon väl kommer över tröskeln. Håller tummarna för er! Livet med blöjfritt barn är så mycket enklare!
  • fågelungarna
    fågelungarna skrev 2012-04-29 20:01:32 följande:
    TS, jag tycker ni ska boka in en helg, gärna långhelg med någon extra ledig dag nu kring kristihimmelfärd eller vad som kan passa. Håller er hemma hela tiden. Berätta att blöjorna är slut. Sedan är det bara att invänta första kisset om hon inte lyckats hitta knepet innan dess. Med ett så stort barn tror jag att det kan gå ganska snabbt när hon väl kommer över tröskeln. Håller tummarna för er! Livet med blöjfritt barn är så mycket enklare!
    Oj, förlåt. Den här delen av mitt inlägg var inte riktat till dig, TS, utan en annan tråd om potträning jag just hade läst. Oops. Skäms
  • pigglet

Det funkar allså bättre på förskolan än hemma? Då tror jag verkligen inte det handlar om ett barn som inte är moget. Det allra, allra vanligaste är ju att det funkar sämre på förskolan, då barnet har så mycket annat att göra att det inte tar sig tid att gå på toa fast det behöver.

Nej, med största sannolikhet handlar det om att på förskolan "kissar" de alla barn regelbundet. Det är inget att diskutera - ALLA kissar innan vi går ut. Efter maten/innan man sover. Efter man vaknat igen. Innan man går ut på eftermiddagen. (Typ)
    Hemma går dottern inte med på detta, och kissar på sig.

Så igen - ta kommandot över när man kissar. När man stiger upp på morgonen kissar man. Innan man går ut. Innan/efter maten. Innan man sover. När man vaknat.
    Så småningom lär hon sig ju att känna efter själv, men inte just nu. Det ÄR svårt att avbryta lek för att gå på toa.  

• Eva Fa

Min dotter lärde tidigt att kissa på pottan. Hon använde dock up and go blöja som trosa, ett bra tag. Men kissade aldrig i den, utan gick och drog ner den och satte sej på pottan, sen tog hon på sej den igen.

• Lussekatta
    fågelungarna skrev 2012-04-29 20:02:53 följande:
    Oj, förlåt. Den här delen av mitt inlägg var inte riktat till dig, TS, utan en annan tråd om potträning jag just hade läst. Oops.

Ingen fara
  • Lussekatta

Idag har det bara blivit ett byte, och så bara med lite lite kiss. Jag har uppmanat henne att besöka toan väldigt ofta och det verkar som att det har hjälpt en hel del! Tror nog att set inte räcker så som jag har gjort tidigare , utan hon behöver påminnas oftare.

• Loreena

Ni får hjälpa henne så hon hinner i tid. :) Ta henne till pottan/toan efter mat, sömn, efter att hon druckit något, innan ni går ut, direkt när ni kommer in och där emellan med kanske 1-1,5 timmes mellanrum. Så gör vi med vår 20månaders son och han är så gott som helt torr, säger ofta till själv och använder bara blöja på natten och när vi går ut för säkerhets skull.

• Smulkaffe

Här har vi också ett bakslag. Vi slutade med blöja dagtid förra sommaren (hon var 2 år). Under hösten och vintern har det gått jättebra. Oftast har hon känt själv att hon behöver gå men innan bilfärder etc har vi fått vara dem som bestämmer. Men senaste 3 veckorna är all "kissnödigkänsla" som bortblåst. Bara enstaka tillfällen i veckan säger hon "gå och kissa" och däremellan blir det antingen kiss i byxan eller att vi måste sätta henne på toan under skrik och gråt.
    Hoppas att det kan vända snart igen för på vår soffa och våra mattor finns det snart inga bitar kvar som är okissade :D

• Phillippa

Påminna har inte fungerat här utan det var jag som bestämde när hon skulle gå på pottan i början. Visst hände det olyckor ändå ibland. Ibland ville hon inte kissa fastän jag visste att det behövdes och då var det bara att sätta henne ändå, helst genom att prata om något annat så att hon inte tänkte på det. Om vi skulle gå ut så gick vi inte ut innan hon suttit en stund på pottan. Jag tvingade henne aldrig att kissa men sitta en stund var hon tvungen. I början drog jag även ut lite på bytet när hon kissat ner sig och kom och tyckte att det var obehagligt själv. Då lärde hon sig att det var bättre att gå på pottan. Det var bara tal om några minuter vill jag tillägga innan någon missförstår mig.

• skogsvitter

Med tanke på att det funkar på förskolan men inte hemma så låter det ju som att det kan ha blivit en grej, som en del av ett trotsbeteende. Jag gillar inte begreppet trots men ibland får barn i den här åldern och uppåt fixidéer, mycket beroende på förälderns reaktioner. Fundera över hur ni hanterar det när hon kissar ner sig och försök också föregå henne så att ni uppmanar henne att gå på toaletten innan det hinner komma i byxorna.

Förövrigt är det inte mer än okunnigt att påstå att det är för tidigt för en 2,5 åring att äntligen bli av med blöjorna, det är så sjukt i det samhälle vi lever i idag att det liksom blivit normalt att ha blöja i åratal! Det är synd om de barn som tvingas ha blöja på sig år efter år för att föräldrar inte vågar ta tag i problemet och faktiskt låta dem kissa och bajsa som normalt folk! Det är bara nu de senaste decennierna som barn blivit blöjfria senare och senare och senare för varje år. Pga nutidens superblöjor! Det är inte normalt att ha blöjor som skapar beroende, som hindrar utvecklingen och som är så torra att barnen tar skada av det. Det normala är att barn ska känna när de kissar och bajsar, därmed kopplas detta mycket snabbt och barn blir då tidigt torra och blöjfria, helt automatiskt. Det är en normal utveckling för barn, då skulle de flesta vara torra mellan 1-2 år precis som i alla tider. Inte vid 3-4 år eller senare som är fallet idag.

Svar på tråden 2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!