• Anonym (Hjälp oss snälla)

Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???

Hej

Jag skriver för att jag behöver hjälp och tips innan min man blir utvisad.

Jag är svensk och gift med en man från ett arabland sedan 1 år. Vi gifte oss muslimskt och giftemålet är inte giltigt i sverige. Vi har ansökt om hindersprövning och fått avslag (antagligen pga att han saknar visum i passet).

Han har fått avslag 3 ggr på ansökan om uppehållstillstånd och hans ärende ligger hos polisen. Han ska utvisas och det enda som hindrar nu är att hans land är oroligt så man har stoppat utvisningarna. Till saken hör att vid hans ankomst till sverige angav han en falsk identitet utan pass till migrationsverket.

Vi träffades för 2 år sedan, han har varit i sverige i 4 år nu. Han är en underbar, snäll, positiv och kärleksfull man. Han har tagit mina 2 barn till sitt hjärta och vi vill kunna leva tillsammans som den familj vi känner oss.

Är det någon som har en lösning? Kan man gifta sig enlig annat lands lagar och i så fall vilket land? Kan man gifta sig på ett annat lands ambassad??  

Snälla hjälp oss med råd om hur vi kan få ett giftemål godkänt i sverige.. 

Synpunkter på att jag som svensk älskar och vill gifta mig med en muslimsk man undanbedes.....   

• Svar på tråden Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???
  • Anonym (Hjälp oss snälla)
    hjälp mig skrev 2013-07-25 21:29:50 följande:
    Hej jag har gift mig utomlands vill registrera min partner att hus skatteverket visas vi är gifta underar jag måste jag ska åka till Sverige att lämna min vigsel hus skatteverket eller kan man lämna hus svenska ambassaden i utlandet tack om ni hjälpa mig

Hej

Skatteverket brukar vilja att man kommer till kontoret i de flesta ärenden. Jag kan tyvärr inte reglerna för registrering av utländska vigslar. Misstänker att det finns en del krav som ska levas upp till för att det ska gå att registrera över huvudtaget i Sverige.

Försök att hitta information på skatteverkets hemsida det är det enda råd jag kan komma på.  
  • Anonym (borgerligt)

Eftersom det var en massa ovidkommande inlägg så har jag bara läst TS nu. Jag fick veta av en muslimsk klasskompis att eftersom muslimska giftermål inte godkändes i Sverige så gifte sig många även borgerligt.

Detta var också en av orsakerna till att barnäktenskap kunde fortsätta, de gifte sig muslimkt först för att sedan gifta sig borgerligt när flickan fyllt 18. OBS att inte ALLA gör så, men neligt min klasskompis var det väldigt vanligt. Förhoppningsvis är det skillnad nu mot då, det var ändå ca 10 år sen hon berättade det här för mig.  

• Anonym (Bea)
    Anonym (Hjälp oss snälla) skrev 2012-05-01 09:08:34 följande:
    HejJag skriver för att jag behöver hjälp och tips innan min man blir utvisad.Jag är svensk och gift med en man från ett arabland sedan 1 år. Vi gifte oss muslimskt och giftemålet är inte giltigt i sverige. Vi har ansökt om hindersprövning och fått avslag (antagligen pga att han saknar visum i passet).Han har fått avslag 3 ggr på ansökan om uppehållstillstånd och hans ärende ligger hos polisen. Han ska utvisas och det enda som hindrar nu är att hans land är oroligt så man har stoppat utvisningarna. Till saken hör att vid hans ankomst till sverige angav han en falsk identitet utan pass till migrationsverket.Vi träffades för 2 år sedan, han har varit i sverige i 4 år nu. Han är en underbar, snäll, positiv och kärleksfull man. Han har tagit mina 2 barn till sitt hjärta och vi vill kunna leva tillsammans som den familj vi känner oss.Är det någon som har en lösning? Kan man gifta sig enlig annat lands lagar och i så fall vilket land? Kan man gifta sig på ett annat lands ambassad??   Snälla hjälp oss med råd om hur vi kan få ett giftemål godkänt i sverige..  Synpunkter på att jag som svensk älskar och vill gifta mig med en muslimsk man undanbedes.....   

