• Anonym

Snabbt gravid med ettan - syskonförsök i ett år utan plus. Finns det fler?

Vi har ett barn sedan tidigare och det gick väldigt fort att bli gravida då. Jag slutade med p-piller och hann bara ha en mens innan jag blev gravid.
    Nu försöker vi få syskon och det går inte alls lika lätt. Har försökt i ett år nu och nu känner jag mig frustrerad och ledsen. Varför går det inte denna gång?
    Finns det fler som blev gravida med ettan fort men som får kämpa lite mer med tvåan?

• Svar på tråden Snabbt gravid med ettan - syskonförsök i ett år utan plus. Finns det fler?
  • Sapato

Yes, ettan blev till direkt. Med andra sluta jag med piller augusti och blev gravid april året efter så tog några månader.

• Anonym (syskonförsök)

Vårt första barn som tyvärr inte fick överleva när hon väl kom utanför livmodern fick vi till på det första riktiga försöket.

Vårt andra barn blev till först efter 13 månader. Nu är han snart 17 månader och vi har försökt skaffa en tredje sen han kom ut i princip.

Så tyvärr kan det ta lång tid med att skaffa syskon även om första barnet gick på första försöket. 

• Anonym

Det handlar mest om tur när man blir gravid, så bara för man blir gravid med första på ett försök är det inget som säger det blir så nästa gång.

• Anonym

Får vi göra utredning nu då? Eller är det andra rutiner/regler då vi har barn sedan tidigare som kom till utan problem? Jag tänkte att det brukar ju vara så att man får påbörja utredning efter ett års försök. Omfattar det även oss som har barn sedan tidigare? Känner att tiden springer iväg och vårt första barn börjar bli stort nu. Jag ville ju inte ha så långt mellan barnen men nu är h*n redan 3½ år gammal

• Anonym (syskonförsök)

Det beror lite på situationen i övrigt så ring du och fråga till att börja med.

• Anonym

Jo självklart ska även ni få utredas, finns ju något som heter sekundär barnlöshet.

• Anonym

Under året som varit har min mens varierat sig mellan att vara regelbunden till att hoppa vöer flera månader och sen återgå till normalt och sen hoppat över någon månad. Har lyft frågan till barnmorskan här på familjeliv som menade att det är fullt normalt att mensen hoppar då och då. Det kännas dock konstigt att gå utan mens i 3 månader utan orsak... Har inte pendlat i vikt under året, ligger stilla på samma. Väger 60 kg och är 163 cm lång. I och för sig har jag något kilo för mycket men jag räknas väl som ganska normalt tror jag?  
    Har haft blödningar kring sex ibland, ringde mvc som tyckte jag skulle göra ett klamydiatest som inte visade något. Har haft samma man i 11 år så någon könssjukdom tror jag inte jag har. Har inte någon anledning att tro att han knullar runt någon annanstans...

• Lilja12

Jag är precis i samma sits. Vi har varit till en fertilitetsläkare som så att i min ålder och när man fått ett barn så måste man vänta 2 år innan de inleder en utredning. Vi hoppas det slår fast innan dess för denna väntan tar nästan kål på oss.

• Anonym

Har du gjort cellprov på sistonde TS? Blödningar efter sex kan tyda på cellförändringar.

• Anonym

Jag träffade min man sent i livet, men blev lyckligtvis gravid på första "officiella" försöket vid 36. Borjade försöka igen när sonen var 19 mån gammal, blev gravid efter 4 månader men fick MA, blev sedan gravid igen efter ytterligare 4 månader, men fick avsluta graviditeten i v 16 då fostret (troligtvis p g a av mina "gamla ägg") hade en svår genetisk defekt som inte är förenlig med liv. Det är nu sju månader sedan, vårt barn är 3½ och jag är fortfarande inte gravid.

Är rädd att jag ska smälla till nästa person (inom vården t ex), som tycker att jag "ska glädja mig åt det barn jag har", som om det vore något jag glömt bort.

• Anonym

Det är en slump.
    Du och din man kanske har 10% chans varje månad.
    De där 10% råkade komma direkt när ni försökte med ettan.
    Men nu tar det 1 - 1,5 år, vilket naturligtvis kan förväntas med de förutsättningarna.
    Eller så har du fått hypotyreos kanske?
    Gå till VC och ta prov på TSH. Det ska vara under 2,5. 

• Anonym

Ja - det finns fler! Glad
    Vår första son blev till på vårt sjätte försök.
    Lillebror däremot tog 18 månader att bli till...
    Tror folk har hakat upp sig på just det där "magiska" att det måste bli innan just ett år annars är det dödsdömt.
    Varför inte inom 1,5 år?
    Eller inom 6 månader? Skrattande  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-08 17:56:28 följande:
    Det är en slump.
    Du och din man kanske har 10% chans varje månad.
    De där 10% råkade komma direkt när ni försökte med ettan.
    Men nu tar det 1 - 1,5 år, vilket naturligtvis kan förväntas med de förutsättningarna.
    Eller så har du fått hypotyreos kanske?
    Gå till VC och ta prov på TSH. Det ska vara under 2,5. 
    Vad är det för något, har aldrig hört talas om det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-29 13:14:31 följande:
    Har du gjort cellprov på sistonde TS? Blödningar efter sex kan tyda på cellförändringar.
    Cellprov har jag gjort nyligen ja, det visade inte på några förändringar...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-08 20:47:04 följande:
    Vad är det för något, har aldrig hört talas om det?

www.google.se 
    Skriv hypotyreos fertilitet...
Svar på tråden Snabbt gravid med ettan - syskonförsök i ett år utan plus. Finns det fler?