• RS89

kan någon förklara vad det här betyder?!

i förlossningsjournalen står det att jag fick djup bristning i vaginan och sen efteråt står det bilateral. vad betyder det? att det är liksom fler sprickor? gör ont där som fan och blev sydd i en och en halv timme, så något stort måste det ju vara! fick sen också en perinelabristning men efter den står det i.u (eller nått sånt) vad betyder det? helt förvirrad! 

• Svar på tråden kan någon förklara vad det här betyder?!
  • Christer 564

Bilateral är latin och betyder ordagrant "på båda sidor". Du har alltså haft bristningar på båda sidor av vaginan. i.u kan ev betyda inte undersökt men jag är osäker.

• eulalian

Vet inte heller vad i.u skulle vara? Något internt inom gyn? När du har din efterkoll går ni igenom journalen så du förstår allt. Ta med den och fråga annars, om din bm inte tar upp det själv :)

• RS89

ja i.u eller i.c står det efteråt. det är typ 5 veckor kvar till efterkollen. jag skulle vilja förstå mina skador så jag kan hantera dem bättre. just nu gör det bara ont och drar och jag vet inte vad det är.

• eulalian

jag har verkligen ingen aning... kan du skriva hela meningen? kan det vara någon förkortning (liknande) för vilken grad skadan är klassad som? klassas 1-4 vad jag förstått när jag googlade snabbt :D

• Lizzan89
    i.c kan stå för Intracutant = under huden. Att de sytt precis under yttersta hudlagret.

i.u vet jag inte
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • eulalian

ja det låter logiskt för den förkortningen. med dolda stygn alltså? har du det ts?

• Lizzan89
    eulalian skrev 2012-04-30 21:30:08 följande:
    ja det låter logiskt för den förkortningen. med dolda stygn alltså? har du det ts?
    Nej inte jag, men vet att andra har fått såna förkortningar i journalen och om jag minns rätt så betydde det så.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • eulalian

jo jag tror det stämmer. sc. betyder ju subcutant - under huden. Så det låter logiskt! =)

• RS89

det är på skala 2. men precis under huden, då borde det inte vara en djup bristning va?

• näbben

En grad två bristning är ingen stor bristning. Bil. betyder bilateral och som någon sade betyder det båda sidor. 
    I,u kan betyda både intra cutant samt innre undersökning. Kan du inte skriva mer exakt hur det står och i vilken ordningsföljd så kanske jag kan hjälpa dig :) 

• Coyote

Om du vill kan du redan nu ringa tillbaka till förlossningen och be dem förklara vad alla förkortningar betyder, då vet du vad allt innebär. En bristning grad två är ingen djup och allvarlig bristning, men det kan göra ont ändå. Hur längesen är det du födde? Kanske behöver en del stygn tas bort redan nu, om det är i dem det drar och sliter. Har du Xylocainsalva?

• RS89

står så här "bristning i vagina. djup bilateral. perineal grad 2 i.c". 

japp jag har xylocainsalva men problemet är att det gör mest ont i underlivet, kanske inte jätteont men man är inte van att det spänner där inne. sen är det omöjligt göra nummer 2, efteråt spänner det i underlivet som fan. 10 dagar sen jag födde nu.

• näbben

Om det är så att stygnen är sydda intracutant skall de inte tas bort. De löses upp av sig själva. Har inte personalen sagt något om att du skall ta bort några stygn så behöver du inte oroa dig för det. Xylocainsalva är däremot ingen dum idé :)

• eulalian

Microlax eller duphalac kan hjälpa så det går lättare att sköta magen. Vi brukar skicka med lite hem :)

• näbben

Precis när man har fött barn så har ju hela bäckenbottensmuskulaturen och slemhinnan i förlossningskanalen tänjts ut till bristningsgränsen och lite till ;).

Underlivet svullnar och det spänner vilket som du säger kan kännas riktigt obehagligt. Att man har svårt att hitta musklerna när man skall gå på toaletten är inte konstigt. De är lite slappa just nu. Börja så smått att försöka hitta musklerna igen med hjälp av knipövningar. 

Det är jobbigt till en början men det lägger sig :) Stygnen kommer att ha försvunnit ca 2-3 veckor efter förlossningen och antagligen har en hel del av bristningen i vaginan läkt redan nu då läkeköttet i slemhinna är väldigt bra.

Utifrån det du skriver inom citationstecken så borde det vara att de har sytt intracutant. Alltså precis under den hud som man ser. Grad två bristningar känns. Hur mycket är individuellt naturligtvis :) Men det är ingen konstig eller ovanlig bristning.  

• Coyote
    näbben skrev 2012-04-30 23:36:23 följande:
    Om det är så att stygnen är sydda intracutant skall de inte tas bort. De löses upp av sig själva. Har inte personalen sagt något om att du skall ta bort några stygn så behöver du inte oroa dig för det. Xylocainsalva är däremot ingen dum idé :)
    Låter som att du jobbar med detta? Många säger ju att deras barnmorska klipper bort stygnen i förtid, jag själv kunde dra bort några efter ett par veckor, de ville inte riktigt lösa upp sig.
  • EmeNo11

Ingen aning om vad det betyder men för mig spände det i drygt tre veckor och efter fyra och en halv hittade jag ett stygn som lossnat. Ett tips för att göra nummer två är att inte trycka på utan att vara helt avslappnad och inte knipa eller något. Funkade för mig :)

Nova 110903
Svar på tråden kan någon förklara vad det här betyder?!