Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???
Hej
Jag skriver för att jag behöver hjälp och tips innan min man blir utvisad.
Jag är svensk och gift med en man från ett arabland sedan 1 år. Vi gifte oss muslimskt och giftemålet är inte giltigt i sverige. Vi har ansökt om hindersprövning och fått avslag (antagligen pga att han saknar visum i passet).
Han har fått avslag 3 ggr på ansökan om uppehållstillstånd och hans ärende ligger hos polisen. Han ska utvisas och det enda som hindrar nu är att hans land är oroligt så man har stoppat utvisningarna. Till saken hör att vid hans ankomst till sverige angav han en falsk identitet utan pass till migrationsverket.
Vi träffades för 2 år sedan, han har varit i sverige i 4 år nu. Han är en underbar, snäll, positiv och kärleksfull man. Han har tagit mina 2 barn till sitt hjärta och vi vill kunna leva tillsammans som den familj vi känner oss.
Är det någon som har en lösning? Kan man gifta sig enlig annat lands lagar och i så fall vilket land? Kan man gifta sig på ett annat lands ambassad??
Snälla hjälp oss med råd om hur vi kan få ett giftemål godkänt i sverige..
Synpunkter på att jag som svensk älskar och vill gifta mig med en muslimsk man undanbedes.....