Din man kommer att bli utvisad även om ni gifter er här i Sverige. Han måste söka uppehållstilstånd från hemlandet, det kan han göra på anknytning då ni har en varaktig relation. Har träffat många utländska småbarnsmammor som är gifta med svenska män som fått lämna småbarn och män för att åka tillbaka för att söka uppehållstillstånd på svenska ambassaden/konsulatet i sina hemländer, spelar ingen roll att de har små barn eller är gifta. Har inte er jurist förklarat det här för Er?
  • Anonym (Bea)
    LadyScorpion skrev 2013-07-11 00:19:27 följande:
    Hello,Does anyone know any procedures on how / what to do in order for me and my fiancé to move with me here in Sweden? Am am a Swedish citizen and planning to get married to my fiancé and build our future together BUT the problem is that he has been married before  but they have been already separated for 4 years now. What is the best thing to do to take him here to Sweden with me ? Shall I apply for a tourist visa? ( which I wish not ) or apply him  as a fiancé ?  and that could be a PROBLEM coz the Thing is that their marriage is not annulled yet so I think it can be a hindrance for our planned marriage.  Please advice me on what to do? I will be grateful for some tips or help regarding this...

NO you cant marry a woman married to another man. She need to get av divorce first
  • hjälp mig

Hej jag har gift i Irak och vi gifte oss hus tingsrätten och vi har riktigt vigsel hundera tusen personer har gift sig som jag hus tingsrätten och har de lämnat sin vigsel hus skatteverket för att registrera äktenskapet men när jag lämnade min vigsel de kräver att jag ska åka till Bagdad hus utrikesdepartementet och lämna min vigsel hus de för att de ska stämpla min vigsel varför? Ingen som har stämplat sin vigsel hus utrikesdepartementet varför bara jag varför skatteverket spelar med folks liv vem är ansvarig jag har pratade med högst personalen i skatteverket de ge inte mig ett riktigt svar vem kan hjälpa till?

• SupersurasunkSara
    hjälp mig skrev 2013-09-09 23:36:41 följande:
    Hej jag har gift i Irak och vi gifte oss hus tingsrätten och vi har riktigt vigsel hundera tusen personer har gift sig som jag hus tingsrätten och har de lämnat sin vigsel hus skatteverket för att registrera äktenskapet men när jag lämnade min vigsel de kräver att jag ska åka till Bagdad hus utrikesdepartementet och lämna min vigsel hus de för att de ska stämpla min vigsel varför? Ingen som har stämplat sin vigsel hus utrikesdepartementet varför bara jag varför skatteverket spelar med folks liv vem är ansvarig jag har pratade med högst personalen i skatteverket de ge inte mig ett riktigt svar vem kan hjälpa till?
    Du måste registrera vigseln där du gifte dig. DE måste intyga att vigselbeviset är rätt och riktigt. Gifter du dig i Sverige är det de som registrerar vigseln.
  • hjälp mig

Jag har registrerad min vigsel det är utförda i irakiska tingsrätten men Sverige vill inte registrera den de säger måste legalisera hos utrikesdepartementet i Irak det är sikt snack några tanter sitter på skatteverket de äger hela systemt

• hjälp mig

Äntligen vi fick registrera som gifta på samma dag som jag har lämnat min vigsel hus skatteverket tack god .

• Meerkhas

Hej,

Jag behöver hjälpa jag och ET flicka från Sverige bliv sambo och hun kommer till mig ett väcka i Iraq sen hun tillbacka till Sverige sen jag besök henne i Oslo ett väcka och lämnade en ansöka äfter vi fåt avslag Migrationsverket trur fårhöllandet inte serjösa.sen vi bstäm att gifta oss och hun kommer till Iraq och vi gifta oss och när hun tillbacka till Sverige hon registerar hoss skatvercket. Min fråga hur man kan komma bo med min fru vad ska göra söka ansöka på nytt??

• annasv1980

Spelar för sjutton ingen roll om ni är gifta i Sverige eller inte. Han måste ändå åka tillbaka till sitt land och ansöka om uppehållstillstånd på anknytning till dig. Eftersom han befunnit sig länge illegalt i Sverige kan en sån ansökan ses som endast ett försök att komma till Sverige, ett skenförhållande. Varför gav du dig in i det under så osäkra förhållanden och lät dina barn bli fästa vid honom. Du älskade honom ju inte från dag ett.

Svar på tråden Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???