• mammamia78

Medikinet 10 mg

Min dotter har nyss börjat medicinera med Medikinet 10 mg på morgonen pga ADHD och hyperaktivitet som ställer till stora problem för henne. Det jag nu undrar för o fatta mig kort är hur lång tid ska man räkna med innan man eventuellt märker någon skillnad/verkan av medicinen?
    Vi började igår (lö) så vi har bara tagit första dosen ännu. Har återbesök hos ssk på BUP 9 maj för att ta blodtryck och puls coh diskutera lite omkring medicinen då.

Men som sagt jag undrar hur länge tar det innan det börjar ge effekt av medicinen?

• Svar på tråden Medikinet 10 mg
  • jguz

Vi märkte det direkt... Efter 30 min typ.
    Men vi fick justera dosen och nu får han 30 mg medikinet och det fungerar kanon.

• mammamia78

oj... jag tycker inte riktigt jag märkt nåt.. men d e väl så ovant o d ska bli intressant att se hur det blir i skolan nu i veckan. Märkte att hon var lite känsligare än vanligt dock. Nåja vi får vänta o se o se om lärarna märker ngn skillnad när hon är i skolan. Efter hur lång tid fick ni redigera dosen? o hur vet man att det behövs? allt e så nytt hon har bara tagit den igår och nu idag.

• mammamia78

Hur länge ska man prova på 10 mg innan man kan misstänka att dosen är för låg? När bör man då kontakta läkaren om detta? Nu har hon bara haft i två dagar, ska kanske vänta o se hur hon funkar i skolmiljön först. För vad jag förstått ska man märka skillnad ganska direkt ju, har läst lite om det och det ska ge effekt efter 30 min ju så om man inte märker någon effekt bör man misstänka att dosen är för låg för henne?

• jguz

Vi gick till bup en gång i månaden och pratade om hur vi tyckte att det gick. Samt att läraren i klassen och fritids fick fylla i ett papper med olika påståenden om barnets beteende.

Det tig några månader att komma till rätt dos och vi provade även andra läkemedel som ritalin men de fungerade inte alls på vår son. Han blev jätte känslig och nästan deprimerad av dem.

Nu har skolan sagt att de tycker att medicinen inte funkar så bra längre. Det blir mycket bråk och konflikter på fritids. Så det ska vi ta upp när vi går till bup nästa gång.

Vi har fått 30 mg på morgonen och 10 mg att ge när vi kommer hem från skola och jobb, så kvällarna ska bli någelunda okej. Dock har vi inte gett de 10 för då äter han inte något och han är jätte smal

Ringde bup och sa att vi behöver träffa en dietist. Tror han är 125 cm lång och väger 22 kg. Han är 8 år.

Hoppas att ni snart märker skillnad.

Det är som natt och dag.
    Vår son är så go och mysig!!
    Förut var det bara bråk...

• jguz

Avvakta några dagar till sen kan du ringa bup och berätta hur det går.

Jag märkte att mon son nästan blev värre, mer aggressiv, arg, impulsiv och hyperaktiv när dosen var för låg, än utan medicin.

Så att komma upp till rätt dos är viktigt.

• mammamia78

Det har varit värst i skolan för henne, med oron i kroppen då och bråk och ilska osv sånt som jag märkt relativt lite av hemma. Jag har mest märkt hur hon liksom "fastnar" i saker och kommer aldrig vidare om man inte puffar henne lite o påminner så att säga.
    Får be skolan hålla koll nu under veckan och se hur de tycker det går så kan jag ju ta upp det med sköterskan på BUP den 9:e när jag ska dit lr ska jag isf ringa innan och påpeka att jag inte tycker den funkar (om det är så alltså)?

Det i är skolan det behövs mest det är där de flesta konfikter och så ligger, det är där hon tvingas sitta stilla och vara koncentrerad längre stunder osv så de lär ju säkert märka på ett annat sätt än jag gör.

• mammamia78

Hon skulle inte må dåligt av att tappa några kilon, hon har haft en tendens att tröstäta mkt när hon är uttråkad och rastlös trots försök att hindra detta så är hon lite knubbig och tar inte skada av o tappa några kilon. Tror även stressen hon har inombords har hjälpt till att lägga på lite extra kilon runt magen på henne, kortisol som binjurarna utsöndrar vid stress har ju tendens att göra att det lägger sig runt magen. Hon är inte tjock bara lite knubbig så jag är inte orolig för apitförlust ännu iaf för hon har haft en enorm aptit jämt och kan nästan äta mer en en vuxen. Det kan nog bara vara bra o tappa några kilon för hennes del. Hoppas hon ska äta det hon behöver och inte äta för hon är rastlös och behöver nåt att göra så att säga.

• mammamia78
    jguz skrev 2012-04-29 01:47:12 följande:
    Vi märkte det direkt... Efter 30 min typ.
    Men vi fick justera dosen och nu får han 30 mg medikinet och det fungerar kanon.

Av vilken anledning fick ni justera dosen till 30 mg om ni märkte skillnad på en gång av medicinen? Betyder inte det att den fungerade då?
    Jag är så helt ny på detta så jag vill veta allt

Ska bli så spännande idag på fritids att se hur de upplever henne på medicin. Tycker jag märker mer när medicinen börjar gå ur kroppen mot kvällen, då är hon extra känslig, glömsk och disträ och väldigt trött. Är det något ni också märkt av hos er kille? eller någon annan som har barn som äter/ätit medikinet.

Ännu mer spännande att se hur det funkar i skolan sen.
  • Dimisi

Det här är ju en gammal tråd, men du får gärna berätta hur det går nu, TS.

Vi har precis börjat med Medikinet, 10 mg, till vår son, 7 år. Han har tagit tabletten i två dagar och än märker vi ingenting. Sonen var väldigt orolig för biverkningar, så det är ju skönt att han inte har märkt något.

Vi började med fiskolja (Eye Q) för en månad sedan, och den tycker vi har förbättrat koncentrationen. Så det är framför allt impulskontrollen och ilskan vi hoppas komma åt med Medikinet, så att de andra eleverna på skolan slipper vara rädda för honom.

Svar på tråden Medikinet 10 mg